Hosszú hónapok óta hallani arról, hogy román csapat készülődik a Forma-1-be: érdemi lépések az utóbbi időben nem történtek, ám a Caterham csődeljárása kapcsán kiderült, hogy a terv továbbra is valósnak tűnik és az ötletgazdák nem tettek le az indulásról.
Mint ismeretes, az FIA tavaly decemberben adott közre egy csapattoborzó felhívást, amelynek jelentkezői közül az autós szervezet két potenciális formációnak szavazott a bizalmat. Az egyik a NASCAR-guru Gene Haas kezdeményezése, egy amerikai projekt, amely azóta már gőzerővel készülődik a 2016-os bemutatkozására és már egy gyárlétesítményt is felhúzott Észak-Karolinában, a másik pedig egy román szerveződés, amelyet eleinte a Daciával hoztak összefüggésbe, ám azóta kiderült, hogy az ország korábbi egészségügyi minisztere, az azóta már az autóiparban utazó Ion Bazac áll a háttérben.
Bazac Európa több országában működtet Ferrari- és Lotus márkakereskedéseket: bukaresti ferraris szalonját például Forza Rossa néven fut, így a kiszivárgott hírek szerint lenne a majdani Forma-1-es alakulat neve is. A március magasságában elterjedt információk szerint Bazac és a befektetők élvezik a román állam támogatását is, a csapatot bevonnák az országimázs építésébe és ennek egyik biztos jele, hogy az év elején tartott párizsi FIA-meghallgatáson a sportminiszter is korteskedett a szövetségtől elméletileg zöld utat kapott kezdeményezés mellett.
Míg Haasékról rendszeresen hallani és az amerikai csapat szépen lassan összeáll, addig a románokról az utóbbi hónapokban egyáltalán nem esett szó, ám a Caterham ellen a múlt héten leindult csődeljárás egyik mellékszála rávilágított: a tervek nem haltak el. Arról, hogy Bazac és társai dolgoznak a terv megvalósításán, egy Constantin Cojocar nevű román üzletember vallott a brit hatóságoknak a leafieldi zöldek ügye kapcsán. Cojocar egyébként furcsa szerzet: a szigetországi sajtó szerint egykoron a Steaua Bucharest profi labdarúgója volt, de sportolói karrierje után elszegényedett és Nagy-Britanniába ment szerencsét próbálni, ahol a Caterhamnél előbb takarítóként alkalmazták, majd a csapat övező kaotikus körülmények között a versenygépeket tervező és gyártó Caterham Sports tulajdonosa lett.
Vallomásában Cojocar rámutatott: „Érdekelt voltam egy román befektetőkből álló konzorciumban, amely látott lehetőséget a Casterham Sports felvásárlására, a tartozások rendezésére, és ezt követően versenyzéssel kapcsolatos szolgáltatásokat nyújtott volna a Forza Rossa istállónak.” Noha a különös románt sokfelé egyszerű hazudozónak, szerencsevadásznak állítják be, sztorija több mértékadó Forma-1-es forrás szerint is hiteles, amelyből a sportággal foglalkozó szaksajtó annyit legalább leszűrt, hogy immáron Kelet-Európában is lehetnek olyan privát gazdasági társaságok, amelyek képesek lehetnek életre hívni és működtetni egy Forma-1-es istálló.
Mivel az utóbbi napokban az F1 a Caterham mellett a Marussiát is elveszítette, a Forza Rossára akkor is nagy szüksége lenne a sportágnak, ha a Haas F1 Teamhez hasonlóan csak 2016-tól tudnák vállalni az indulást. Spekulálni korai lenne, ám a két csapat csődje a Bazac-társaság számára ajtó-ablak helyzetet eredményez: amennyiben a két gárda közül valamelyikbe invesztálnának, talán már jövőre is lehetne román csapat a legelitebb autós versenysorozatban…