Miután a hazai újautó-piacot már évek óta a céges vásárlások mozgatják, az sem véletlen, hogy a flottamenedzsment még a mai recessziós időkben is jól menő üzlet: tavaly a szerződések számát és értéket tekintve a flottafinanszírozás egyaránt 31 százalékkal bővült.
Magánemberként sem könnyű az autóvásárlás, hát, még ha egy vállalkozás járműparkját kell összeállítani, üzemeltetni. A lízingszakma már régen kitalálta, hogyan lehet takarékosan üzemeltetni vállalati autóflottákat – hozzáértő társaságokhoz történő kihelyezésével (outsourcing). Az ilyen flottakezelésre szakosodott szolgáltató magára vállalja a járműbeszerzés és –finanszírozás, a karbantartás, az üzemanyag-ellátás, a biztosítás és a kárrendezés feladatát. Emellett a szükség esetén csereautót is felkínál, a tranzakció végén pedig értékesíti a használt kocsikat.
A flottamenedzsment legfőbb előnye, hogy szolgáltatói kedvezőbb üzleteket (árakat) tudnak kialkudni az autószállító kereskedőkkel, s a fenntartást vállaló többi szolgáltatóval, mivel nagyságrendekkel nagyobb járműpark üzemeléséről gondoskodnak, s ennek alapján stabil forgalmat biztosítanak e partnereiknek. Az így elért haszon egy részét aztán átengedik ügyfélkörüknek. Az sem utolsó szempont, hogy a flotta kiszervezésével olyan szabályzatkövető magatartást lehet kialakítani a cégautókat használó dolgozók körében, amelyet a megbízó belső ellenőrző apparátusával aligha tudna megvalósítani.
Miután a hazai újautó-piacot már évek óta a céges vásárlások mozgatják, az sem véletlen, hogy a flottamenedzsment még a mai recessziós időkben is jól menő üzlet: tavaly a szerződések számát, és értéket tekintve a flottafinanszírozás egyaránt 31 százalékkal bővült, s ezzel megközelítette a 2008-évi teljesítményt – olvasható a Magyar Lízingszövetség honlapján. Ez azt jelenti, hogy tavaly minden ötödik új, és ezen belül minden negyedik céges autó autóflotta-finanszírozás keretében kelt el. A Szövetség ugyanakkor rámutat arra is, hogy a járműflotta-kezelőkkel kötött szerződéseken belül az operatív lízing aránya már meghaladja a 90 százalékot.
Népszerűsége abban rejlik, hogy ezzel jókora költséget lehet megtakarítani. E lízingforma ugyanis olyan tartósbérleti konstrukció, amelynek bérleti futamideje alatt az autó tulajdonjoga a flottakezelő lízingcégnél marad, s az üzemeltetéssel járó kockázatok is őt terhelik (amiért az autóhasználó megbízó lízingdíjat fizet). Az operatív lízing egyik legfontosabb előnye, hogy a gépjárművek eszközértéke kikerül a megbízók mérlegkönyveiből, vagyis a vállalkozásnak pénzeszközei szabadulnak fel, s azokat alaptevékenységére fordíthatja. Ilyen formán a flottakezelés keretében a szolgáltató gyakorlatilag minden, a gépjármű működtetéséhez kapcsolódó adminisztrációs és operatív feladatot elvégez az üzemeltető helyett, amely akár 15-25 százalékkal is lejjebb szoríthatja a költségeket, szemben a saját kézben tartott flottakezeléssel.
Az operatív lízing népszerűségét az is növeli, hogy a 2012 elejétől – a módosult áfa visszaigénylési szabályoknak köszönhetően – a személygépkocsikat tartós bérletbe vevők nemcsak a finanszírozási díjra jutó áfát, hanem az operatív lízingügylet keretében felmerülő járulékos szolgáltatások áfáját is jogosultak levonni. Ez gyakorlatban egy gépkocsira vetítve több tízezer forint, s már kisebb flotta esetében is milliókra rúghat. Az egyik legnagyobb flottakezelő, a LeasePlan adatai szerint tavaly átlagosan havi 137 ezer forintba került egy vállalati gépkocsi tartósbérlete. A több száz autót bérlő nagyvállalatok 122 ezer forintot, a kis- és közepes méretű cégek 147 ezer, az egy-két autót tartó mikró-vállalkozások pedig 176 ezer forintot fizettek ki átlagosan egy vállalati gépkocsi nettó havidíjára.
A lízingbevevő – aki csak üzleti célokra használja a bérelt gépjárművet – átlagos bérleti díj esetén akár havi 37 ezer forint áfa levonására is jogosult lehet. Ezzel az operatív lízinget választó vállalatok az üzemletetés során a gépjármű-finanszírozás, javítás, karbantartás, téli-nyári gumik, kárrendezés, vagy a csereautó költségeinek áfáját is megtakaríthatják.Egy olyan vállalatnál, ahol például 70 százalékban használják üzleti célokra cégautót, operatív lízing esetén szintén jelentős, akár havi 26 ezer forint megspórolható az áfa-visszaigénylésekkel.