A múzeum megnyitásának apropóját az adta, hogy éppen 25 éve gördült le az utolsó Trabant a gyártósorról.
A prágai Trabant Múzeumot egy volt autószervizben alakították ki, és több tucatnyi Trabant látható benne, gyakorlatilag az összes modell megtalálható a kiállításon.
Az egykori Kelet-Németországban, Zwickauban gyártott, kétütemű motorral felszerelt, műanyag karosszériájú személygépkocsik bemutatása az elődnek számító P70-es modellel kezdődik és az utolsóként gyártott T1,1-es Volkswagen-motoros modellel fejeződik be.
A múzeum működtetői azonban nemcsak a gépkocsikra összpontosítottak, hanem bemutatják a kocsihoz fűződő korabeli kultúrát is, elsősorban az akkori használati tárgyakat a kempingfelszerelésektől a legkülönfélébb konzervekig, amelyeket a kirándulók vittek magukkal. A látogatók megismerkedhetnek az egykori Német Demokratikus Köztársaságban gyártott gyermekjátékokkal, elektronikával, kozmetikumokkal, élelmiszerekkel, szeszes italokkal és üdítőkkel. A múzeum falait több tucat korabeli plakát díszíti.
A múzeumban bemutatják a Trabantok gyártásának módját is, ami technikai érdekességnek számít. A hozzáférhető dokumentumok szerint a Trabant elődjének számító AWZ P70-es modellt 1953-ban az akkori Karl-Marx-Stadban (ma Chemnitz) fejlesztették ki, a nulladik sorozat első ötven darabját 1957-ben gyártották le. A sorozatgyártás a következő évben indult be.
A Trabantnak a mai napig nagy kultusza van Magyarországon. Nemrég például egy hatkerekű Trabant kabriót kínáltak eladásra a neten, ami a gyűjtők és rajongók számára igazi kuriózum. Apropó, emlékeznek még arra, hogyan reklámozták a Trabantot a németek? Nem? Itt mégnézheti.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.