Autó hvg.hu 2015. április. 15. 12:04

Ez az igazi trónok harca – vezérválság a Volkswagennél

A világ hamarosan legnagyobb autóipari óriásának két vezetője rendesen egymásnak esett. Míg a konkurencia áhítozik a Volkswagen-csoport elmúlt években produkált eredményei után, úgy tűnik, házon belül komoly ellentétek feszülnek.

Az egész belháború akkor eszkalálódott, amikor a csoport elnöki stábját vezető elnök, Ferdinand Piech – aki Ferdinand Porsche unokája – egy Der Spiegel-interjúban kijelentette, inkább távol tartja magát a konszern jelenlegi vezérigazgatójától, Martin Winterkorntól.

Ilyen erős kijelentést német vállalati kommunikációban ritkán lehet olvasni, nem csoda, hogy az egész autóipari szaksajtó találgatja, mi lehet a háttérben? Azt ugyanis egyelőre nem lehet kijelenteni, hogy Piech meg is indokolta volna, miért orrolt meg ennyire a vállalat elmúlt éveinek sikerkovácsára, Winterkorn professzorra.

Piech, a VAG (Volkswagen AG) jelenlegi eredményeivel elégedetlen biztosan nem lehet. A cégcsoport tavaly is csúcsokat döntött, az éves csoportszintű bevétele elérte a 202,5 milliárd eurót, ami 5,4 milliárddal több az előző évi bevételeinél, a működési profitja 17,9 milliárd euró lett és semmilyen jel nem utal arra, hogy gyengülne piaci helyzete. A mára 583 ezer dolgozót foglalkoztató vállalat lényegében a csúcson van, évente 10,2 millió autót gyárt.

Mit tud a VAG?
Az összesen tizenkét autóipari cégben tulajdonos vállalatcsoportot az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a MAN, a Porsche, a Scania, a Seat, a Skoda, a Volkswagen és a külön csoportba szervezett Volkswagen haszonjárművek részleg alkotja.

Egy tavalyi eredmény-kimutatás alapján a csoport legjobban teljesítő részlege a Porsche, amely minden autóján 16 700 euró nyereséget realizál, ami igen meggyőző 18 százalékos működési nyereséget jelent. Következik a Bentley 15 500 euróval, majd a Scania 12 200 eurós eredménnyel.

Az eredménykimutatás szerint meglepő lehet a Lamborghini nyereségessége, amely megegyezik az Audiéval és 3750 eurós profitot jelent autónként. Érdekesség, hogy a névadó márka a Volkswagen mindössze 610 eurós profitot termel darabonként, amelyet nyilván a volumen ellensúlyoz.

A táblázatban szereplő, igen meggyőző számok mögött ott van a jelenlegi CEO, Martin Winterkorn, akinek mandátuma jövőre jár le. A világ jelenleg legjobban fizetett autóipari cégvezetőjének (közel 17 millió eurós éves keresettel) következő karrierállomása éppen a 77 éves és nyugdíjazás előtt álló Ferdinand Piech utódlása lett volna. Mindenesetre Piech 22 éve tartó uralkodása egyik utolsó dobásaként úgy tűnik, elkaszálná örökösét. Ráadásul Piech nem arról ismert, hogy nagyon kerülné a konfliktusokat. A VW korábbi elnökét Bernd Pischetsriedert például azt követően távolította el, hogy kijelentette, „aki kétszer ugyanazt a hibát elköveti, az repül” – és így is lett.

Winterkorn és Piech - itt még jóban voltak?
AFP / Odd Andersen

A Pischetsriedert követő vezető lett Martin Winterkorn – éppen Piech embereként. A jelenlegi vezérigazgató uralkodását – a fenti eredményei ellenére – ellentmondásosan ítélik meg. Még akkor is, ha az elmúlt nyolc évben, a Bloomberg adatai szerint a VW a világ ötödik legnagyobb autógyártójából mára fej-fej mellett van a Toyotával. Az idei évben pedig – három évvel a tervezett előtt – meg is előzheti japán konkurensét.

Ugyanakkor a magára találó amerikai autópiacon – és ez a legfontosabb kritika – márkái nem tudnak komolyan érvényesülni. A tavalyi évben csökkentek az eladásaik az észak-amerikai piacon (596 ezerre, 608 ezerről) és a piaci részesedésük 3,6 százalékról, 2,2 százalékra zsugorodott. Ezt a kiesést, persze bőven behozza a VW kínai terjeszkedésén nyert számain a csoport, amelynek mára minden harmadik autóját itt adják el és tavaly a működési nyereség itt elérte az 5,2 milliárd eurót.  

A másik, amit fel szokás róni a jelenlegi VW-konszern vezetésének, hogy lemaradtak a hibrid és elektromos autók fejlesztésében, amelynek éppen a Toyota volt a legnagyobb nyertese. A japán márka éves szinten már több mint egymillió ilyen autót értékesít és 27 féle alternatív-hajtású modellel rendelkezik. A VW lemaradásáért ebben a szegmensben elsődlegesen Winterkornt teszik felelőssé.

Természetesen itt is van védhető eleme Winterkorn stratégiájának, mert a VW jelenlegi vezetése alatt elsősorban a modern dízeltechnológiákra koncentrálva ért el olyan emissziós eredményeket, amelyek bőségesen teljesítik a jelenlegi legszigorúbb Euro 6-os normákat.

A két vezető, Ferdiand Piech és Martin Winterkorn vezetői mandátumai is hamarosan lejárnak. Előbbinek még két éve van hátra hivatalosan, míg az utóbbinak jövőre jár le a szerződése. Ám úgy tűnik, hogy Winterkonnak addig sem lesznek nyugodt pillanatai.

A helyzetet komolyan bonyolítja, hogy a vállalatcsoport 51 százalékos tulajdonosa a Piech által képviselt család, az elnökségben két hellyel rendelkezik. A dolgozók képviselői 10 hellyel, míg a német és az alsó-szászországi tartományi kormányzat, amely szintén tulajdonos, további két hellyel van jelen a felügyelőbizottságban. A hírek szerint viszont az elnökség Piech kirohanását magánakciónak tekinti és felsorakoztak Winterkorn mögött. Lehet, hogy a nagy harcos hírében álló Piech most lábon lőtte magát?

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

Hirdetés