Alig egy hete vannak velünk a P-betűs rendszámok, az O betűt átugorva. Közben meg mégis lehet látni O-betűs rendszámú autókat. Megkérdeztük a hatóságot, hogy is van ez. A válaszban bőven benne van a megszokott magyar abszurd is.
A történet előzménye, hogy az idén kifutott N-betűs rendszámok után nem a logikusnak tűnő O jött, hanem a P. Az indok egyszerű: összetéveszthető a Q és a 0 karakterekkel, így nem használható. A P viszont igen, az ezzel kezdődő rendszámokat már el is kezdték kiosztani az új tulajdonosoknak.
A hvg.hu egyik munkatársa viszont épp aznap reggel, amikor beszámoltunk az új rendszámokról, lefotózott egy határozottan O betűvel kezdődő rendszámú autót. Nyilván a kocsihoz korábban vették az egyedi rendszámot, amikor még nem tűnt fel, hogy egyszer majd összekeverhető lesz a Q-val. Mindenesetre felmerült a kérdés, hogy ha a sok pénzért vett rendszám elején szereplő O nem téveszthető össze a Q-val, akkor a normál rendszámban miért nem szerepelhet? Ezért megkérdeztük az ügyben illetékes Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalát (KEKKH).
A hatóságtól meg is érkezett a válasz, amitől kis túlzással leesett az állunk. A helyzet ugyanis az, hogy a szupertraffipaxok jönnének menthetetlenül zavarba, ha meg kellene különböztetni az O és Q betűket nagyobb mennyiségben. Igen, arról az 525 új berendezésről van szó, amelyet idén üzemeltek be 12,5 milliárd forintos beruházást követően. Ha elárasztanák az utakat az O és Q karakterrel kezdődő rendszámok, az automatikus rendszámfelismerő rendszerek elfüstölnének.
Az a lehetőség viszont továbbra is adott, hogy valaki 112 450 forintos díjért akár O vagy Q kezdetű rendszámot igényeljen – derül ki a hatóság válaszából.
Abban ugyanis az áll, hogy annyi egyéni rendszámigénylés nincs, amennyit a rendszámfelismerő rendszerek ne lennének képesek kezelni. Vagyis ha kevés rendszámot nem tud megkülönböztetni a rendszer, az nem baj? Ne adj' isten, azok gazdái megússzák a szabálytalanságokat? Egy komolyabb bírság 100 ezer forintnál kezdődik, így akár megérheti igényelni egyedi rendszámként egy jó kis OQO-010-et?
Ezek a „szuper” traffipaxok egyébként a sebességmérés mellett elvileg látják, ha az utasok nem használják a biztonsági övet, ha nem tartja be valaki a kötelező haladási irányt, de észlelik a záróvonal átlépését, ha valaki szabálytalanul hajt át egy vasúti átjárón, ha a piroson megyünk át, valamint figyelik a leállósáv és a buszsáv használatát is. És termelik is a bevételt rendesen, április elsejei élesítésüket követő három hónapban 34 463 bírságot osztottak ki és hoztak 1,22 milliárd forintot az államkasszába.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.