Autó hvg.hu 2015. április. 19. 11:32

Lesajnált használt luxusautók? Van itt 40 millióért is

A luxusautók a kényelmen és a gyorsaságon kívül mindig is adtak még valamiféle pluszt. Ez a plusz megmarad a használt járműveknél is, csak tudni kell jól vásárolni.

A használt autó bizonyos keretek között észszerű döntés. Nagyobb, erősebb, jobban felszerelt kocsi vásárolható ugyanazon áron használtan, mint újonnan. Nem elhanyagolható, hogy a tulajdonos megspórolja az első évi elég meredek értékvesztést is. Persze elmarad az új autó élménye is, az átvétel misztériuma, az "először én ültem benne" érzés. De ez ugye hamar elmúlik, és ha két hasonló korú, azonos autó áll egymás mellett, senki nem mondja meg, melyiket vették használtan, és melyik jött ki a szalonból, ugyanaz a szolgáltatása a két autónak, ugyanaz a jelentése is.

A márkaképviseletek is tisztában vannak ezzel, így foglalkoznak is az üzletággal. Már csak azért is, mert a ritmikusan cserélőktől, vagy gyári flottákból kikerülnek sokszor újszerű használt autók, amelyeket kínálva bővíthetik a választékukat, újabb vevőréteget fogva meg. Mészáros Mihálytól, a Lexus marketing vezetőjétől tudtuk meg, hogy ők a használt Lexust egyenértékűnek tekintik az új járművel. Alapelvük szerint a használt autót nem megvenni művészet, hanem fenntartani. Igaz működésük kezdete óta a kétezredik behozott új autónál tartanak, ennek fényében érthető, hogy használtautó-forgalmuk még szerény.

Kérdésünkre kiderült, hogy a magánimport elenyésző Lexus-ügyben. A statisztikákon túl onnan is tudni ezt, hogy a kocsik előbb-utóbb felbukkannak a szakszervizekben, először leginkább használati utasításokat tartalmazó kézikönyv okán. Néhány nagyobb kereskedőjük ráállt ugyan a behozatalra, főként a Benelux államokból, mert például Hollandiában támogatott árat kapott a hibrid autó is, így aztán a kocsicserék is gyorsabbak az ilyen típusoknál.

Két slágertermék még használtan is.
HVG

A kereskedők által behozott, használt Lexusok döntő többsége nem megrendelésre érkezik. Az eladhatóságban segíthet a márka újautó-árpolitikája is, hiszen alapban gazdagabb felszereltséggel gyártják-kínálják járműveiket. Ez ugyan az új kocsik eladásánál elsőre nem mindig látható előny, viszont használtként eladva határozottan értékelhető pluszt hoz. Vevőik zömét abba az embertípusba sorolják, amely alaposan meggondolja, mire költ – és mennyit. Finomabban körbeírva – nem pazarlók, de ez eredhet abból is, hogy vállalkozók adják a vásárlók nagyobbik hányadát, ők pedig megszokták a költségmérlegelést.

Magyarországra a statisztikák szerint a magánimportban érkező használt autók között a BMW vezet. Nehéz hát a dolga a BMW Premium Selection használtautó-programnak, amely 2006 óta működik nálunk. Autóik legalább félévesek, és 6000 km futottak, de legfeljebb 5 évesek, és 120 000 kilométer a futásteljesítményük. Az autókat átadástól számítva 24 hónapon keresztül EUROPlus garanciával látják el, ezzel kívánják növelni a szolgáltatás vonzerejét.

A modell és az évjárat alapján 15.000.000 Ft-nál nagyobb értékűre becsült, 2014-ben Magyarországon forgalomba helyezett külföldről importált használt autók darabszáma.
MárkaDarab
AUDI128
BENTLEY4
BMW208
CHEVROLET3
FERRARI5
LAMBORGHINI1
LAND ROVER23
MASERATI2
MERCEDES129
PORSCHE48
TESLA5
TOYOTA15
VOLKSWAGEN22
VOLVO11
Összesen604
A számok becslésnek minősülnek, mivel az állapotot, a pontos kivitelt és a felszereltséget nem veszik figyelembe.

Forrás:  Datahouse - Das WeltAuto adatgyűjtés

A programban található autópark egyfelől a magyarországi BMW-márkakereskedői hálózat által korábban értékesített és a márkakereskedésekhez visszakerült járművekből áll, valamint a BMW Group Magyarország, a salzburgi régióközpont, vagy éppen a müncheni anyavállalat hivatalos flottájából származhatnak. A rendszerbe bekerülő autók származása: hozzávetőleg 60 % a magyar, beszámított jármű, 40% német import. Leginkább a 3-as és 5-szériák a legnépszerűbbek, összesen 56%-ot tett ki az arányuk 2014-ben. Tavaly közel 300 vevőt választotta őket.

A Mercedes-Benz minőségi használtautó-program hasonló a bajorokéhoz. A rendszerben kétféle autót különböztetnek meg, az egyik csoport tipikus eleme az igazi "Jahreswagen”, amely legfeljebb kétéves. Vállalati flották cseréjénél, autóbeszámításokból származó kocsik, amelybe bejutnak a cégóriás menedzsment flottájának leváltott autói is. Ezekhez az autókhoz minimum 2 éves, de akár 3 éves, teljes körű garancia is jár. A másik, kisebb csoport az úgynevezett „tanúsított” autók, a márkakereskedés szakszervize által ellenőrzött kocsik. A tanúsított autók idősebbek, de koruktól és futásteljesítményüktől függően − 12 vagy 24 hónap garanciát adnak a márkakereskedők.

Az egy-két éves prémiumkategóriából nálunk évente 300-350 darabot vásárolnak meg – tájékoztatott a cég használtautó-menedzsere, Erőss Dániel. Vevőkörük nagyobbik része cég, kevesebb a magánvásárló. Az elmúlt időszakban meglódult az érdeklődés a márka és a korosztály iránt – ennek sajnos nem az az oka, hogy hirtelen beütött volna a gazdasági csoda. Sokkal prózaibb dologról van szó: a néhány évi visszaesés, a kevesebb újautó-eladás hiányt generált – most így van mód a korrekcióra. 

Nem csak a Volkswagen-csoport autóival foglalkozik a Weltauto, amelynek magyarországi karrierje – merthogy osztrák találmány a rendszer – először egy kis döccenővel indult. Mint kiderült, itthon foglalt a név: egy gumiszerelő anno meglátva a sógoroknál ezt a cégért és nevet, itthon bejegyeztette magának – rajzolta meg a szokatlan indulást Frank György, a Weltauto vezetője. A harminc magyarországi Porsche Hungária kereskedés mellett maga a Porsche Hungária is tagja a hálózatnak, hiszen a beszámított autók mellett tekintélyes, rendszeresen cserélt járműparkkal bír – több mint kétszáz autóval – ráadásul a győri Audi-gyár használt menedzserautóit is ők kezelik. Átlag évente négyszáz darab autó érkezik így a gyárból.

A szolgáltatás legfontosabb eleme a műszaki garancia, de más különlegesség is akad. Így például a vásárlás után hét napig gond nélkül visszaveszik azt az autót, ha közli az újdonsült ügyfél: mégsem erre gondolt. "Nem nagyon értem, a szakmában miért ennyire kevesen segítik használtautó-eladásaikat. Még a nálunk is jelen lévő, nagy autós világcégek is megszüntették ilyesfajta szolgáltatásukat – mi 2001, az indulás óta adunk a használt autóink mellé műszaki garanciát.

Ez kétféle lehet: az alapgarancia kormegkötés nélküli – ezt egyébként a kereskedő dönti el – akár tízéves jármű is megkaphatja. Egy megkötése van: az ügyfél csak ott javíttathatja, ahol az autót vette. A másik fajta, a Prémium garancia az autó hatéves koráig él: előnye, hogy egész Európára érvényes" – mondta Frank György. Tapasztalataik szerint használtan is a Porschék a legkeresettebbek és a legdrágábbak, továbbá az Audi A8 a sláger. Volt negyvenmilliós használt kocsi is náluk, és nem a NAV küldte be értékesítésre. Elkelt az is. Mostanában a ledes fényszóró nélkül nem is autó a prémiumautó. Attól ugyanis impozánsabb a kocsi, legalábbis a vevők szerint. Erről (is) látszik, hogy mennyire új a modell.

HVG

A márkákhoz köthető vállalkozásokon túl felvettük a kapcsoltot szabadúszó céggel is, amely használt prémium autók beszerzésére szakosodott. Megkerestük a prémiumautók.hu weboldal ügyvezetőjét, ő hogyan látja a helyzetet. A dolog ugyanis első látásra, sőt a többedikre is – tele van buktatókkal, főként akkor, ha a műfaj kemény magjának viselt dolgai jutnak először eszünkbe. Érdemesnek tűnik végigfutni, náluk hányféle szűrőn megy keresztül az üzlet, mire megvalósul.

Öt éve működnek mint prémium kategóriájú használtautó-eladóhely, honlap katalógussal és netes ügyintézéssel. A vevő katalógusból kiválasztja a kocsit. A cég szerződést köt vele a kiválasztott jármű megvételére, és 15 százalék előleggel megindul a folyamat. A megbízottak ezután ellenőrzik a megjelölt autó életútját, és mivel ezek az autók egy-két évesek, a lista nem szokott hosszú lenni. Minden gyártási, forgalomba helyezési adat ellenőrizhető – ha a németországi kereskedő partner ebben a folyamatban. Többnyire ugyanis Németország a származási helye a fiatal és még garanciális prémiumautóknak, a cég innen hozza el legtöbbet, mert úgy tűnik, ez a járműszegmens ott jó áru, és egyben jó árú is.

Ha a dokumentumok rendben vannak, akkor a közvetítőcég szakembere trélerrel nekiindul, és a helyszínen – amit műszerrel mérni lehet – ellenőriz a kiválasztott autón, például a kocsi festésén a rétegvastagság beszédes lehet. Ha gond adódik, álljt vezényelnek: az ügyfelet tájékoztatni kell a felfedezésről, hiszen ő dönt a továbbról is. (Ha netán meghiúsul az üzlet, a szerződés szerint visszajár a foglaló, az összegét „lemeccseli” a magyar és a német partner.) Ha azonban megy tovább a beszerzés folyamata, akkor megérkezik a jármű, megtekinti a reménybeli vásárló, illetve közösen elviszik egy, a vevő által kiválasztott szakszervizbe is – a biztonság kedvéért. Csak mindezek után kerül sor a vizsgáztatásra, adásvételre, kulcsátadásra. A cég története folyamán egyébként nem ment még vissza üzlet.

Náluk a sláger a BMW, ezt követi az Audi és a Mercedes. Tapasztalataik szerint a visszatérő vevőnek márkahűsége esetleges, inkább úgy lehet meghatározni, hogy őket a prémiumautók kategória érdekli, csak másodsorban a márka. Kalamár Norbert ügyvezető szerint ők igazából nem is konkurensei a használtautó-kereskedőknek, hiszen az egy-két éves jármű – ebben a kategóriában főként – még újnak számít. Az árra nézve pedig elég arra gondolni, hogy a szalonból először kigördülő kocsi mindjárt elveszíti a bekerülési ár nem is kis részét – néha akár 20, vagy akár 30 százalékát, viszont nagy valószínűséggel még garanciális.

A cikk a HVG Prémium Autó kiadványban jelent meg.

A cikk a HVG Prémium Autó Plusz 2015 kiadványába készült. A magazint keresse a benzinkutaknál és az újságárusoknál, vagy rendelje meg online, a képre kattintva.
HVG

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

Hirdetés
Itthon Kacskovics Mihály Béla 2024. november. 27. 08:56

Nézzen a szemembe! - Heves vita van a közgyűlésben a parkolásról, de főpolgármester-helyettest nem sikerült választani

Úgy fest, nincs alku – várhatóan ma sem lesz vége a főváros mulasztásos jogsértésének, sem Vitézy Dávidot, sem Kiss Ambrust nem fogják megszavazni Karácsony Gergely helyettesének a képviselők. Lezárhatják éjszakára az aluljárókat? Lesz új drogstratégia? És parkolási reform? Hamarosan kiderül.