Ma már enyhén megmosolyogtató, hogy 30 évvel ezelőtt milyen érintőpanel nyitott új fejezetet az autók fedélzeti számítógépeinek történetében.
Mostanság egyre több autó műszerfalán átveszik a hagyományos mutatók helyét a kijelzők, melyek szépen lassan egyre nagyobb felbontással rendelkeznek, és egyre több esetben nemcsak gombokkal, hanem érintéssel vagy akár hangparancsokkal is kezelhetők. Sokan talán nem is gondolják, mindenesetre tény, hogy a világ első, sorozatgyártásban készült érintőkijelzős autója az 1986-os Buick Riviera volt, mely GCC (Graphic Control Center) névre keresztelt központi kijelzője akkoriban valódi űrtechnológiának hatott.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/2615b9d8-6123-43ca-b7ae-0f53be743a0c.jpg)
A mai nagyfelbontású LCD érintőképernyőktől eltérően a GCC még egy jó öreg katódsugárcsöves képmegjelenítő volt. Színek megjelenítésére még nem volt képes, vagyis az akkori vásárlóknak be kellett érniük a monokróm és persze enyhén darabos, pixeles képi világgal.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/30a7ad38-2976-4c4c-9c2c-49de5360b7a3.jpg)
A 7,6x10,2 centiméteres képernyőn érintésekkel lehetett rádiócsatornát váltani, beállítani a klíma hőfokát, vagy például lekérni az aktuális utazással kapcsolatos különböző adatokat. A korát megelőző GCC-t később a Buick Reatta is megkapta, de 1990-ben beszüntették a gyártását, mert a sofőrök arra panaszkodtak, hogy a kezelése túlságosan elvonja a figyelmet a vezetésről.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.