Autó hvg.hu 2017. október. 27. 12:02

Mikor kapnak végre fluxuskondenzátort az autóink?

A Vissza a jövőbe látványos, szálcsiszolt rozsdamenetes acél karosszériás DeLoreanje majdnem mindenkinek nagy álma volt a nyolcvanas években. Sajnos még mindig nincs igazi repülő autó, pedig ez már a harmincas évektől izgatta a sci-fi-szerzők fantáziáját.

A tudományos-fantasztikus regények egyik fontos toposza a repülő autó, amelynek gyakorlata nagyon sok kérdést vetne fel – mondja Kánai András kommunikációs szakértő és jövőkutató, akivel a hétvégi Budapest Autó Show kapcsán beszélgettünk az autózás jelenlegi, kétségkívül forradalmi korszakáról. Gondoljunk csak bele, mennyi baleset történik most, amikor a járművek csak sík terepen közlekednek, és mi lenne, ha mindez még kiegészülne a repülés képességével: annak a jelenlegi infrastruktúra mellett beláthatatlan következményei lennének.

Eléggé el van foglalva most a világ egyébként egy sokkal közelebbi forradalmi átállással: az elektromos autókra áttéréssel és az önvezető technológiák elterjedésével – folytatja Kállai András. Mindkét folyamat nagy léptekkel, ám a vártnál mégis lassabban halad előre. A villanyautók terjedésének, illetve az önvezetésnek is olyan feltételei vannak, amelyek még csak korlátozottan állnak rendelkezésre.

A jövő elkezdődne, csak van néhány akadálya

Az önvezetésnek például fontos feltétele lenne az 5G-s internethálózat, mivel a jelenlegi adatsebesség mellett túl lassan reagálnak a rendszerek a forgalmi viszonyokra. Nyilvánvaló, hogy a technológia prioritást élvez, és nagyon sok cég nagy erőkkel dolgozik a fejlesztéseken, köztük az Uber és a Google-féle Waymo, amelynek autói a hírek szerint már 1 millió kilométert tudhatnak maguk mögött. Az Uber még saját városrészt is építtetett, hogy ott tesztelje sofőr nélküli autóit.
Ilyen volt 1935-ben egy jövőautó rajza.
Popular Science/Novak Archive

Az önvezetés, akármennyire is szeretnénk, számtalan olyan követelményt állít a fentieken túl is, amelyet még meg kell oldani. Viszont, ha megtörténik majd az átállás, akkor több autóhasználati dogmánk változhat meg gyökeresen.

Az autóban töltött idő növekedése a várakozások szerint az autók belső terének átalakulását is magával hozza. A kocsik inkább szórakoztató és munkakörnyezetté válnak, főleg olyan országokban, mint az USA, ahol nem napi 30-40 percet kell a kocsiban tölteni, hanem sokkal többet.

És ilyen ma egy jövőautó. Nem is egyértelmű, melyik áll messzebb az éppen pillanatnyi valóságtól.
Daimler

Mik azok a publicarok?

Más kérdés, hogy a nagy múltú autós cégek mellé belépő új szereplők milyen hatékonyan használják ki majd a lehetőségeiket. A jelenlegi gyártók éppen bizalomhiánnyal küzdenek – lásd: a Volkswagen a dízelbotrány miatt –, ez komoly lehetőség az új piaci szereplőknek, mint a Google, az Uber és persze a Tesla is.

A kocsi, mint a személyiségünket kifejező tulajdon szerepe is megváltozhat: az egyelőre csak a sci-fikben létező „publicarok” ideje is nagyon hamar eljöhet, ahol a komplex közlekedési mixnek csak egy szelete az autózás, a kocsit pedig adott esetben taxiként csak használunk, de nem tulajdonoljuk. Főleg, ha az magát vezeti.

A jövő autózásáról is hallgathat előadást a Millenárison pénteken kezdődő Budapest Auto Show-n, ahol számos érdekes beszélgetés mellett a legújabb autókat is kipróbálhatja.

Hirdetés