Húsz százalékkal könnyebb mint a szénszálas anyagok és 200-szor erősebb, mint az acél. Az első ilyen „autót” már be is mutatták.
Az idézőjel csak azért indokolt az autó esetében, mert korántsem egy sima utcai jármű alkatrészét készítettek grafénből. A brit Briggs Automotive Company – közkeletűbb nevén a BAC gyártotta le, az első, Mono-típusú járművét a forradalmian új anyagot használva. Ha a BAC Mono csak úgy sejtelmesen lenne ismerős, akkor segítünk, ilyen volt az a Batman-autó, amit két éve, a budapesti Alagútban összetört a Magyarországon élő aranyifjú üzletember Josh Cartu.
A modell mindenképpen nagy hírverést kapott és tulajdonképpen van is miért. A versenypályás örömködésre kiváló szerkezetben egy 310 lóerős 2.5 litereses Ford motor dolgozik, hatfokozatú szekvenciális váltóval és ez idáig sem túlzottan nehéz, 600 kiló körüli össztömeggel. Ennek nyomán a jármű 2.8 másodperc alatt van százon és maximálisan 273 km/h-s sebességgel tud menni.
Ilyen körülmények között igazán nagy áttörést jelent egy új, még könnyebb, még nagyobb szakítószilárdságú anyag használata, mint a szénszálé. A grafén, amelyet a BAC használ, a Haydale Comoposite Solutions céggel közösen fejlesztették. A BAC első körben a kerékjáratokban használja az anyagot (kompozitként) és a képeken látszik is valamennyire a karbonszálas anyagoktól eltérő szerkezete.
Az autóipar számára persze túlzás lenne kisajátítani a grafént, amelynek első előállításáért Nobel-díj járt. A graféne egy olyan anyag, ami csak szénatomokból áll, és egyetlen atom „vastagságú”, mégis elképesztően erős. Az igen vékony - tulajdonképpen kétdimenziós rétegbe rendeződő - szénmolekulák természetéről és felhasználási lehetőségeiről korábban a HVG is cikkezett.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.