A vagyonszerzési illeték januári bevezetése óta megdrágult import felfelé nyomta a belföldön kínált használt személyautók árát is.
Az elmúlt negyedévben újabb lendületet vett a használtautó-index emelkedése: a második negyedévet fémjelző 122 százalékos érték közel kilenc százalékponttal haladja meg az előző negyedévben regisztrált szintet.
Egyrészt tovább növekedett a gazdát cserélő használt autók mennyisége, amit a szezonális hatáson kívül a tavalyi első félévhez képest 45 százalékkal bővülő import, illetve az újautó-eladások 21 százalékos növekedése is felpezsdített.
Másrészt az is növeli a piaci forgalom összértékét, hogy az átlagárak egy év alatt csaknem 7 százalékkal ugrottak meg, amiben a használtautó-importra kiterjesztett vagyonszerzési illeték bevezetése is szerepet játszik. Lefelé nyomja ugyanakkor az árat, hogy a kínált autók átlagéletkorának növekedése nem állt meg: a meghirdetett személyautók 68 százaléka legalább 9 esztendős.
Korcsoportok szerint vizsgálva az árváltozást kiderül, hogy a legnagyobb áremelkedés a 3-5 éves, illetve a 6-8 éves használt autók körében következett be: átlagosan több mint 15, illetve 13 százalékkal magasabb árakkal találkozhatunk ezeknek az autóknak a hirdetéseiben, mint egy éve ilyenkor.
Az újszerű, 0-2 éves használt autók esetében a legkisebb a százalékos többlet, hiszen azok a piac átlagáránál eleve drágábbak, s esetükben nagyobb áremelkedés mellett a potenciális vásárlók nagyobb számban fordulnának az alternatívák jelentő új autók vagy a kedvezménnyel kínált szalonautók felé.