Eddig is sejtettük, hogy a válság nem tett jót a szervizelési szokásoknak, ötéves autóéletkor felett csak nagyon ritkán viszik márkaszervizbe autóikat a magyarok. Ezek a műhelyek 2008 óta elvesztették ügyfeleik felét.
A Medián piackutató és a Robert Bosch autóipari beszállító minden évben elkészíti a magyarországi autózási és autószervizelési szokásokat feltáró kutatását. A kutatás a szervizelési szokások mellett a használatban lévő gépkocsik üzemanyag szerinti arányát is felmérte.
A kutatás lényegi eleme a magyar lakosság autójavíttatási szokásairól szól. A megkérdezettek 68 százaléka kisebb, márkafüggetlen autószerelő-műhelyben javíttatja gépjárművét. Ez gyakorlatilag megegyezik a 2012-es adattal, vagyis láthatóan tartós piaci átrendeződésről van szó.
2008 és 2012 között – a márkaszervizek rovására – dinamikusan emelkedett a független műhelyek népszerűsége (2008: 51 százalék, 2010: 61 százalék, 2012: 67 százalék). Az adatok tanúsága szerint a kisebb műhelyek használata az autó 5 éves kora után válik széles körben elterjedtté, és lényegesen gyakoribb vidéken, mint Budapesten.
A márkaszervizek választása 2008, vagyis a válság kezdete óta drasztikusan visszaesett: átlagosan az ügyfeleik közel felét elveszítették. A legújabb adatok szerint a magyar autósoknak 12 százaléka viszi a garanciaidőn túl is márkaszervizbe kocsiját. Ez kissé alatta marad a 2012-es adatnak, és jelentős esés a válság előtti állapothoz képest, amikor még minden ötödik autós – a garanciaidő lejárta után is – a márkaszervizt kereste fel, ha problémája akadt kocsijával. Érthető módon a márkaszervizek használata a legfiatalabb autók javíttatása, karbantartása esetében a leginkább jellemző: a legfeljebb 5 éves autóval rendelkezők csaknem harmada – 29 százaléka – a márkaszervizbe viszi autóját akkor is, ha már nincs rá garancia.
A saját kezűleg végzett, otthoni autójavítás sem szűnt még meg teljesen. Minél idősebb egy autó, annál valószínűbb, hogy tulajdonosa házilag próbálja megszerelni, de ha szakemberre van szükség, akkor is inkább a kis műhelyek jönnek szóba. A 11-20 év közötti autók 8, a több mint 20 éves járgányoknak pedig 20 százalékát próbálják tulajdonosaik maguk megjavítani. Az új autóknál az ilyen javítás aránya már elhanyagolható.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! |