A nemzetközi sajtó által hamar „majomgate-nek” elkeresztelt újabb autóipari botránynak megvan az első vezéráldozata.
A Volkswagen lépett elsőként az érintett cégek közül, annak nyomán, hogy kiderült majmokon tesztelték a dízelgázok káros hatását. Most felfüggesztették – mint a The New York Times írta saját kérésére – a cég egyik vezető lobbistáját Thomas Steget. A vállalat közleménye szerint ezzel az első lépést megtették az ügy következményeire vonatkozóan.
Az ügy közvetlen előzménye, hogy kiderült, embereken és állatokon is tesztelték a dízel üzemanyag füstjében található egyik gáz hatását egy német autógyártók által alapított csoport megrendelésére. A majmok esetében tíz egyedet kényszerítettek arra, hogy laboratóriumban a VW Bogár kipufogófüstjét szívják be, miközben rajzfilmeket néznek.
A teszteket ebben az esetben olyan járművekkel is végezték, írja a The Telegraph, amelyek megbuktak később az emissziós botrányban. Vagyis olyan motorokkal, amelyekről később bebizonyosodott, akár 40-szer több károsanyagot bocsátanak ki a valóságban, mint a hivatalos vizsgálati körülmények között.
A Volkswagen lemondott topmenedzsere a Bildnek adott interjúban elárulta, tudott a kísérletekről, de nem tájékoztatta a cég akkori vezetőjét Martin Winterkornt, aki a dízelbotrányba bukott bele.
A Volkswagen, a Daimler és a BMW által alapított, azóta már megszűnt EUGT a lapjelentések szerint rendelt egy tanulmányt "a nitrogén-dioxid (NO2) emberek általi rövid távú belélegzéséről" is valamikor 2012 és 2015 között. Az Aacheni Egyetemi Kórház egyik intézete akkoriban vizsgált ki 25 embert, miután néhány órán át különböző mennyiségű nitrogén-dioxidot lélegeztek be.
Szombaton a Volkswagen és a Daimler cég reagált a majomtesztben való érintettségük hírére. A VW meggyőződését fejezte ki, hogy "az akkortájt választott tudományos módszerek hibásak voltak", és "jobb lett volna egy ilyen kísérlettől már a kezdet kezdetén elállni". A Daimler pedig közölte, hogy belső vizsgálatot indított a történtek ügyében, amelyeket "fölöslegesnek és visszataszítónak" tartanak.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.