Bár a BMW-nek nálunk nincs autógyártó üzeme, a bajor prémiummárka a magyar autóipar számára is kulcsfontosságú: évről évre közel egymilliárd euró értékben vásárol alkatrészeket magyarországi cégektől.
Ez az érték a közép-európai országokból származó beszerzéseinek nagyjából egyharmada és tizenötször nagyobb itteni autóeladásainál – mondta a Baudouin Denis, a BMW Magyarország ügyvezető igazgatója a témáról szóló sajtótájékoztatón. E gyártómegbízások több mint 10 ezer munkahelyet teremtettek, ráadásul mindezt hozzá hosszú távon. A BMW ugyanis mintegy hét évig tartja gyártásban autótípusait, sőt utána még további 15 évig kell pótalkatrészekkel ellátni a vevőket – fejtegette a szakember.
Jelenleg 54 magyarországi cég szerepel a BMW beszállítóinak listáján, amelynek csak az a szépséghibája, hogy a rajta szereplők oroszlánrésze nyugati vállalatok helyi leányai, a magyar tulajdonúak száma mindössze 7 kis- és közepes méretű vállalkozás.
Az alkatrészpaletta ugyanakkor – egy két kivételtől eltekintve – inkább az egyszerűbbekhez tartozik. Így szerepelnek köztük a német ZF Lenksysteme Hungária Kft. nagyvállalat egri gyártóérdekeltségének kormányművei, a békéscsabai Csaba Metal Zrt. sebességváltóházakhoz készülő alumíniumöntvényei, valamint több más cég termékei, hátsó ablaktörlők, külső visszapillantó-tükrök, fából készült belső dekorelemek és egyéb kisebb szerelvények.
Ám mindezek ellenére beszállítóként bejutni a BMW-hez távolról sem sétamenet – tűnt ki Mátyus Péternek, a müncheni luxusgyártó közép-európai régió alkatrészbeszerzéseiért felelős munkatársának szavaiból. Mint fejtegette, aki BMW-beszállító akar lenni, annak több menetből álló megmérettetésen, rigorózus minőségi és költségelemzésen kell megfelelnie.
Bár a bajor prémiumgyártó további 42 hazai vállalatban lát beszállítói fantáziát, Mátyus Péter szerint a legnagyobb bökkenő, hogy a tőkeszegény magyar vállalkozókban nincs kellő mérnöki innováció és kockázatvállaló mersz, ami elengedhetetlen, hogy sikerrel szálljanak ringbe a világszínvonalú követelmények teljesítéséhez. Pedig vannak versenyesélyeik – főként a bérköltségek tekintetében.
Ezt érzékelteti az Eurostat adatsora, amelyből kiderül, hogy 2011-ben, Magyarországon az egy órára jutó bérjellegű költségek összege 7,6 euró volt szemben a mintegy 30 eurós némettel. Persze a bérelőny önmagában még édeskevés. A békéscsabai Csaba Metal példája azonban arról tanúskodik, hogy szívós technológiai fejlesztéssel fel lehet jutni a csúcsra.
A világ vezető autómárkáinak alumínium öntvényházakat szállító társaság alapítója, Majoros Béla 30 éve még hulladékfémek feldolgozásával kezdte, de mára a családi társaság már beszállít az BMW vadonatúj i3-as elektromos autójához, és a tavalyi 28 millió euró forgalom után az idén 35 milliós árbevételre számít.
Tetszett a cikk? Kövessen minket a Facebookon is, és nem fog lemaradni a fontos hírekről! |