Autó hvg.hu 2015. október. 13. 17:09

Jön a rossz idő, itt a 2015-ös téligumi-teszt

Az osztrák autóklub, az idén számos más erutópai szervezettel közreműködve jelentkezett az éves téligumi-tesztjével, amelyben ezúttal a városi kisautókra szánt 165/70 R14 T és a középkategóriának számító 205/55 R16 H méretosztály versenyzőit vették górcső alá.

A Kékesen már havas eső esett, az ország több pontján pedig fagypont közeli hőmérsékletet mutattak a hőmérők hajnalban, ami egyértelmű jele annak, hogy hamarosan beköszönt a tél. Aki előrelátó és nem szereti az utolsó pillanatra hagyni az autója téli felkészítését, annak érdemes már most lecserélnie a nyári gumikat a téli szettre.

Ha több szezont futott téli gumikat szeretnénk felrakni az autóra erősen ajánlott átnézni a gumiabroncsokat a sérülések vagy repedések kiszűrése érdekében, valamint nem árt a profilmélységet is ellenőrzi a futófelület teljes felületén. A biztonság kedvéért a gumi oldalfalán található DOT-számból a gyártási évet is ellenőrizhetjük (példa: DOT 3012 jelentése: 2012, 30. hetében gyártották), mivel egy hat évnél öregebb abroncs az anyag öregedése miatt jelentősen veszíthet a teljesítményéből, még akkor is, ha csak keveset futott.

Ha új téli gumi vásárlását tervezzük, érdemes átnézni a német autóklub évente közreadott tesztjeit, melyekben számos méretosztály versenyzőit kipróbálták már, így jó támpontot adhatnak. Idén több európai autóklubbal közösen ismét két kategória gumiabroncsait vették górcső alá: a városi kisautókra szánt 165/70 R14 T méretben tizenhat, míg a középkategóriának számító 205/55 R16 H méretosztályban tizenkilenc márka terméke bizonyított a méréseken.

A teszten most is hétféle szempont alapján vizsgálták az abroncsokat, eltérő súlyozással: a száraz (Trocken) és a vizes (Nass) útburkolaton nyújtott teljesítmény 15, illetve 30 százalékot nyomott a latba, míg a havon (Schnee) és a jégen (Eis) mért értékek 20, illetve 10 százalékos súlyozást kaptak. További 5 százalék jutott a gumik által produkált zajszintnek (Komfort), míg a fogyasztás (Kraftstoffverbrauch) és a kopás (Verschleiß) 10-10 százalékot jelentett az összesítésben.A végeredmény kapcsán kiderült, hogy a neves gyártók termékei megbízhatóak, de jelentős eltérések tapasztalhatóak a tulajdonságaik között, ezért érdemes aszerint választani, hogy milyen körülmények között használjuk a téli gumikat. Ha például olyan helyen lakunk, ahol gyakran kell letaposott havon közlekedni, akkor ajánlott ezt a szempontot előtérbe helyezni a vásárlásnál, míg általános városi használat esetén a száraz és a vizes teljesítmény lehet a mérvadó.

A teszt eredményeihez nagyban kattintson ide.

ÖAMTC

Az összesített pontszámok alapján a kisebbik vizsgált méretosztályban a Goodyear Ultragrip 9, a Michelin Alpin A4 és a Dunlop Winter Response 2 nyújtotta a legkiegyensúlyozottabb teljesítményt, míg a nagyobbik méretben a Continental Wintercontact TS 850 és a Yokohama W.drive V905 szerepelt a legjobban. Ezután következett a meglehetősen széles középmezőny a többi ismert márkával, míg a nem ajánlott kategóriába a kisebbek közül három, a nagyobbak közül pedig egy márka terméke esett bele. Utóbbiak egyébként kivétel nélkül mind a vizes útburkolaton nyújtott gyenge teljesítményük miatt véreztek el a teszten.

Még több hasznos tippért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés