Szolgálatba állt a mentési, védekezési és kárelhárítási feladatokra is alkalmas BAT-M típusú gyorsjáratú lánctalpas műszaki mentő buldózer Zalában - közölte a katasztrófavédelem. Ez az utolsó ilyen üzemképes darab Magyarországon.
Az eszköz egy harckocsi alvázra épített, harckocsi motorral meghajtott lánctalpas jármű, amely 40 tonna teherbírású csörlővel, daruval, illetve tolólappal van felszerelve - közölte a katasztrófavédelem a Facebookon, ahol több fotót is közzétettek a jármű kipróbálásáról.
A gyorsjáratú lánctalpas műszaki mentő buldózert a Magyar Honvédség rendszeréből vonták ki - írta a Zala megyei katasztrófavédelem. A LE-KO Kft. júniusban szállította el az akkor még csak korlátozottan üzemképes harcjárművet, hogy felújítsa és üzemképes állapotba hozza.
A BAT-M kiválóan alkalmazható nagy havazások esetén az elzárt települések felszabadítására, mert a lánctalpa úgynevezett tipró láncos, azaz nem sérti fel az aszfaltot. Vezetőfülkéje is van, mint egy teherautónak, ezért a harckocsival ellentétben akár személy is szállítható benne, például egy beteg vagy egy terhes nő.
A jármű képes maga előtt tolni a havat és akár több irányba is fordíthatja a tolólapját, így nem fut fel a hóakadályra, mint más lánctalpas eszközök. Használható erdőtűznél, ahol nyiladékot kell készíteni a tűz továbbterjedése miatt, de egy cserekonténeres megoldással nagy tömegű, akár tízezer liternyi víz szállítására is alkalmas - tette hozzá a katasztrófavédelem.
Kidőlt villanyoszlopok helyreállításánál, egyéb nehezen megközelíthető helyen történő kárelhárításnál vagy esetleg egy nyílt pályán történő vasúti balesetnél, olajvezeték meghibásodásnál is nagyon jól használható. A lánctalpason daru is van, csörlőzni, vontatni is tud, viszonylag gyorsan.
A katasztrófavédelem szerint ez az utolsó BAT-M Magyarországon, nincs több üzemképes darab. Hozzátették, hogy a nyugati gyártmányú, hasonló eszközök tudásban és alkalmazhatóságban is messze elmaradnak ettől a géptől.