Autó hvg.hu 2017. június. 09. 16:20

Világszámmal gyarapodott Budapest - Kipróbáltuk a háromsávos, lámpás körforgalmat

Dante pokla Budakalászon? Hát majdnem, de még ne temessük.

Reggel jött a hír, hogy üzembe helyezték a budakalászi ringlispílt, vagyis a 11. sz. főút hírhedt körforgalmát. Ez a körforgalom hivatott rendezni a főváros centrumából az M0-s, illetve a bevásárló központok felé érkező és távozó autósok, valamint a Szentedre-felől ugyancsak az M0-s, vagy a bevásárló központok felé igyekvők életét.

Ezen a helyszínen azért döntöttek a korábbi körfogalom átépítése mellett, mert a környéken lakók már petíciót indítottak, olyan komoly dugók alakultak ki csúcsforgalom idején. Az anno „Cora körfogalomként” indult képződmény először kétsávosként működött, majd a sok koccanás miatt egysávos lett. Most viszont valami egészen újjal próbálkoznak. Csak, hogy értsék miről is van szó. Erről:

utinform.hu

Megépült egy jelzőlámpás körforgalom. Az ellentmondásos szókapcsolat elvileg nem az ördögtől való, egy ilyen, mind a körforgalom, mind a jelzőlámpás csomópont előnyeit, (hátrányait?) egyesítheti magában.

Kipróbáltuk.

Az új forgalmi rend szerint a közlekedőknek először a tervezett útirányuknak megfelelő belépési sávba kell besorolniuk – írja az átadásra kiadott közleményében,tanácsként az Útinform. Ezt egyébként elég jól is segítik az útirányjelző táblák. A körforgalomba csak a belépést szabályozó jelzőlámpák zöld jelzése esetén lehet belépni.

A körfogalmon belül aztán kezdődik a helyezkedés, ha valami nem úgy jön össze, ahogyan szeretnénk. A nehézség az, hogy ez egy kényszer körforgalom, vagyis az egyes forgalmi sávok közt „gömbsüvegsor” fizikailag megakadályozza a sávváltást. (Tegyük hozzá, hogy a záróvonalak viszont nem, így aztán van is átjárkálás a sávok között.)

Mint a vidámparkban, végig próbálva valamennyi menetet a „surranó pályák” szót sem érdemelnek. Ezek a vezetnek a centrumból az M0-ra, vagy a Szentendréről a bevásárlóközpontokba, ezek a külön-külön sávok tényleg ideálisak.

De nézzük, mi van, ha valaki a centrumból a bevásárló központba tart? Ott bizony már a következő jelent játszódhat le. Az alaphelyzet, hogy minden ágon két pirosat is kaphatunk. A körforgalomba belépés előtt és a következő becsatlakozó ág előtt is. Mivel a belső szakaszok elég rövidek, félő is, hogy nagy forgalom esetén beragad egy-két autós és borul a rendszer.

Az alábbi videóban, éppen egy Audi R8 Spyderrel - mégiscsak autó rovat vagyunk - igyekszik a legbelső sávba valaki, majd hirtelen rájön, hogy onnan nem fog tudni kimenni - mehet fel az M0-s ra -, mert ahhoz már a középső sávban kellene lennie. Itt aztán nem marad más, mint a záróvonal átlépése. Ez a mutatvány a reggeli dugóban szinte kizárt kisebb incidensek nélkül.

A másik ilyen trükkös rész a Szentendre felől az M0-sra hajtókra vár. Itt két opció van, vagy a legbelső sávot választjuk, vagy a középsőt, ami szintén jó lenne, de látható azonnal megijednek páran, hogy beszorulnak a puklik közé középen, ami a Centrum felé is visz és vége a világnak. Inkább keresztül a záróvonalon.

A harmadik, az M0-s felől érkezők, akik a Centrumba tartanak. Láthatóan ez egy könnyű helyzet lenne, csak amikor kifelé húzódva követjük a kivezető ívet, akkor pont azokkal lehet  majd összejönni, akik az előbbi helyzet miatt ott keresik a sávjukat. Nem nehéz látni, hogy ez a kis rész lesz ennek a turbó körfogalomnak a legizgalmasabb pontja.

Mindenesetre, sok sikert és jó szórakozást minden autóstársunknak, akinek erre van dolga. (Ha pedig még egy kis extra segítségre lenne szüksége, hogy hogyan kell közlekedni egy ilyen körforgalomban, akkor ezt a videót ajánljuk figyelmébe.)

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés