Autó hvg.hu 2014. április. 10. 12:45

Csillagok háborúja: indul a Honda–Citroën-meccs a WTCC-ben

Akárcsak a Forma–1-ben, új korszak indul idén a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) harmadik számú világszériájaként jegyzett Túraautó Világbajnokságon (WTCC) is. A hétvégén, Marokkóban startoló új érában a Honda meghatározó szerepe készül, de a ralifenomén Sebastien Loeb agyszüleménye miatt ez egyáltalán nem ígérkezik könnyű feladatnak.

Függetlenül attól, hogy mi motiválta a WTCC-ben idén életbe lépő megújult technikai szabályrendszert, a lényege az, hogy a kocsik jóval versenyautósabbakká váltak. A TC1 elnevezésű regulacsomag minden tekintetben megvadította a járgányokat: az eddiginél szélesebb autók elejének alján található légterelő elem (splitter), az új padlólemez és a hátsó, egy panelből álló, az autó tetejénél magasabbra nem helyezhető hátsó szárny révén aerodinamikai fronton új szintre léptek, az 1,6 literes, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses motorok pedig a nagyobb turbónak köszönhetően már 380 lóerő körüli teljesítményre képesek. Ez jó 50-60 lóerőnyi előrelépést jelent a tavalyi szezonhoz képest. Fontos újdonság az is, hogy a kerekek méretét 18 colosra növelték, a felfüggesztés pedig mostantól elől-hátul független megoldás lesz, ami sokkal jobban klappol a versenyzéshez.

Honda Civic WTCC
Honda Racing

A japán márka gyári különítménye – amelyet a komoly hagyományokkal és tapasztalatokkal rendelkező olasz JAS Motorsport működtet – második szezonjára készül a WTCC-ben. Az alakulat két Civic WTCC-jét idén is a rutinos, ravaszdi rókának számító Gabriele Tarquini, valamint a rámenős Tiago Monteiro vezeti majd, akik tavaly nem bírtak meg a gyári támogatás nélküli Chevrolet Cruze-t hajtó Yvan Mullerrel, de a legjobb gyártónak járó trófea így is a Hondához vándorolt. Idén természetesen mindent vinne a Castrol fehér-zöld-piros színeiben futó egylet, amiben semmi meglepő nincs, ugyanakkor az erőviszony-latolgatásoknál meglehetősen visszafogottak: „Hosszú volt a tél, keményen dolgoztunk az új szabályok alapján épített, teljesen új autókon. Végre eljött a tettek ideje, így hamarosan megtudhatjuk, hogy hol állunk, milyen ambícióink lehetnek” – idézte a marokkói évadnyitó beharangozója Tarquinit.

Nem véletlen, hogy az FIA legidősebb világbajnoka óvatos: míg tavaly az utolsó futam utolsó méteréig harcoltak, addig a Citroën, a WTCC-be gyári csapatként frissen beszálló márka suttyomban megkezdte a debütálás előkészületeit az akkorra körvonalazódott szabályrendszer mentén, így már a felkészülési időszaknak is lépéselőnyből vághattak neki. Az új riválist egyébként Sebastien Loebnek köszönheti a Honda és a mezőny, a francia márka háza táján nem is titkolják: a kilenc vb-cím után a ralizásba beleunó, új kihívásokat kereső és a pályaversenyzéssel régóta kacérkodó klasszis kérte meg a PSA-konszernt a projekt elindítására, akik – tartva attól, hogy elveszíthetik az autóversenyzés történelmének legtöbb vb-címét nyerő legendáját – némi mérlegelés után belementek a dologba.

Citroen C-Elysée
hvg

Elősegítette a döntést, hogy a WTCC a drágulást eredményező szabálymódosítások ellenére is jóval olcsóbb mulatság, mint például a négyszer drágább rali-vb (WRC), a Forma–1-ben pedig – ahol épp most hurrogták le a 150 millió eurós költségvetési limitet – egyenesen csillagászatiak a költségvetések a túraautózáshoz képest. Persze a pletykák szerint a Citroën anyagi tekintetben így is megadja a módját, és jókora lépéselőnyt élvez. Mivel a pontos adatokat szokás szerint sűrű homály fedi, becslésekre lehet hagyatkozni: a spekulációk 16, maximum 20 millió euróra taksálják azt az éves költségvetést, amellyel a franciák operálnak idén, míg a Honda állítólag ennek töredékéből hozza ki a szezont.

Loeb, valamint a mellé egyfajta mentornak, oktatónak szerződtetett négyszeres WTCC-bajnok Yvan Muller, a tavaly győzelemmel debütált argentin José Maria Lopez, valamint az előreláthatólag öt futamon induló ex-F1-es kínai Ma Qing Hua kilométerek ezrein át nyúzta a C-Elysée versenygépet. A kocsit a versenynaptár több helyszínén is alapos próbának vetették alá és egyelőre gyorsabbnak tűnik a Civic WTCC-nél. Február végén, a Paul Ricard pályán tartott közös teszten még csak körönként 2 tized volt a különbség, amely az utolsó, Valenciában tartott kollektív tesztre közel 2 másodpercnyire nőtt: ez természetesen aggasztólag hat, amit megerősítettek a gondterhelt hondás arcok is a spanyolországi tréning helyszínén, de a csapat kesergés helyett optimistán tekintett előre.

„Egy régi katonai mondás szerint, ha csak az egyik oldalra figyelsz, valaki a másik oldalról fog megtámadni. Éppen ezért mi nyitva tartjuk ugyan a szemünket, de közben igyekszünk a tőlünk telhető legjobbat nyújtani, hogy minél előbbre jussunk. Ha csak egy valakit figyelünk, annak az lehet a következménye, hogy más kerül elénk. Mi azért vagyunk itt, hogy nyerjünk és a legjobbak legyünk” – fújta meg harci kürtjét a hvg.hu-nak nyilatkozva Andrea Adamo, a JAS Motorsport technikai igazgatója.

Hasonló álláspontot képvisel Alessandro Mariani, a Honda csapatfőnöke is: noha a Citroën komoly fenyegetettséget jelent az alakulatra, a szakvezető nem háborog, inkább örül az új ellenfélnek, amely véleménye szerint beszállásával az egész világbajnokságot felértékeli.

Honda Civic WTCC
Honda Racing

„Nem akarunk vitatkozni azzal, hogy a Citroën mit és hogyan csinált” – mondta Mariani azzal kapcsolatban, hogy egyes vélemények szerint a franciák szándékosan húzták-halasztották a beszállásukkal kapcsolatos hivatalos bejelentést, mivel az FIA korábban kilátásba helyezte, hogy a TC1-es szabályokat csak abban az esetben léptetik életbe már 2014-ben, ha ezzel valóban bevonzzanak egy újabb gyártót. „A bajnokságnak egyébként nagyon jót tesz, hogy itt vannak. Az érkezésüknek köszönhetően a széria máris sokkal népszerűbb, pedig még el sem kezdődött a szezon. Itt a csapatban mindannyian tudjuk, hogy az elején nehéz dolgunk lesz és már néhány jó eredménynek is örülnünk kell majd. Lehet, hogy nem leszünk túlságosan versenyképesek az első pár futamon, de az biztos, hogy az új Civic WTCC-ben komoly potenciál rejlik és nem látom okát annak, hogy az évad előrehaladtával miért ne válna ütőképessé.”

Noha gyári támogatású ellenfél lesz a három Grantát csatasorba állító Lada is, az oroszok vélhetően annak ellenére sem tudnak majd beleszólni a csillagok háborújába, hogy minden tekintetben erősödtek. James Thompsonhoz és Mihail Kozlovszkijhoz a 2012-es vb-első, Rob Huff csatlakozik, a versenygépet a sportautó-versenyzésben jól ismert Oreca készíti, de nem veszíthet sokat, aki arra fogad, hogy a korábban a Chevy gyári csapatát működtető brit RML-nél készült TC1-es Cruze-ok közelebb lesznek a C-Elysée és Civic armadához. Ezt a valenciai tesztelés is jól alátámasztotta, ahová a Lada különféle technikai problémák miatt inkább el sem ment, míg a Chevrolet kapásból meglepően gyorsnak bizonyult.

Michelisz Norbert idei Hondája
zengomotorsport.hu

Az egy évvel ezelőtti állapothoz képes a Honda-JAS konstellációnak sikerült előrelépnie a privát autók frontján is. Honfitársunk, a Zengő Motorsport közönségkedvenc pilótája, Michelisz Norbert a kollektív teszteken csak megfigyelőként lehetett jelen, mert nem készült el az autója, de míg tavaly a monzai nyitányon vezette először a Hondát, addig ezúttal egy rövid olaszországi tréning már belefért a menetrendbe. Kipróbálhatta az autóját Mehdi Bennani, a Proteam marokkói versenyzője is, aki frissen csatlakozik a japán márka táborához.

Mariani csapatfőnök a hétvégén esedékes, Marrakesh szűk utcai pályáján tartandó első fordulóra csak egyetlen rövid utasítást adott a pilótáknak, a gyáriaknak és a privátoknak egyaránt. „Aki versenyezni akar a következő futamon, a Paul Ricardon, az vezessen körültekintően és vigyázzon az autójára” – fogalmazott a szakvezető, utalva arra, hogy az afrikai futamon egyáltalán nem ritka az autózúzás, amely komoly logisztikai gondokat idézhet elő a rákövetkező hétvégén tartandó dél-franciaországi forduló előtt.

Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.