Míg a Honda a Forma–1 meghódítására tesz kísérletet a McLaren partnereként, addig a megbízhatósági-vb-n (WEC) sikeres programot bonyolító Toyota más területekre kalandozik. A japán gyártó a rali-vb-re (WRC) is visszatér, a különítmény a mai bejelentés szerint 2017-ben csatlakozik a mezőnyhöz.
A Toyota a ’70-es évektől egészen 1999-ig szerepelt a rali-vb-n, a néhai legenda, Ove Andersson irányítása alatt álló privát csapatra felépített gyári különítménnyel. A Celikák és Corollák összesen 43 futamgyőzelmet arattak olyan extraklasszis pilóták kezei között, mint például Carlos Sainz Juha Kankkunen és Didier Auriol, így nem túlzás kijelenteni, hogy a Toyotának komoly hagyományai vannak a ralisportban.
A pénteki, tokiói sajtótájékoztatón Aki Toyoda elnök személyesen jelentette be, hogy a modernkori WRC-fejezethez a Yaris alapjaira fejlesztenek versenyautót. Az 1,6 literes, turbós, közvetlen befecskendezésű, több mint 300 lóerős motorral hajtott kocsit az esemény helyszínén leplezték le, s kiderült, hogy néhány európai aszfaltos és murvás pályán már az első teszteket is megejtették.
A Toyota tehetségkutató programot is indít. Ennek első kedvezményezettje a 27 éves francia Eric Camilli, aki az első teszteken már vezethette a Yaris WRC-t, a folytatásban pedig olyan rutinos pilóták társaságában vesz majd a részt a fejlesztésben, mint például Sebastian Lindholm vagy épp a márka Le Mans-i csapatában és a raliban egyaránt jeleskedő Stephane Sarrazin. A tesztprogramot európai helyszíneken bonyolítják, a cél pedig természetesen az, hogy a Yaris WRC-t minél jobban felkészítsék a 2017-es éles bevetésre.
„Két motorsportos programot párhuzamosan bonyolítani komoly kihívás, de hiszünk abban, hogy megvan a hozzáértésünk és az elkötelezettségünk ahhoz, hogy sikeresek legyünk. Sok tennivalónk van, de az a tény, hogy a WRC-s visszatérés elnyerte az anyavállalat, valamint elnökünk, Akio Toyota jóváhagyását, nagy öröm számunkra. Már várjuk a következő lépést, amely az átfogó fejlesztési terv megvalósítása, valamint a juniorpilótákat támogató program lesz. Izgalmas idők ezek, nagyon várjuk az új kihívásokat” – mondta a bejelentés kapcsán Yoshiaki Kinoshita, a Toyota motorsporttal foglalkozó részlegének elnöke.
A rali-vb-n jelenleg három márka, a Volkswagen, a Hyundai és a Citroen képviselteti magát gyári különítménnyel. Arról egyelőre semmit nem árultak el a Toyotánál, hogy a 2017-es teljes debütálásig a felkészülés jegyében terveznek-e néhány éles bevetést.