Autó hvg.hu 2015. október. 23. 06:46

Ezek az autók segítették az 1956-os forradalmárokat

Kevés autó volt az utakon, a nagy részét ráadásul az állampárt birtokolta. A forradalom kitörésekor azonban az emberek elkobozták tőlük.

Ma már elképzelhetetlennek tűnik, de volt idő, amikor Magyarországon 917 emberre jutott egy autó. Míg a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2014 végéig 3,1 millió személyautó volt az utakon, addig 1956-ban ez a szám csupán 10.681 volt, ráadásul ennek közel háromnegyedét, 8188 darabot az állami apparátus birtokolta.

A Magyar Nemzeti Levéltárban őrzött dokumentumokból az is kiderül, a magántulajdonosoknál lévő 2493 személyautó nagy része régi, még a második világháború előtt készült konstrukció volt, ami már jócskán megérett a cserére - az általános hiány miatt azonban erre nem volt esély. Ennek fényében az is reménytelen vállalkozásnak tűnt, hogy egyhamar elérjük az 1938-as szintet, vagyis azt, hogy legalább 18.896 autó legyen az utakon. Mindezt nehezítette, hogy a KGST-megállapodás értelmében Magyarországon nem letett autókat gyártani.

A statisztikai adatokból egyértelműen kitűnik, hogy 1956 után a helyzet némiképp változott, és ha lassan is, de a korábbinál nagyobb ütemben növekedett az autók száma Magyarországon. Ám amilyen kevés autó volt az utakon, annyira színes volt a felhozatal, a forradalom évében közel 200 különböző típus volt forgalomban. A forradalom kitörésekor a tömeg azonnal elvette az autókat az állami apparátustól, hogy azokat is csatasorba állítsák. Íme néhány ezek közül.

Skoda 1101 Tudor

Az akkor Csehszlovák Skoda 1946 és 1952 között gyártotta a 1101-es és 1102-es sorozatszámmal ellátott Tudort, amiből összesen 71.591 darabot készített a gyár. Az 1100 köbcentis, négyhengeres motorja 32 lóerős volt, a súlya pedig 1 tonna körül mozgott. A maximális sebessége a gyári adatok szerint 100 km/h-ra volt. A forradalom idején minden jármű jól jött, egyet például orvosi autónak fogtak be Budapesten.

Fortepan/Nagy Gyula

Mercedes-Benz W180

Szintén a sebesültek mentésére használták a német Mercedes gyár autóját. A járművet valószínűleg a pártállami vezetéstől szerezték meg a forradalmárok, az ugyanis meglehetősen újnak számított. A Mercedes 1954 és 1959 között gyártotta, összesen 84.645 darabot készítettek belőle. A hathengeres motor 84 lóerős volt.

Fortepan/Nagy Gyula

Gaz M20 Pobjeda

Érthető módon minden rendelkezésre álló autó jól jött az 1956-os forradalom idején, így a szovjet Pobjedát is a sérültek mentésére fogták be. Az 1946 és 1958 között gyártott járművet Magyarországon taxiként és az ÁVH-nál is alkalmazták.

Fortepan

Skoda 1200

A forradalom előtti képek egyikén a Csehszlovák gyár egy másik autója, a Skoda 1200 is feltűnik. Az 1952 és 1956 között gyártott autó már valamivel erősebb volt a Tudornál. Az 1,2 literes motorja 36 lóerős volt, maximális sebessége pedig 105 km/h-ra körül alakult.

Fortepan/Nagy Gyula

Simca Aronde

A hazai utakon egy francia autó is futott 1956-ban. A Simca 1951 és 1964 között gyártotta az Aronde nevű autóját, ami három generációt is megélt. A franciák 1,4 millió darabot gyártottak le belőle. A magyar kormány épp 1956 nyarán kezdett el tárgyalni az Aronde behozataláról, és sokáig úgy tűnt, Magyarországon egy összeszerelő gyárat is létrehoznak majd. A bizonytalanságok miatt azonban a Simca úgy gondolta, jobb kihátrálni az üzletből.

Fortepan/Nagy Gyula

Chevrolet Fleetmaster

Bármennyire is meglepő, az 1950-es években volt amerikai autó is hazánkban. A Chevrolet Fleetmastert 1946 és 1948 között gyártották, a “ferde hátú” karosszériából 2 ajtós és 4 ajtós változat is készült. A 3,5 literes hathengeres motorjához egy 3 sebességes manuális váltó tartozott.

Út volt. Autó nem.
Fortepan/uvaterv
Fortepan/Pesti Srác2

Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.