A németek által fejlesztett új "lengéscsillapító" áramot termel az elektromos autó számára: minél kátyúsabb az út, annál többet.
Az autógyártók már rég rájöttek arra, hogyan hasznosítsák az autó lassulásánál keletkező energiát. A regeneratív fékezésnél ahelyett, hogy az ilyenkor szokásos hő keletkezne, a lassítás és a fékezés egy generátort hajt meg, ami tölti az akkumulátort, így növelve az elektromos autó hatótávját. Az Audi azonban tovább gondolta a dolgot, ennek köszönhetően hamarosan még több villamos energiát nyerhetünk ki az aszfaltból.
Az Audi szerint ugyanis jelenleg a lengéscsillapítók mozgási energiája épp úgy kárba veszik, mint a regeneratív fékezés előtti időkben a fékezési energia. Éppen ezért létrehozták egy olyan lengéscsillapító prototípusát, ami képes áramot termelni.
Az eROT névre keresztelt szerkezet a mozgási energiát alakítja át elektromos árammá, amivel szintén az autó akkumulátorát töltheti vissza a rendszer. A fejlesztés lényege, hogy a hagyományos lengéscsillapítók helyett függőlegesen elhelyezett elektromotorokat szereltek a kerékbe, ami aztán a 48 voltos rendszerbe táplálta vissza az energiát.
A végeredmény: jobb üzemanyag-fogyasztás és kevesebb károsanyag-kibocsátás. A szakemberek számításai szerint mintegy 3 grammal kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe kilométerenként, ami első hallásra nem sok, de bőven több a semminél.
Ezek alapján a fejlesztés annál jobban hasznosul, minél kátyúsabb egy úttest. Magyarországon valószínűleg sosem fogyna ki az áram az ilyen lengéscsillapítóval szerelt elektromos autó akkumulátorából.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.