Ördögi kör a használtautó-adásvétel. Gyakori, hogy a kereskedők verik át az ügyfelet, de a másik oldalt sem kell félteni, eladóként ők is próbálkoznak rendesen.
A használtautó-kereskedőkhöz ezer számra ömlenek az eladásra kínált autók. Ezek közül számtalant nem vásárolnak meg végül a kereskedők, és nem feltétlen az áruk miatt. Az Auto ESA nevű cseh cég, amely használt autók felülvizsgálatával foglalkozik, közzétett egy listát, ők milyen átverésekkel találkoznak leginkább.
Hiányzó vagy rossz részecskeszűrő
Egyre gyakoribb, hogy hiányzik a részecskeszűrő, vagy hibás az eladásra kínált újabb autókban. (A régebbieknél a katalizátorral szokott hasonló előfordulni.) A tulajdonosok nem kívánnak súlyos összegeket költeni erre az egységre, inkább kiszállnának a járműből. A cég két hónap alatt – április és május – amely időszakot vizsgálták, 73 ilyen autóval találkozott. Jellemző, hogy a szűrőt kiveszik a kerámiaházából, vagy egyszerűen átfúrják. A kicsit képzettebbek átprogramozzák a rendszert, hogy ne jelezzen hibát. Természetesen bármelyik beavatkozást követően a károsanyag-kibocsátás jelentősen romlik.
Jogilag problémás autók
Szintén gyakori – 49 eset – hogy olyan autótól akarnak gyorsan szabadulni, amelyen valamilyen eladási tilalom van. A legdurvább eset a vizsgált két hónap alatt egy hitelezett Audi A8-as volt, amelyet megpróbálták eladni egymillió koronáért, de egy végrehajtási eljárás alatt lévő cég nevén volt. A tulaj, amikor közölték mindezt vele, akkor persze „nagyon meglepődött”.
Kozmetikázott hibák
Gyakori nyilván az is, hogy a kisebb elektromos hibákat, vagy egyéb tökéletlenségeket valahogy megpróbálják elrejteni. Szép példa az a Volvo, amely napfénytetejének szigetelését kikenték szilikonnal, mert különben beázott az autó. Komolyabb eset, amikor a motorok, automata-váltók működésének tökéletlenségét próbálják leplezni, amelyek leginkább hideg állapotban jelentkeznek.
Óratekerés
Ez szinte kötelező mutatvány a használtpiacon, de a helyzet némileg javult – legalábbis a cseheknél a felmérés szerint – amióta nagyon sokat foglalkoznak ezzel a témával. Azért találkoztak olyannal, aki szerényen 350 ezer kilométert tekert vissza a valós óraállásból.
Hamis szervizkönyv
Nincs új a nap alatt, a hamisított szervizkönyvek nagy népszerűségnek örvendenek. Mivel a vevők szeretnének minél jobb minőséget vásárolni, az eladók igyekeznek „kiszolgálni” az igényeiket. Az Auto ESA két hónap alatt 12 esetben talált kamu szervizkönyvet. Jellemzően nem létező autószerviz pecsétjével igazoltak gépkönyvet, vagy egyszerűen egy másik autónak a könyvét mutatták az eladó autó mellé.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.