A Volvo idén ősszel mutatja be a vadonatúj VEA (Volvo Engine Architecture) négyhengeres motorcsaládját, amelyben az i-ART fantázianevű világújdonság segíti a dízelek üzemanyag-fogyasztásának csökkentését. Az új aggregátok nagyobb teljesítményt nyújtnak, mint a jelenlegi hathengeresek, üzemanyag-fogyasztásuk pedig kisebb a jelenlegi négyhengeresekénél.
Hivatalos leírások szerint az i-ART – a hagyományos, közös nyomócsőben található egyetlen nyomásérzékelő használata helyett – minden üzemanyag-befecskendezőből visszajelzést kap a nyomásról, így folyamatosan követi és égési ciklusonként módosítja a befecskendezést mind a négy hengerben. A nyomócső nyomását rendkívül magas, 2500 bar értékre növelték, ami az i-ART bevezetésével kombinálva egy újabb nóvum a dízeltechnikában. A befecskendezők tetején kialakított apró számítógépek figyelik az injektálás nyomását. Az i-ART ezen információk alapján vezérli, hogy minden egyes égési ciklusban optimális üzemanyag-mennyiséget fecskendezzen be a rendszer, aminek eredményeként az alacsonyabb fogyasztás és emisszió mellett nő a teljesítmény, s a vezetési élmény.
Az új benzines és dízel erőforrásokból álló négyhengeres VEA-motorcsaládot egy svéd mérnöki csapat tervezete, a motorokat 2013 és 2015 között folyamatosan vezetik be. Az idén közel 20 ezer darabot gyártanak belőlük az ultramodern skövde-i motorüzemében, ahol az összes változat egyazon gyártósoron készül. A Volvo-közlemény megjegyzi, hogy többféle turbófeltöltéssel rugalmasan lefedhető a teljes választék a takarékosoktól a nagynyomatékú, nagy teljesítményű modellekig.
Eközben a Volvo elnöke, Hakan Samuelson a nemrégiben megrendezett sanghaji autókiállításon adott interjúban ismét megerősítette: cége továbbra sem kíván beszállni a nagy, V8-as vagy V12–es motorokkal felszerelt luxusautók versenyébe: nem akar a BMW 7, az Audi A8 vagy a Mercedes S osztály modelljeihez hasonló méretű limuzint kifejleszteni. Mint mondta: „az nem illene a skandináv márka arculatához.”