Egy jól karbantartott pótkerék gyakran "életmentő" lehet, ám azt sem lehet a végtelenségig használni. Mutatunk néhány jó tanácsot, amit a használata kapcsán érdemes megfogadni.
Hiába az autó egy igen fontos tartozéka, a legtöbb sofőr hajlamos megfeledkezni a pótkerékről, és csak akkor foglalkozik vele, amikor útközben defektet kap az egyik abroncs. Ilyenkor jöhet a kellemetlen meglepetés, hogy nincs benne elég levegő, vagy az évek során berepedezett az oldala, és a használata közel sem biztonságos. Ám ha még le is cseréljük, akkor sem lehet a végtelenségig használni.
Mivel a tartalék kerekek nem egyformák, ezért legalább egyszer érdemes elővenni az autó kézikönyvét, hogy tisztában legyünk vele, milyen helyettesítőt pakoltak a kocsiba. Ami viszont biztos, hogy az ideiglenes abroncsok élettartama nem olyan hosszú, mint a mindennap használt változatoké – az AutoGuide szerint elképzelhető például, hogy csak egy réteg poliészter kerül a futófelületére. Mindez azt eredményezi, hogy jóval kevesebb kilométert lehet vele megtenni, mint a normál gumikkal. Emellett az sem mindegy, hogy milyen méretű pótkereket pakolt a cég az autóba.
A "mankó" vagy "fánk" pótkerék
Ez a típus már ránézésre is azonnal felismerhető, ugyanis jóval kisebb, mint a hagyományos abroncsok. Mérete miatt sokan szeretik, mert nem vesz el túl sok helyet a csomagtérből, ráadásul jóval könnyebb is a normál gumiknál, így emelgetni és felszerelni is sokkal egyszerűbb. Ez ugyanakkor hátrányt is jelent: mivel kisebb és kompaktabb, a tartóssága és a stabilitása közel sem ugyanolyan, mint az átlagos abroncsoké.
A legtöbb ilyen pótkereket maximum 85-90 km/h-s sebességgel lehet használni, vagyis autópályára inkább ne merészkedjünk vele. Már csak azért se, mert meglehetősen keveset, 80-130 km-t lehet velük biztonsággal megtenni, vagyis ezek tényleg csak arra valók, hogy elguruljunk velük a gumis műhelyéig.
A normál méretű pótkerék
A "fánk" gumikkal ellentétben a normál méretű pótkerék nagyobb és nehezebb is, ezért a csomagtérben is több helyet foglal el. A legtöbb esetben más a mintázata, mint a többi abroncsnak, és összetételben sem hasonlít rájuk. Ettől függetlenül jóval strapabíróbbak, mint a kisebb méretű változatuk, így nagyobb utat is meg lehet velük tenni.
Bármelyeik változat is legyen az autó csomagtartójában, időnként érdemes foglalkozni vele. A megfelelő guminyomás mellett nem árt néha valamilyen ápolószerrel is lekezelni, ezzel ugyanis lassabban megy tönkre. Ha nem a gyártótól veszünk autót, érdemes lehet egy pillantást vetni a gumi gyártási dátumára is. Hogy ez hol található, arról itt írtunk bővebben.
A defekttűrő gumik
Ha az autóhoz nem tartozik pótkerék, könnyen lehet, hogy a gyártó defekttűrő abroncsokkal szerelte fel a járművet – ilyennel találkozhatunk például a BMW és a Mini esetében is. Ezek a gumik jóval strapabíróbbak, mint a hagyományos változatok, ám ezeket sem lehet a végtelenségig használni. Ha a kerék kilyukad, 80 kilométernél többet ne tegyünk meg vele.
További autós tippjeinket ide kattintva tudja elérni.
Ha ez hasznos volt, hasonlókért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.