Jól halad három kiemelt figyelmet élvező elem, a Budapest–Balaton-kerékpárút és a Rajka–Budapest Duna-menti kerékpárút kialakítása, és a balatoni bringás kör felújítása is. Az építkezések már jövő év elején megkezdődhetnek, és ha minden jól megy, 2019-re birtokba is vehetik azokat a biciklizők – hangzott el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által szervezett kerékpáros fejlesztéseket bemutató sajtótájékoztatón.
Révész Máriusz kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos a biciklis fejlesztéseket bemutató sajtótájékoztatón közölte, kormánybiztosként azt a feladatot kapta, hogy az ország meglehetősen szétdarabolt kerékpáros infrastruktúráját minél inkább hálózattá formálja.
Révész kiemelte, a legnagyobb erőfeszítéseik három projekt tető alá hozása köré összpontosulnak, melyeket 2011-ben kormánydöntés rögzített:
- az egyik az Eurovelo 6-os Duna-menti bicikliút első, Budapestet és Bécset összekötő szakaszának magyarországi részének kialakítása a Duna folyásirány szerinti jobb (Esztergom–Szentendre) partján,
- a másik a magyar tenger és a főváros hiányzó kerékpáros kapcsolatának kialakítása, amelyről korábban megírtuk, már eldőlt, hogy a dombos, de látványosabb Etyeken átvezető nyomvonalon fog haladni,
- a harmadik pedig a Balaton körüli már meglévő, de helyenként igencsak elhasználódott állapotú bicikliút fejlesztése és felújítása.
A három nagy projektre a tervek év végére elkészülnek, jövő év elején elvileg a tenderek is lezárulnak, és a jövő év folyamán bizonyára már mindhárom nyomvonal egyes szakaszai épülni fognak. Révész úgy fogalmazott, mivel kormánybiztosi kinevezése jövő áprilisig tart, addigra szeretné a három ügyet "visszafordíthatatlan állapotban levőnek" tudni.
A kerékpáros kormánybiztos mindezeken kívül kiemelt néhány fontos országos kerékpáros útvonalat, amely meg fog valósulni:
- a Keszthelyt Fertőddel, nagyrészt erdészeti utakon összekötő bicikliút még idén megvalósul,
- jól halad a Győr–Pannonhalma–Zirc–Veszprém,
- és a Debrecen–Nagyvárad bicikliút kialakítása is,
- illetve a Tisza-tó körüli út hiányzó szakaszának, a Poroszlón átívelő hídnak a kivitelezése is.
Megkérdeztük a budapesti kerékpáros ügyekről is a kormánybiztost, így például a pesti rakpartról is, amely az első helyet "nyerte el" a város legbringázhatatlanabb útjainak listáján, ráadásul az útvonal Margit híd és Árpád híd közti szakasza is nagyrészt bringás infrastruktúra nélkül újult meg, és a hírek szerint a rakpart V. kerületi szakaszán is maximum egy rövid szakaszon lehet bringaút.
Révész Máriusz azonban hangsúlyozta, hogy mivel Magyarországon önkormányzati rendszer van érvényben, nem szólhatnak bele direkte az egyes önkormányzatok munkájába, a budapesti bringás ügyekben a fővárosi önkormányzat és a BKK, illetve a Budapest Közút dönt. Azt azonban hozzátette, hogy javulnak a kapcsolatok a kerékpárosok és a fővárosi önkormányzat között. Révész azt is kiemelte, az említett három nagyprojektben viszont külön egyeztetéseket folytatnak a fővárossal, szeretnék, ha a fejlesztések nem szakadnának meg a főváros határán.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.