Elképesztő paraméterekkel rendelkeznek manapság azok az autók, amelyeket diákok építenek és indulnak velük a leghatékonyabb autók nemzetközi versenyén. A legjobbak, alig 0,037 liter benzint fogyasztanak százon, ami nagyjából 15 forintba kerül még manapság is.
A Shell Eco Marathon világrendezvényt idén 30. alkalommal tartják meg Rotterdamban. A verseny célja egyszerű, a legmesszebbre jutni 1 liter üzemanyaggal, illetve 1 kWh energiával. Idén öt magyar csapat is részt vesz a 26 ország, több mint 200 csapatának versengésén.
A magyar kontinges a Pécsi Tudományegyetem, a Kandó Kálmán Szakközépiskola, az Óbudai Egyetem és a Kecskeméti Főiskola járműve „Prototípus” kategóriában, a Széchenyi István Egyetem tervezése pedig „Városi Koncepció” kategóriában képviseli.
Hogy nagyjából érzékelni lehessen, milyen teljesítmény van egy-egy ilyen autó mögött: az autók elkészítése átlagosan 4000 munkaórát vesz igénybe, a kocsik önsúlya nagyjából 25-40 kilogramm közötti, a motorblokkok közt van olyan, amelyben titánötvözet hengerfej dolgozik, sőt egyre több alkatrészt 3D-s printerrel készítenek a diákok.
A jelenlegi szinte „örökös világbajnok” francia csapat 1 liter üzemanyaggal már közel 3000 kilométer környékén jár. Mindez természetesen csak teoretikus távolság, nem kell a versenyen egy Rotterdam-Budapest távot oda-vissza teljesíteni. 35 kilométert mennek, amely után nagypontosságú mérőeszközzel megmérik a fogyasztást, majd felszorozzák egy literre vonatkozóan. Illetve elektromos autóknál ugyanezt egy joulmeterrel rögzítik és 1 kilowattórának megfelelő árammennyiségre vetítik.
A magyar rekorder a Kecskeméti Főiskola a GAMF, amely jelenleg egyetlen liter benzinnel 2696 kilométert tett már meg prototípus járművével. Ezzel világszinten is második helyezettek. Hogy egy ilyen versenyen mit jelent a második helyre szorulni? A kocsijuk a Megaméter 0,016 grammal fogyasztott többet, mint a győztes csapaté. Az idén jelentős fejlesztéseket hajtottak végre Megaméter IV. autóján, és speciális algoritmusra épülő kijelzőt készített a járműhöz. Így, a pilóta egy LCD-kijelzőn nézi a legfontosabb adatokat és ennek megfelelően változtat.
A szintén kecskeméti Electric Kandó az egyetlen szakközépiskola a magyar mezőnyben. Az ő autójuk 1 kWh energiával 371 kilométert tett meg, ami nagyjából azt jelenti, hogy 40 forintból lehet megtenni közel 400 kilométert.
Az Óbudai Egyetem csapata egy 22 fős, komoly istálló. A kocsijukban nem csak az elektronikus rendszert tervezték újra, de a karosszériát is. Bekerült egy telemetriai adatokat szolgáltató egység, amely motor hőmérséklet, fordulatszám, akkufeszültség, pozícióról ad adatokat többek közt. Az ő járművüket egy átalakított Honda GX35-ös kismotor hajtja – amely egyébként fűkaszákban teljesít szolgálatot – természetesen itt egészen új vezérlési rendszerrel működik.
A pécsi Pollack Eco Team üzemanyagcellás autóval indul. A hidrogéncellás üzemeltetésben szerzett 4 éves tapasztalat eredménye egy teljesen új rendszer, amely a mérések alapján 30%-al jobb hatásfokú mint a korábbi egység. A csapat másik nagy fejlesztése egy olyan új ARM alapú elektronika, amely elosztott rendszerben dolgozik az egységek közt CAN busz alapú kommunikációval. A csapat tovább csökkentette az autó tömegét, így sofőrrel együtt 78 kg lesz a versenysúlya.
A Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapatánál a legnagyobb innováció a saját fejlesztésű motorvezérlő elektronika és akkumulátor-felügyelő rendszer. Emellett a jármű új hátsó felfüggesztést kapott és számos további gépészeti átalakítás történt a karosszéria alatt.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! |