Könnyen elképzelhető, hogy ez a régi és több szempontból is érdekes Saab a saját kerekein érkezett hazánkba a messzi Skandináviából.
A Saab személyautók mindig is egyedi külcsínükről, fejlett biztonsági megoldásaikról és az általuk árasztott skandináv életérzésről voltak híresek. Sokak bánatára a General Motors svéd márkája a 2000-es évek végére nagyon nehéz helyzetbe került, és a feltámasztására tett holland, majd pedig kínai kísérletek sajnos mind kudarcot vallottak.
A Saabok ettől függetlenül még sokáig a magyar utcaképek szerves részét fogják képezni, de nagyon ritkán látni a forgalomban olyan régi Saabot, mint amilyet a napokban fotóztunk Szentendrén a 11-es út lassan hömpölygő forgalmában:
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/9506d045-497c-49b0-bcc8-92582d7cc54f.jpg)
Ez a svéd rendszámos példány nem más, mint az 1960 és 1980 között gyártott, kétajtós és négyszemélyes Saab 96 egyik kései példánya. A feltehetően 1978-as évjáratú, tehát 39 esztendős négykerekű egy V4-es példány, melyben egy 1,7 literes Taunus V4-es benzinmotor található, a maga 68 lóerős teljesítményével. Megjegyzendő, hogy korábban háromhengeres kétütemű 841 köbcentiméteres erőforrással is gyártották a típust, mely motor mindössze 38 lóerős volt.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/35cdf561-3a18-4082-86bd-06e04e548e8d.jpg)
Az 1962-től szériában kétpontos, 1967-től pedig hárompontos első biztonsági övvel szerelt Saab 96 1970-től már hátul is rendelkezett hasonló biztonsági megoldással. Északi típusról lévén szó, nem meglepő, hogy 1971-től a hátsó sor is kapott meleglevegő befúvót, 1972-től pedig ülésfűtés is került a típusba. Érdekesség továbbá az 1971-ben megjelent fényszórómósó, az 1976-ban debütált és 8 km/h-s tempóig roncsolódásmentes energiaelvezetést biztosító első ütköző, illetve az 1977-től rendelhető fűtött hátsó ablak.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/dc229c6c-c96e-48cd-95c1-618d190fc641.jpg)
A használtautó piacon egyetlen Saab 96-ot, egy 1977-es példányt sikerült találnunk. Ez az 1,7 millió forintos darab alig 62 ezer kilométert futott és 2020 márciusig érvényes vizsgával rendelkezik. A svéd piacon egy átszámítva alig több mint 900 ezer forintos kocsira leltünk, mely 1978-as példány az elmúlt évtizedekben mindössze 12 ezer kilométert gurult. A makulátlan állapotú, szinte újnak mondható Saab 96-osok ára azonban akár a 3,5 millió forintot is meghaladhatja a nemzetközi piacokon.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/102a79a9-e94d-48b9-bd5d-a8081dfd4058.jpg)
A közel 550 ezer példányban gyártott, eleinte gömbölyded, később pedig szögletesebb Saab 96 a ralisportban is sikeres volt, így például 1973-ban Stig Blomqvist egy ilyen autóval nyerte meg a svéd ralit, 1976-ban pedig Per Eklund diadalmaskodott Saab 96-tal ugyanezen a versenyen. A típus utódja az 1967-ben kijött Saab 99 lett, amit aztán 1978-ban a Saab 900 követett. Ez utóbbiból még most is viszonylag sokat látni a hazai utakon.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/0d4ef8c7-84ef-47a1-8c0f-5b4b7181c515.jpg)
Olvasóinkat arra bíztatjuk, hogy amennyiben hasonlóan érdekes autókat sikerül fotózniuk az utakon, a képeket küldjék el szerkesztőségünk számára, hogy azokról részletesebb bemutató cikkeket tudjunk közölni. Előre is köszönjük!
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.