Az egyre idősödő autókínálat kezd érényesülni az árakban, amihez csatlakozik az erősebb forint és némi kereslet-visszaesés is.
Közel kétéves lendületes emelkedést követően 2015 első negyedévében megszakadt a Használtautó-index növekedési trendje: az elkelt használt személygépkocsik összértékének változását jelző mutatószám 134,4-ről 122,8 százalékra, a tavaly félévi szintre esett vissza.
Az index előző negyedévhez képest történő visszaesését két tényezőnek köszönhetjük: egyrészt mintegy 3 százalékkal csökkent az eladott autók mennyisége, másrészt 5,7 százalékkal lett alacsonyabb az átlagár, ami a tavaly év eleji szintnek felel meg.
Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője elmondta, hogy az eladott használt autók mennyisége 2014 első negyedévéhez képest több mint 8 százalékkal bővült, ezzel párhuzamosan 113-ról 122 százalékra változott a Használtautó-index értéke is. A piacon gazdát cserélő autók száma várhatóan az év egészében is meghaladja majd a tavalyi mértéket, ennek ellenére a korábbi növekedési ütemtől valószínűleg egy időre el kell búcsúznunk: negatív jel például, hogy az utánpótlást jelentő újautó-piacon márciusban év/év alapon mindössze 2 százalékos volt a bővülés.
A Használtautó-index egy arányszám, amely az adott időszakban elkelt használt autók aktuális összértékét viszonyítja a válság kezdetekor, 2009 első negyedévében mért szinthez. 100 százalék feletti állapota azt jelzi, hogy a használtautó-piac lendülete felette jár a bázisnak tekintett időszak teljesítményének.
Az elmúlt évben – elsősorban az importautókra tavaly bevezetett vagyonszerzési illetéknek köszönhetően – szinte minden járműkategóriában jelentős áremelkedés zajlott le, a növekedés átlagos mértéke meghaladta a 8 százalékot. Ez az emelkedés azonban csak időleges lehet, hiszen a hazai személyautó-állomány átlagéletkora folyamatosan növekszik, ami a kínálatban megjelenő autók átlagárát hosszú távon mindenképpen lefelé nyomja.
Szintén lefelé mozdulhatnak az árak, amennyiben az év egészére is jellemző lesz a mostani, 300 forint alatti euróárfolyam, amely az olcsóbbá váló importon keresztül a hazai kínálat árát is érezhetően befolyásolja. Amennyiben ez a forgatókönyv valósul meg, hiába a további mennyiségi élénkülés, a Használtautó-index értéke jó eséllyel egész évben a tavalyi 134 százalékos rekordérték alatt marad.
Száz eladott hazai használt autóból 14 az Opel, míg 10 a Suzuki emblémáját viseli. Ezt a két márkát sorrendben a Volkswagen (10%), a Ford (8%) és a Renault (7%) követi. Összességében ez az öt márka biztosítja a teljes hazai használtautó-forgalom felét.
Összehasonlításképpen az új autók piacának márkasorrendje a következő volt ugyanebben az időszakban: Skoda (13%), Opel (12%), Ford (11%), Volkswagen (8%), Suzuki (7%). (Nyilván, az újautó-eladások 75 százalékát jelentő céges vásárlók a használtpiacon éppen fordított arányban lehetnek jelen, ez jól látszik a Skoda eredményén, amely az első ötben nincs benne a használtpiacon – a szerk.)
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! |