Autó Heimer György 2013. november. 10. 09:16

A BMW „láthatatlan gyárai” Magyarországon

Bár a BMW-nek nálunk nincs autógyártó üzeme, a bajor prémiummárka a magyar autóipar számára is kulcsfontosságú: évről évre közel egymilliárd euró értékben vásárol alkatrészeket magyarországi cégektől.

Ez az érték a közép-európai országokból származó beszerzéseinek nagyjából egyharmada és tizenötször nagyobb itteni autóeladásainál – mondta a Baudouin Denis, a BMW Magyarország ügyvezető igazgatója a témáról szóló sajtótájékoztatón. E gyártómegbízások több mint 10 ezer munkahelyet teremtettek, ráadásul mindezt hozzá hosszú távon. A BMW ugyanis mintegy hét évig tartja gyártásban autótípusait, sőt utána még további 15 évig kell pótalkatrészekkel ellátni a vevőket – fejtegette a szakember.

Jelenleg 54 magyarországi cég szerepel a BMW beszállítóinak listáján, amelynek csak az a szépséghibája, hogy a rajta szereplők oroszlánrésze nyugati vállalatok helyi leányai, a magyar tulajdonúak száma mindössze 7 kis- és közepes méretű vállalkozás.

Alumíniumöntés a Csaba Metalnál.
MTI

Az alkatrészpaletta ugyanakkor – egy két kivételtől eltekintve – inkább az egyszerűbbekhez tartozik. Így szerepelnek köztük a német ZF Lenksysteme Hungária Kft. nagyvállalat egri gyártóérdekeltségének kormányművei, a békéscsabai Csaba Metal Zrt. sebességváltóházakhoz készülő alumíniumöntvényei, valamint több más cég termékei, hátsó ablaktörlők, külső visszapillantó-tükrök, fából készült belső dekorelemek és egyéb kisebb szerelvények.

Ám mindezek ellenére beszállítóként bejutni a BMW-hez távolról sem sétamenet – tűnt ki Mátyus Péternek, a müncheni luxusgyártó közép-európai régió alkatrészbeszerzéseiért felelős munkatársának szavaiból. Mint fejtegette, aki BMW-beszállító akar lenni, annak több menetből álló megmérettetésen, rigorózus minőségi és költségelemzésen kell megfelelnie.

Bár a bajor prémiumgyártó további 42 hazai vállalatban lát beszállítói fantáziát, Mátyus Péter szerint a legnagyobb bökkenő, hogy a tőkeszegény magyar vállalkozókban nincs kellő mérnöki innováció és kockázatvállaló mersz, ami elengedhetetlen, hogy sikerrel szálljanak ringbe a világszínvonalú követelmények teljesítéséhez. Pedig vannak versenyesélyeik – főként a bérköltségek tekintetében.

Magyar beszállítókkal már begurult az i3 elektromos kisautó.
BMW

Ezt érzékelteti az Eurostat adatsora, amelyből kiderül, hogy 2011-ben, Magyarországon az egy órára jutó bérjellegű költségek összege 7,6 euró volt szemben a mintegy 30 eurós némettel. Persze a bérelőny önmagában még édeskevés. A békéscsabai Csaba Metal példája azonban arról tanúskodik, hogy szívós technológiai fejlesztéssel fel lehet jutni a csúcsra.

A világ vezető autómárkáinak alumínium öntvényházakat szállító társaság alapítója, Majoros Béla 30 éve még hulladékfémek feldolgozásával kezdte, de mára a családi társaság már beszállít az BMW vadonatúj i3-as elektromos autójához, és a tavalyi 28 millió euró forgalom után az idén 35 milliós árbevételre számít.

Tetszett a cikk? Kövessen minket a Facebookon is, és nem fog lemaradni a fontos hírekről!

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.