Méretben sem olyan kicsi az Audi A3 Limousine, mint amire elsőre gondolnánk. És a kicsinyített limuzint presztízsveszteség sem érte, sőt bevezetésével erősödött az Audi márka elfogadottsága és népszerűsége a magyar piacon.
Már jóval a teszt után figyeltem a városi forgalomban egy Audi A3 szedánt, amely megjelenésével hozta az Auditól elvárható "fellépést". Olyan, mintha nagytestvérei kicsinyített mása lenne. Mondjuk épp ezen érzés okán tartottam az elhozatal előtt az autótól, azt gondolván, hogy fura teremtmény lesz, amelyet nehéz lesz elhelyezni a prémium autók kínálatában. Aztán a használat napjai és kilométerei eloszlatták a kétségeket, az autó nem fából vaskarika, hanem egyéniség a négykarikás márka palettáján.
A három- és ötajtós változatokhoz képest közel 15 cm-rel hosszabb négyajtósra ránézve nem érezni, hogy utólag alakították ki a kompakt alaptípusból. Formavilága alaposan kidolgozott, vonalai harmonikusak, a márkajegyek egyértelműsítik a hovatartozást. Mindehhez jön még egy példás szintű kidolgozottság, egyenletes hézagokkal, szép fényezéssel – ez külön öröm, hiszen az autót Győrben gyártják.
Az ajtókat kitárva a finoman konzervatív és a márkajellemzőket erősen megőrző utasteret láthatunk. És ezt az utasteret alaposan kibélelték. A szürke barna kárpitozás, a bőr-szövet üléshuzatok kellemes, nagyautós hangulatot teremtenek. Szép rajzolatú a műszeregység, jó fogású a bőrrel burkolt kormány. A vezető körül nincs kapcsoló-rengeteg, ami van azt ésszerűen rendezték el és egyértelmű a kezelhetőség. Ilyen az MMI rendszer is, amellyel a kocsi fedélzeti eszközeit kezelhetjük. Az irányításra szolgáló "tekerőgomb" újdonsága, hogy a felülete érintőpadként működik, tehát az ujjal rárajzolt betűket felismeri. A rendszer kijelzője a műszerfaltömb tetejéből bújik elő, ha aktív – igazán, ha nem volt feltétlenül szükséges akkor visszabújtattam a helyére, mert szűkíti a látóteret és vonzza a tekintetet, így eltereli a figyelmet.
Hátul a kipufogó alagút és a rátelepített hátsótér fűtés rácsok doboza miatt az autó igazán kétszemélyes, hosszútávon középen ülni büntetés. De a "normál helyeken" cserébe a méretkategóriában kellő hely és utazási komfort fogadja az utasokat. Be- és kiszállni is könnyű, mint a nagytestvéreknél. Mondjuk ezen annyira nem is kell csodálkozni, hiszen az első Audi 80-as (amelyet 1972-ben mutattak be, elnyerte az "Év Autója" díjat és a mai Audi A4, VW Passat elődtípusa) tengelytávja 2470 mm volt, amelyet az A3 Limousine közel 17 centiméterrel múl felül, a hossza pedig majd 30 cm-rel több. Tehát generációs méretnövekedésnek lehetünk a tanúi.
Az autó eddig minden tárgyalt részletében hozza a prémium-osztályban elvárható szintet, sőt. Lássuk hát a műszaki tartalmat. Tesztkocsinkat 140 lóerős, 1,4 literes benzines turbómotor mozgatta hétfokozatú S-tronic duplakuplungos robotizált váltóval működve együtt. A hajtás különlegessége a COD (cylinder on demand) technológia, amelynek a lényege, hogy részterhelésen két hengert lekapcsol a motormanagement. Ez igazán nem észrevehető, a célja a fogyasztáscsökkentés.
A 250 Nm nyomatékú motor karakánul húz, egészen alacsony fordulatszámról a piros tartományig élénken gyorsít. Nehéz az autóval nem gyorsan hajtani, vidáman pakolgatja a váltó a fokozatokat, élvezetes a morgós motorhang. Mindehhez hozzájön a pontos kormányzás, a stabil, jól kezelhető futómű élménye. Bevallom sokkal "nyugdíjasabb feelingre" számítottam. És mindezen vidámságért nem kell kompromisszumot kötni. A rugózás szépen elnyeli az úthibákat, nem találtam hibát a futóműhangolásban.
Gondoltam meglesz ennek az eredménye a benzinkút kasszájánál! És jöhetett az újabb meglepi, hogy a korszerű turbómotor mire képes. Az átlagfogyasztás (zömében városban) hét liter alatti! Szinte autópályán hajtva többet fogyasztott, mint városi körülmények között – ebben szerepe volt a star-stop rendszernek is.
Végezetül az árról: a típus alapára 6 326 100 forint, tesztautónk ára jól felszerelve 7 310 350 forint (amely még növelhető lett volna olyan, a kategóriában egyedülálló extrák megrendelésével, mint a led-fényszóró). És ez bizony jóval kedvezőbb a konkurens Mercedes CLA-hoz képest, de persze valamivel több, mint a hasonló dimenziójú VW Jettáé.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! |