Van, aki szigorúbb orvosi vizsgálatot sürget, mások szerint KRESZ-ből kellene újrázni egy bizonyos kor felett. Sokak szerint viszont nem a kor, hanem a rutin számít.
A közlekedés kapcsán sok olyan témakör van, ami komoly feszültséget szít és heves vitákat vált ki az éritettek között (elég csak az autós - kerékpáros ellentétre gondolni), úgy tűnik azonban, az idősek vezetői engedélye kapcsán ez hatványozottan is igaz.
A napokban számoltunk be arról a kérdésről, amit nemrég Lukács Zoltán MSZP-s országgyűlési képviselő címzett Pintér Sándor belügyminiszternek. A képviselő az idős sofőrök által okozott balesetek számáról érdeklődött, mert szerinte azok fontosak ahhoz, hogy „végiggondolhassuk a szükségesnek vélt jogi lépéseket”.
Cikkünk alá a Facebookon több mint kétszáz hozzászólás érkezett, amik alapján úgy tűnik, már csak a felvetés is (vagyis az idősek autóvezetésének korlátozása) az ellenzők és a pártolók oldaláról is heves reakciókat vált ki.
A rutin számít, nem az évek
A vita egyik fele arról szól a résztvevők között, hogy mi számít jobban az autóvezetésnél: az, hogy ki hány éves, vagy az, hogy ki milyen tapasztalattal rendelkezik. Míg a tábor egyik része szerint az idősek épp, hogy a tapasztalatuk miatt sokkal óvatosabban közlekednek az utakon, mint fiatal társaik, a másik oldal szerint nem(csak) ezen múlik a dolog.
"40 éve vezetek és sok 20 éves a nyomomba se jöhet" – írta egyikük, amire azonnal meg is érkezett a másik oldal reakciója: "Pont az ilyenek miatt van a baj, mikor az egó még nagy de a háttérben már nincs semmi."
"Sokkal több balesetet okoznak a nagymenő 18 évesek, akik érettségire megkapják a járgányt, és azt hiszik, hogy mindenki balfasz aki nem megy 120-al a városban! A temető is velük van tele."
"Mi van azzal a sok fiatallal, aki felelőtlenül, mindenkit leelőzve, állat módon vezet! Töméntelen balesetet idéz elő,ő sérülés nélkül megússza! Nem kéne már megint az idősebbeket piszkálni.Mai sok 70 év feletti kenterbe veri a fiatalokat.Sokat tanulhatnának tőlük, de azt hiszik ők okosabbak. Kitolódtak a korhatárok, ezt is tudomásul kell venni."
"Hatvanegy leszek szeptemberben. Kocsival járok munkába, 25 km oda, 25 vissza, nagy forgalmú főúton, nagyvárosba. Még négy évig kötelező dolgoznom. Nos, ha arra jó vagyok, akkor el a kezekkel a jogosítványomtól! Ne vezessek? Jó. Akkor engedjenek nyugdíjba menni, több mint negyven évem van! Negyven éve vezetek, és ami balesetet láttam, azt egyet sem idős ember okozott!" – írja egyikük.
Jött is rá azonnal a reakció az ellenpéldáról.
"Pedig igen. A mi autónkat pont egy 76 éves bácsi törte össze. Úgy gondolta kihajt a főútra a mellékutcából mert neki ott van dolga. Totálkárosra törte az autót. Szerintem sem kéne 70 éves kor felett úgy kiadni a jogsit, hogy előtte nem végeznek orvosi vizsgálatot, reflex, stb."
A legfőbb érv: az orvosi vizsgálat
A pro-kontra érvek között a legtöbbek szerint csak az orvosi viszgálat lehetne a megoldás, és az alapján kellene eldönteni, hogy ki mennyire alkalmas a vezetésre.
"Nem kell automatikusan elvenni senkitől sem jogosítványt, elég lenne, ha egy bizonyos kor felett (szerintem az inkább 70) TÉNYLEG megvizsgálná a körzeti orvos az illető látását és reflexeit. Nem pedig rutinból/haverságból tölti ki automatikusan a papírokat. Csak a már meglévő törvényeket kellene valóban betartani. 70 és 70 éves között is hatalmas lehet a különbség, valaki még fitt és friss, 20 éveseket meghazudtolóan, van, aki meg már kb gyalog is veszélyes."
"A nagyfater is egy zsák dióért kapta mindig a jogsit" – írta egy másik hozzászóló. De van, aki szerint az sem ártana, ha az orvosi vizsgálat mellett a KRESZ-ből is újravizsgázának az idősek.
"Szerintem nem felső korhatár kellene,hanem alapos orvosi vizsgálat. És igenis KRESZ-ből is kellene újra és újra vizsgázni,mert amit ritkán használ az ember,azt elfelejti. Ja,és ezt a fiatalokra is értem. Arról nem beszélve,hogy mindig vannak abban is módosítások. Mondjuk ezt a részét úgyis el tudnám képzelni,hogy az illetékes szerv küldjön értesítést a jogsival rendelkezőknek ha új szabályt hoznak be,nem az hogy bemondják a tv-ben (nem mindenki nézi,én sem),aztán meg büntetnek halomra és aki nem tud róla,hát az így járt..." De ebben a kérdésben sem maradt el a generációs vita:
"A mai huszonéveseket kellene korlátozni orvosilag (tisztelet a kivételnek) mivel abból a korosztályból kerülnek ki az alkohol és drog függők! Ezeket kellene baszogatni nem az idős embereket akik több 100-e km-t netán több millió km-t le vezettek baleset nélkül!"
Önkéntes lemondás
A hozzászólók szerint a kérdést egyetlen módon lehetne értelmesen rendezni: ha az idős sofőrök önmaguktól látnák be, ha már nem tudnak olyan biztonságosan vezetni, ahogy arra szükség lenne.
"Egyik ismerősöm anyukája 7x évesen csinálta a jogsit, másfél hónapig vezetett, majd beballagott a rendőrségre és leadta, mondván ez szerinte nem megy neki. Kevés az ilyen" – írta egyik hozzászólónk.
"Sajnos ez a tábor a kisebbik. Szar bevallani hogy már nem megy valami, megtépi az egót, de nem veszélyeztet senkit. Itt a németeknél is beszüntették ezt az örök érvényű jogsit, mert itt sem adták le maguktól. Ismerek nem egy olyat aki a kocsiig csak járókerettel tudott elmenni, de erőltette a vezetést!"
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.