Van olyan autósiskola, ahol a diákok alig több mint 6 százaléka tudja sikeresen letenni a jogosítványhoz szükséges elméleti vizsgát. És a gyakorlati vizsgán sem sokkal jobb a helyzet. Vannak, akik 110 ezerért hirdetik a jogsi megszerzését, de a valóságban átlagosan 130-150 ezer forintból jöhet ki inkább, sőt van, ahol ennek többszörösét költik el a diákok.
A jogosítvány megszerzése egyszerű feladatnak tűnik: csak ki kell választani egy autósiskolát, be kell iratkozni, és már indulhat is a képzés. Az első probléma viszont már a folyamat legelején felmerül: melyik iskolát válasszuk? A barátok, ismerősök és az internetes vélemények sokszor egymásnak ellentmondóak, tapasztalat híján pedig nagyon nehéz választani.
Segítség lehet ilyenkor, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság negyedévente összesíti a hazai autósiskolák teljesítményét. A százalékos arányokból kiolvasható, hogy melyik intézményben teljesítettek a legjobban a diákok, illetve persze az oktatóik – vagyis, hogy hol tették a legtöbb sikeres vizsgát, valamint a gyakorlati oktatást tekintve hol kellett a kötelezően előírt óraszámon felül a legkevesebb pluszórát venni. Ezek alapján már megmutattuk a legjobbak top 10-es listáját, az adatsorból azonban más érdekességek is kiolvashatók.
A Vizsga Sikerességi Mutató (VSM) eredményei alapján a Kiskun Autósiskolában 2017 második negyedévében csupán a diákok 15 százaléka tudott eredményes elméleti vizsgát tenni. Őket a Kopasz Autósiskola (15,38 százalék) és a Kocsis Autósiskola (16,67 százalék) követi.
Igaz, ez még bőven jónak mondható – legalábbis ahhoz képest, hogy 2017 első negyedévében a Nagy Csaba Attila Autósiskolában csupán a diákok 6,25 százaléka tudta abszolválni az elméleti részt, de a Benyó Autósiskola (8,33 százalék), valamint a Kresztanoda Autósiskola és a Sze-Sim Team sem maradt el sokkal ettől (mindkét helyen 13,04 százalék volt az eredmény).
A gyakorlati vizsgák eredményességét tekintve is találhatunk érdekes arányokat. A Lantos Autósiskolában például csak a vizsgázó diákok 6,67 százaléka volt sikeres a vezetési gyakorlati vizsgán, amit a Kovács Autósiskola (16,13 százalék) és a Nagy Lajos Autósiskola (16,67 százalék) követ. A Lantos Autósiskola diákjainak 2017 első negyedévében sem volt sokkal könnyebb dolguk, akkor a vizsgázók csupán 7,69 százaléka vette sikerrel az akadályt. Akkor a Robert Autósiskola (13,33 százalék) és a Pál Autósiskola (20 százalék) követte őket.
A 2017 második negyedévben az országos átlagot figyelembe véve a vizsgázók valamivel több mint felének, 53,38 százalékuknak sikerül elsőre az elméleti, 56 százalékuknak pedig a gyakorlati vizsga. Ugyanez az arány 2017 január-márciusa között 53,58 és 57,07 százalék volt.
Hány órából lesz meg a vizsga?
Az Átlagos Képzési Óraszámot szintén százalékosan adta meg a hatóság. A 100 százalék ez esetben azt jelenti, hogy a diákoknak a kötelező 30 óra elég volt ahhoz, hogy sikeresen vizsgázzanak. Itt is volt azonban olyan autósiskola, ahol a diákoknak igencsak túl kellett teljesíteniük a jogosítvány megszerzéséhez.
A közölt adatok alapján a Rutin Szegednél az átlag 266,3 százalék volt, vagyis átlagosan 80 óra kellett egy diáknak. A Csmi-ATI Bt. Autósiskolánál mindez 230,76 százalék, a Fókusz Autósiskolánál pedig 230,69 százalék volt. Ez kerekítve nagyjából 70-70 órát jelent.
Az autósiskolák honlapján szereplő árlisták alapján mindez azt jelenti, hogy a Rutin Szegednél (3800-4200 forint/óra) 304 ezer - 336 ezer, a Csmi-ATI BT. Autósiskolánál (3200 forint/óra) 224 ezer forint, a Fókusz Autósiskolánál (4000 forint/óra) pedig 280 ezer forintot kellett fizetni az órákért. Ez a szám akkor lesz igazán beszédes, ha megnézzük hozzá az országos átlagot is. Az adatsor összesítése alapján ez az eredmény 131,13 százalék, vagyis Magyarországon átlagosan 39,3 órát kellett venniük a diákoknak, hogy teljesítsék a gyakorlati vizsgát – nem pedig az iménti helyeken szükséges 70-80-at.
De miért ilyen nagy a differencia? Tényleg ekkora a különbség autósiskola és autósiskola között? Gyengébbek a diákok? Szigorúbbak a vizsgáztatók? A szakemberek szerint a kép igen árnyalt.
Nem mindegy, hogy hol – nem mindegy, hogy ki
A jelenlegi szabályozás szerint a minimum 30-as óraszám 29 gyakorlati órából plusz a vizsgából kell, hogy álljon. Ehhez jön még egy kritérium: a diákoknak minimum 580 km-t kell vezetniük ahhoz, hogy vizsgára lehessen őket bocsátani. Ez azonban nem jelenti azt, hogy 29 gyakorlati óra után mindenki képes lesz jogosítványt szerezni, vagy hogy 29 óra alatt le tudja vezetni az 580 km-t.
"Ha az oktató úgy ítéli meg, hogy a diák még nem áll készen arra, hogy sikeres vizsgát tegyen, jelezheti, hogy további órákra lenne még szüksége. Ha azonban a diák azt mondja, hogy a 30. órában már vizsgázni szeretne, akkor teljesíteni kell a kérését" – mondta a hvg.hu-nak Orosz János, a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke. A szakember szerint a sikeres vizsga előtt gyakorlati órák számát több tényező is befolyásolja: függ attól, mekkora városban, milyen közlekedési helyzetben tanulnak meg a diákok vezetni, függ a diák képességétől, és természetesen az oktató felkészültségétől is.
"Szerintem a 39 órás országos átlag is kevés, a magam részéről 40-50 óra közötti értéket gondolnék reálisnak. De hangsúlyozom, mindez nagyban függ a fent elmondott körülményektől is" – teszi hozzá az elnök. Orosz János szerint ugyanakkor van más tényező is, ami befolyásolhatja a megvásárolt óraszámot: "ha egy autósiskola a gyakorlati órák bizonyos részét ingyen kínálja, akkor érdemes a 30 órán felüli plusz órák magasabb árával is számolni."
Otthon is lehet tanulni
A Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke szerint a fent részletezett statisztikai adatokat is érdemes fenntartásokkal kezelni. "A közölt adatok százalékos arányt mutatnak, amiből nem derül ki, hányan jártak az adott negyedévben az adott autósiskolába. Nem mindegy, hogy valaki csupán néhány (tucat) diákot visz el vizsgára, vagy több százat. De a képen az is torzíthat, ha a diák csak papíron teljesíti a 30 órát, de annál jóval többet vesz a tanártól" – mondja Orosz János.
Ugyanakkor úgy látja, a 60-80-100 gyakorlati óra sem lenne túlzó. "Európa több országában (például Svédországban) engedélyezett a családi oktatás, ami akár 6 hónapig is eltarthat. Ilyenkor egy ideiglenes vezetői engedély kiadása után a szülők maguk taníthatják meg a gyereküknek a vezetést, vizsgázni azonban csak az autósiskolákban, az erre műszakilag is felkészített oktatóautóval lehet. Az autósiskolában már csak néhány plusz órára van szükség" – teszi hozzá Orosz János. Mint mondja, ez a rendszer az 1970-es években Magyarországon is működött, de mára már megszüntették az otthoni tanulás lehetőségét.
Egyhavi fizetés a jogsi
A szakember szerint országos átlagban 150-170 ezer forintért lehet most jogosítványt szerezni. Mint mondja, ez az ár a hazai átlagfizetésekhez igazodik. De ez időnként nehéz helyzetbe hozza az oktatókat.
"Azt kell látni, hogy idehaza is ugyanolyan autókkal tanítanak az oktatók, mint külföldön, az üzemanyag ára azonban nem sokkal olcsóbb. (A legfrissebb adatok szerint Németországban például 372, Franciaországban 397 forint a benzin literje). Ugyanakkor Nyugat-Európában 3-4-szer többet keresnek az oktatók, mint nálunk: idehaza átlagosan 10-15 euróért, külföldön 40-45 eurórért oktatnak a szakemberek" – mondta Orosz János.
Gond van az oktatással
Bár a gyakorlati órákra nem mehet el úgy a diák, hogy a KRESZ-vizsga ne legyen a kezében, Orosz János szerint ez nem jelenti azt, hogy mindenki érti és tudja is a közlekedés szabályait. "Ma már e-learning keretében is el lehet sajátítani a KRESZ-vizsgához szükséges tudást, véleményem szerint azonban a látszólag kényelmes megoldásól időnként rossz is kisülhet. A számítógépes oktatás nagyon hasznos segédeszköz, azonban nem volna szabad ennek ennyire előtérbe kerülnie" – hangsúlyozza a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke, aki szerint sok oktató arra panaszkodik, hogy a diákoknak hiába van meg a KRESZ-vizsgájuk, a gyakorlati órák alatt szinte újra kell tanítaniuk a szabályokat. "Ha a KRESZ-t mindenhol tanárok oktatnák, erre minden bizonnyal kevésbé lenne szükség, a tanuló ugyanis könnyebben érthetné meg a közlekedési helyzeteket, és lehetősége lenne a kérdezésre is."
Mikor lesz a jogsiból valódi rutin?
A frissen jogosítványhoz jutott autósokról sokan hajlamosak azt gondolni, hogy tapasztalatlanságukkal könnyebben okoznak balesetet, mint a rutinosabb vezetők, így a kezdeti időszakban valaki kell melléjük a kocsiban, aki segít nekik "beleszokni" a közlekedésbe. A Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke szerint azonban ez nem így van. "A jogosítvány megszerzése után 3-6 hónapnyi, naponta legalább egy órahossza vezetés szükséges ahhoz, hogy rutint szerezzen az ember a forgalomban. Ilyenkor azonban épp, hogy egyedül kell hagyni az illetőt, hiszen addig ahhoz szokott hozzá, hogy mindig van mellette valaki. A sikeres forgalmi vizsga után azonban már nincs szüksége más instruálására, ki kell alakítania a saját vezetési stílusát" – mondja Orosz János.
Azoknak, akik a jogosítvány megszerzése után hosszú évekig nem vezetnek, azt javasolja a szakember, forduljanak egy autósiskolához, hogy néhány órával felfrissítsék a tudásukat. "Sokkal olcsóbb megoldás ez, mint egy baleset utáni karosszérialakatos munkadíja" – jegyzi meg Orosz János.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.