Autó hvg.hu 2017. március. 29. 09:41

3D-nyomtatóval keltettek életre egy 103 éves versenyautót

A régi korok hiányos és szuperritka járműveinek is teljesen új távlatokat nyit a modern, kisipari 3D-szkennelés és nyomtatás.

A Delage francia autógyártót 1905-ben alapították és az I. Világháborúig egészen prosperáló is volt a cég, ám a hadi helyzet miatt minden gépét rekvirálta a hadsereg és átállították háborús üzemmódra.

Mindenesetre 1914-ig volt alkalmuk megépíteni néhány versenyautót is, mint például az összesen három példányban készült Type-S-t, amelyből az egyiket és mára az egyetlen létezőt, 1920-ban az USA-ba szállítottak. Ezt követően a kocsi tovább utazott egészen Ausztráliáig.

abc.net.au

Sajnálatos módon 2014-ben a Delage motorblokkja teljesen tönkre ment, nyilván hasonlót szerezni is lehetetlenség, nemhogy azonosat. Érdemes megjegyezni, hogy már akkor egy 16 szelepes 4 literes motor került a versenyautóba. Az eredeti öntési eljárásokat reprodukálni túlzottan drága lett volna, ezért úgy döntöttek, beszkennelik a hibás blokkot és 3D-s nyomtatási technológiát is felhasználva felépítik a sablont, majd egy újat gyártanak. Mivel a sablonból már viszonylag egyszerű volt dolgozni, egy közeli öntöde el is tudta készíteni az új blokkot, amelyet aztán kézi megmunkálással igazítottak tökéletesre.

abc.net.au

Az eredménye a projektnek, hogy egy 103 éves Delage Type-S vígan járja az utakat, minden féle probléma nélkül. Láthatóan az új gyártási technológia révén olyan projekteken is tudnak dolgozni a restaurátorok a jövőben, ami korábban tervrajzok vagy hagyományos szaktudás hiánya miatt elképzelhetetlen volt. A 3D-s printelés nem csak, hogy egyszerűsíti az ilyen egyedi folyamatokat, de nagyon fel is gyorsítja.

A Delage akár úgy száguldhat újra mint egyik 750 kilométeres össztávú versenyén 1914-ben Lyon mellett.
abc.net.au

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.