Autó hvg.hu 2014. június. 02. 14:55

40 éves a Kelet Porschéja

A Skoda híres RS, vagyis „Rally Sport” típusa ünnepli születése napját. A 130 RS modell talán legnagyobb sikere kettős győzelme volt a Monte Carlo Rallyn 1977-ben.

A Skoda 1974 tavaszán bemutatta három szupersportautóját (egy 180 RS és két 200 RS modellt), amelyek még ugyanebben az évben júniusban egy hivatalos motorsport versenyen, a Skoda Rallyként ismert bajnokságban vettek részt. A 200 RS tűzgolyónak a motorházteteje alatt egy kétliteres, 120 kW (163 LE) teljesítményű motort találunk felül elhelyezett vezérműtengellyel, a kocsi legnagyobb sebessége 210 km/h volt. A váltó a Porschétól érkezett.

A 200 RS modellel kapcsolatos pozitív tapasztalatok alapján a döntéshozók gyorsan belátták, hogy szükség van egy, a motorsport területén széles körben bevethető járműre. Egy évvel később, az 1975-ös versenyévadban megjelent a Skoda 130 RS a nemzetközi autóversenyek színpadán, amelyet hat kitűnő motorsportos év követett.

A Skoda 130 RS korának egyik legsikeresebb versenyautója volt és kemény ellenfélnek számított mind a rally, mind az egyéb versenyek világában egészen az 1980-as évek kezdetéig. Rengeteg motorsport-rajongó ismeri a 130 RS-t, mint a „Kelet Porschéját”.

Skoda

A 130 RS legnagyobb sikere egy kettős győzelem volt az 1977-es Monte Carlo Rallyn a maximum 1300 cm3 hengerűrtartalmú autók versenyében, illetve az Európai Túraautó Bajnokságban (European Touring Car Championship – ETCC) szerzett első hely 1981-ben. Természetesen a legfontosabb cseh versenyeken, mint a Barum Rally, a Bohemia Rally vagy a Sumava Rally, szintén számos győzelmet zsebelt be a modell.

A hátsókerék hajtású versenyautót egy 1.3 literes, négyhengeres, 103 kW (140 LE) teljesítményű motor hajtotta. A sikeres versenybeállítás többek között a Weber karburátornak, a nyolc csatornás hengerfejnek és a száraz karteres olajozásnak volt köszönhető. A versenyautó, amely kereken 4 méter hosszú, 1.72 méter széles és csak 1.34 méter magas volt, 220 km/órás maximális sebességet tudott elérni.

Skoda

Az ezredfordulón a Skoda egyértelmű jelét adta, hogy – ezúttal sorozatgyártásban – ismét sportos modellekkel lép a piacra, nyilvánvaló utalással az RS-korszakra. 2000-ben a cseh gyártó bemutatta a Skoda Octavia RS modellt. Négy évvel korábban ünnepelte premierjét az Octavia, amely az első teljesen új fejlesztésű modell volt a márka történetében, amely a vasfüggöny leomlása és a Volkswagennel való szövetség után született. A Skoda legnagyobb számban értékesített modellje volt az első sorozatgyártású autó, amelyből RS változat is készült. Ez egyfajta tiszteletadásnak is tekinthető a Skoda 180/200 RS modellek, de leginkább a Skoda 130 RS eredményei előtt.

Mára az Octavia RS harmadik új generációjánál tartunk, a motorok tekintetében egy kétliteres TSI benzinmotor (162 kW) és egy kétliteres turbófeltöltésű dízelmotor (135 kW) alkotja a kínálatot. A harmadik generációs új Skoda Octavia RS benzines változatának legnagyobb sebessége 248 km/óra, amely a valaha volt leggyorsabb sorozatgyártású autóvá avatja az Octavia családon belül.

Skoda

Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.