2013. augusztus. 16. 11:10 hvg.hu/MTI Utolsó frissítés: 2013. augusztus. 16. 15:30 Autó

Sztrájkba léptek a főtaxisok a repülőtéren

Nem vették fel ma reggel a munkát a reptéren dolgozó főtaxis sofőrök, a cég a konkurencia kocsijaihoz küldi az utasokat, hogy ne szegjen szerződést – közölte a Népszabadság.

Megütköztek a repülőtér üzemeltetőjénél

A Budapest Airport vezetése megütközéssel észlelte, hogy ma reggeltől fennakadásokat lehet tapasztalni a taxis szolgáltatásban a 2-es terminálon - írta közleményében a repülőteret működtető cég. "A Budapest Airport nem kíván beavatkozni sem szerződött szolgáltató partnere, sem más taxis társaságok belső ügyeibe. Fontosnak tartjuk leszögezni, hogy a Budapest Airport nem változtatott egyéb módon a taxis szolgáltatásokkal kapcsolatos szerződésen, mint ami a Főpolgármesteri Hivatal által hozott taxis rendelet 2013. szeptember 1. utáni változásaiból következik" - írták közleményükben. Hozzátették, elvárják ugyanakkor, hogy szerződött partnerei a megállapodásnak megfelelő minőségű szolgáltatást nyújtsák az utasoknak. "Mindennél fontosabban tartjuk, hogy a budapesti repülőtér utasai az elvárható legmagasabb színvonalú, megbízható szolgáltatást kapják" - írták.

A terminálon délelőtt nem lehetett megtalálni a reptérrel kizárólagos szerződésben álló Főtaxi autóit, míg a rendelt taxi táblánál – ahol a többi társaság kocsijai vehetik fel az utasokat – folyamatos volt a forgalom – közölte pénteken a Népszabadság.

A sztrájkról a Főtaxi franchise-partnerei, azaz a taxis vállalkozók beszéltek a lapnak, indokul pedig azt hozták fel, hogy megemelték az egy-egy reptéri fuvar után fizetendő díjat, azaz a leadót, amit a Főtaxi fuvarszervezőnek kell fizetniük.

Elmondásuk szerint ennek hátterében az áll, hogy szeptember elsejétől változik a fővárosi taxis rendelet, és egyetlen, a jelenleginél magasabb tarifa lesz érvényben.

Egy belvárosi fuvar esetén a jelenlegi 1200 forint helyett 1600 forint lesz a kötelező leadó, vagyis ezt az összeget kell a végösszegből odaadni a szolgáltatást szervező cégnek. A taxisofőrök szerint ez a díj kitemelhetetlen, miután egy-egy fuvarra 1-3 órát is várni kell. Tegnap este petíciót is át akartak adni a Főtaxi vezetésének, ám az ő tájékoztatásuk szerint ezt nem vették át tőlük.

Munkatársunk a Liszt Ferenc repülőtéren azt tapasztalta, hogy a parkoló nagyjából felét foglalják el a sztrájkoló főtaxisok, de mellettük az utasra vadászó más taxitársaságok autói is jelen vannak. A főtaxisok nem voltak hajlandók munkatársunknak nyilatkozni addig, amíg a tulajdonos helyszínre érkező képviselőjével nem tárgyalnak. A többi társaság munkatársai azonban elmondták, maximálisan szolidárisak a főtaxisokkal, szerintük a megemelt összegű "leadó" irreális. Mint mondják, a taxisok így is 70-100 ezer forintos havi tagsági díjat fizetnek az őket alkalmazó taxis cégeknek, amelyet csak 12-16 órányi napi munkával lehet kitermelni.  

Munkatársunk szerint a Budapestre érkező utazó különösebb fennakadást nem tapasztalhat, hiszen a taxis droszt tele van autókkal, így bárki foghat magának kocsit. Opcióként felmerülhet a rendelt taxi, a tömegközlekedés, a minibusz, vagy épp a taxis hiénák is.

Nem a Főtaxi döntése a díjemelés, ami ellen a reptéri taxisok tiltakoznak - közölte Vízy András, a Főtaxi Zrt. szóvivője pénteken. Szerinte a fővárosi taxirendelet végrehajtásából automatikusan következik a Budapest Airport és a Főtaxi érvényben lévő szerződésének módosítása, miután a rendelet tarifaemelést ír elő.

A két cég közötti szerződésből következően a taxisok utasoktól elkérhető fuvardíja, és a repülőtérnek fizetendő szolgáltatási díj között egyenes összefüggés van. A szolgáltatási díj emeléséről a Budapest Airport és a Főtaxi vezetése már megállapodott, jelenleg a szerződés véglegesítése van folyamatban, amely szeptember elsejével lép hatályba - közölte a szóvivő. Kiemelte, hogy a fővárosi rendelet következtében a taxisok bevétele is jelentősen nő.

A Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatóságának közlése szerint a Főtaxi és az alvállalkozói közötti gazdasági vitának az új taxisrendelettel semmi kapcsolata nincsen. Hozzátették, a fix tarifát éppen a taxisok egyhangú és igen határozott kérésére építette a Fővárosi Közgyűlés az új rendeletébe.

"A Főtaxi és alvállalkozói közti vitában a főváros nem illetékes állást foglalni" - írták. A BKK a főpolgármesterrel egyeztetve sűrítette a reptéri buszjáratokat az utasforgalom zavartalanságának biztosítása érdekében - közölte a hivatal.

A diszpécserpultnál a Népszabadság érdeklődésére délelőtt nem válaszoltak arra, mikor állhat helyre a forgalom. Tíz óra után néhány perccel a lapnál már azt tapasztalták, hogy a Főtaxi megpróbálja menedzselni a helyzetet, az utasokat öt-hat perc várakozási idővel a rendelt taxi táblánál más cégek autóiba ültették át.

"Szolidárisak vagyunk a kollégákkal, és arra kérjük a többi taxiscéget, hogy ne vegyenek át utasokat a Főtaxitól" – reagált az eseményekre Majercsik Tamás, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének vezetője.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.