Két autógyártó is segített összerakni azt a folyamatot, amiből kiderül, hogyan lesz egy gondolatból a szalonban megvásárolható jármű.
A különböző videómegosztó oldalakon százával találni olyan felvételeket, amik bemutatják egy autó születését, sőt, már a televízió is vetített hasonló dokumentumfilmeket. A Car and Driver Blog azonban ennél is tovább ment: két, neve elhallgatását kérő autógyár segített összeszedni azokat a munkafolyamatokat, melyekkel a semmiből teremtenek új autókat.
Az egész folyamat a tervezéstől a kivitelezésig 72 hónapot vesz igénybe, és bár van lehetőség arra, hogy bizonyos folyamatokat párhuzamossan futtassanak, ennél rövidebb ideig nemigen tart egy autó elkészítése.
Első fázis: az ötlet
A folyamat a 0. hónaptól a 72. hónapig tart. Elsőként piackutatást végeznek, majd megvizsgálják, mi az, ami még belefér a gyártó profiljába. Ha mindez megvan, és a tulajdonosokat is sikerült meggyőzni az ötletről, jöhet a leendő büdzsé összeszedése.
Második fázis: tervezés
A piackutatás után tulajdonképpen rögtön elindulhat a tervezés, így ez a folyamat minden bizonnyal kitölti a rendelkezésre álló 72 hónapos időkeretet. Megtervezik a külsőt és az utasteret, kitalálják, hogy milyen témára épüljön fel az autó. Az így megszületett tervet aztán először a tulajdonosoknak mutatják meg, majd a különböző autószalonokra viszik el, ahol koncepció formájában már a nagyközönség is megismerheti.
Harmadik fázis: mérnöki munka
Ahogy az előző kettő, ez a folyamat is a 0-tól a 72-ig hónapig tart. A tervezés a vásárlók korábbi modellekre adott véleménye alapján indul meg. A mérnökök emellett a modern technológiák – például elektromotorok – fejlesztését is végzik, majd a szükséges információ ismeretében megkezdik az összeszerelést. Elvégzik az ilyenkor kötelező teszteket – a forgalmi teszttől a töréstesztten át az autó károsanyag-kibocsátásáig mindet –, majd jöhet a sakkozás, hogy ebből még mit bír el a költségvetés.
Negyedik fázis: a gyártás
A gyártási folyamat az idő felénél veszi csak kezdetét, vagyis a 36. hónaptól fogva kezdődnek az igazi munkálatok. Első lépésként azt kell megtervezni, hogy hogyan történik majd a gyártás és az összeszerelés, majd szükség esetén módosítani a gyártósort úgy, hogy jó legyen. Ha készen vannak az első példányok (és jók a teszteredmények is), az autók már indulhatnak is a viszonteladók felé.
Ötödik fázis: az indulás
Az utolsó egy évben, vagyis a 60. hónaptól kezdve már az értékesítés kapja a legfőbb szerepet. Az indulás előtt még egy piackutatást végeznek, majd beárazzák az autót. Ezután már jöhetnek az ilyenkor szokásos körök: reklám és médiamegjelenések biztosítása, valamint bemutatják az autót a nagyközönség számára. Ha mindez megvan, a leendő tulajdonosnak csak ki kell csengetniük az árát, és már vihetik is haza.
Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.