Autó hvg.hu 2017. február. 06. 17:36

Biciklisbaráttá tennék a KRESZ-t: itt vannak a javaslatok

Révész Máriusz kerékpárügyi kormánybiztos biciklis érdekvédő szervezetekkel is egyeztetett a KRESZ módosításáról.

Múlt héten civil és állami érintettek részvételével indult meg a KRESZ bringás vonatkozásainak frissítéséről szóló munka Révész Máriusz kerékpárügyi kormánybiztos hivatalában – közölte a Magyar Kerékpárosklub a honlapján.

A Kerékpáros Miskolc Egyesület és a Kerékpárosklub közösen terjesztett be javaslatokat arról, hogyan lehetne biciklisbaráttá tenni a KRESZ-t, egyes témákban a Magyar Kerékpáros Szövetség is hasonló javaslatokat fogalmazott meg.

A biciklis egyesületek úgy módosítanák a közlekedési szabályokat, hogy

  • bevezetnék a kötelező oldaltávolság betartását, ha valaki kerékpározót előz – eszerint lakott területen belül minimum 1 méteres, lakott területen kívül minimum 1,5 méteres előzési oldaltávolságot kellene tartania az autósoknak, hogy ne sodorjanak el senkit
  • felülvizsgáltatnák a kötelező kerékpárút-használatot, ugyanis az önálló kerékpárutak nagy része nem illeszkedik a közlekedés rendszerébe, és nem alkalmas a biztonságos és gyors közlekedésre sem – ezért azt kérik, ne legyen kötelező a meglévő bicikliúton haladni
  • bevezetnék a "kerékpáros utca" fogalmát – ez azokra az utcákra vonatkozna, ahol a kerékpározóknak előnye van, ahol lehet egymás mellett is szabályosan tekerni, autóval tilos kerékpárt megelőzni, illetve alacsonyabb sebességgel szabad csak menni
  • bevezetnék a gyengébb közlekedők védelmét – ez azt jelentené, hogy a gyalogosokra, kerékpárosokra és főleg a gyerekekre, az idős és mozgáskorlátozott személyekre is különös figyelmet kellene fordítania a járművezetőknek
  • engedélyeztetnék az egyre népszerűbb gyermekszállító utánfutókat
  • szabályoznák a gyerekekkel járdán tekerést, jelenleg ugyanis az út használatától tiltott 12 éven aluli gyermeket csak az úttestről kísérhetik a szülei
  • engedélyeznék a bolyban haladást, ami a kerékpársportolók haladását és megelőzését könnyítené meg
  • felmentenék a sportolói licenccel rendelkezőket a kötelező csengő- és kerékpárút-használat alól
  • eltörölnék az életszerűtlen sebességkorlátozásokat, most ugyanis hét különböző sebességhatár vonatkozik a kerékpárral közlekedőkre, miközben nem kell – és elvárhatatlan is lenne – sebességmérőt szerelni minden biciklire
  • körforgalomban ne legyen kötelező biciklivel és motorral jobbra tartani, illetve csak kanyarodás előtt kelljen kézzel jelezni, kanyarodás közben meg lehessen fogni a kormányt
  • életszerűbbé tennék az utóbbi időben terjedő közvetett balra fordulási helyek használatát, ezeket jelenleg csak tolva szabad megközelíteni.
  • az előretolt kerékpáros felállóhelyeken megálló autóvezetőkkel szemben is fel kéne lépnie a szabályozásnak
  • vizsgálatra és előkészítésre javasolják a piros lámpánál jobbra kisívben kanyarodás, illetve T alakú kereszteződésben a járda melletti továbbhaladás engedélyezését
  • pontosítanák a balra kanyarodás, a kerékpár fogalmának megfogalmazását, illetve az elsőbbségadást jelző kiegészítő táblák kiigazítását is

A módosítások bevezetésének időpontjáról egyelőre nem született ígéret, de mint írják, február közepére részletesebben kidolgozott javaslatokat kért a minisztérium.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.