Elektromos BMW, teljesen magyar Audi és Merci, Amerika új kedvence, a Ferrari izom-demonstrátora és néhány más exkluzív sportautó. Szubjektív lista, amely alapján jó kis évünk lehet.
1. BMW i3
Rendhagyó módon a sort nem is egy belsőégésű motorossal kezdenénk, de talán érthető lesz miért. Ritkán lehet olyan kisautóval találkozni, amely a hajnali mínusz 7 fok ellenére induláskor sem füstöl egyáltalán. A telematricázott háromajtós, amit egy ausztriai BMW-s rendezvény parkolójában sikerült lefotózni még decemberben, nem lehetett más, mint a bajor márka legnagyobb dobása jövőre: a BMW i3 Coupé.
A koncepciót a Los Angeles-i autószalonon már testközelből is megismerhették a látogatók, hogy közúton is találkozni vele, jelzi, nagyon közel a valódi premier. A hírek szerint hamarosan utcán lehet a bajorok városi autóinak új nemzedékét megtestesítő BMW i3. Egészen új dolgokra kell felkészülnünk a márkától. A kocsi csak megújuló anyagokból készül, csupa fa, szénszál-erősítésű váz és gyapjú. A hatótávolsága meghaladja a 150 kilométert, gyorstöltőről 30 perc alatt tölthető fel 80 százalékra. A motor teljesítménye 170 lóerő, 250 Nm-es maximális nyomatékkal. Az ára az előzetes várakozások szerint 25 ezer euró körül lehet.
2. Audi A3 Sedan
Kémfotókon, kiállításon koncepcióként megcsodálhattuk, jövőre már meg is vásárolható a győri Audi-gyár bővítésének első teljes egészében saját gyümölcse: az A3-as limuzin. Az autó gyakorlatilag kész – mondta el egy december közepi sajtóeseményen Thomas Faustmann, az Audi Hungária Kft. vezetője. A kocsit a VW-konszern vezetése a szokásoknak megfelelően már tesztelte is az elmúlt hetekben. A cég vezetője elárulta azt is, hogy a modell nemzetközi sajtóbemutatóját is Magyarországra tervezik, így az A3 szedán több szempontból is kiemelt jelentőséggel bír a győri gyár életében. A kocsi a nagyközönség számára a márciusi Genfi Autószalonon mutatkozik be.
3. Mercedes CLA
Mint ismeretes a modell szintén nálunk, a csillagos márka kecskeméti üzemében készül majd: a próbagyártáson már túl van a létesítmény, az elkészült tesztpéldányokat pedig – eddig némi álcázással - előszeretettel próbálgatták hónapokon át a gyár munkatársai. Egy pár napja azonban vége a találgatásoknak, megjelentek a hivatalos fotók a januári Detroiti Autószalonra időzített újdonságról.
A CLA több mint 30 centiméterrel hosszabb, mint a ferdehátú A-osztály, ugyanakkor a kupészerű ívelt tető miatt nem tűnik nagynak. Vélhetően az A-osztályból ismert négyhengeres motorokat kapja majd meg, de a 350 lóerős CLA 45 AMG csúcsmodellhez összkerékhajtás is rendelhető. A belépő motor 1,6-os turbós lehet 122 és 154 lóerővel, a kétliteres már 211 és 350 lóerőt tud. A dízelek közül az 1,5-ös 110, az 1,8-as 136, a 2,2-es 170 lóerőt teljesíthet majd.
4. Alfa Romeo 4C
Úgy néz ki tényleg lesz valami az Alfa Romeo pillekönnyű újdonságából. Évek óta rendre felbukkant a hírekben az Alfa új kupéja, a 4C, amelyre első sorban az amerikai piacon reagáltak felfokozott érdeklődéssel. Most a gyár közzé tette az első hivatalos PR-anyagot is a kocsiról, nem szerénykedve a jelzőkkel: "A kocsi, amely minden mást maga mögött hagy."
A kocsi képességeiről már korábban kiszivárogtak adatok, így a 4C várhatóan egy 1750 köbcentis 230 lóerős motorral lesz szerelve, amelynek erejét egy duplakuplungos tengelykapcsoló viszi tovább a kerekek felé. A 0-100 Km/h sprinthez alig 5 másodperc, míg a kis Alfa végsebessége 250 km/h-nál lesz majd.
5. Suzuki S-Cross
Először úgy volt, a S-Cross típus váltja majd a jelenlegi esztergomi SX4-et közel nyolc év után. Mint kiderült ez nem így lesz, az SX4 mellett jelenik majd meg a modernebb crossover. A Suzuki a dizájnt úgy jelöli, hogy az érzelmek, a minőség és az aerodinamika szorzata az S-Cross. A S-Cross fizikai paraméterei szerint 4,31 méter hosszú, 1,84 méter széles, 1,6 m magas és 2,6 m tengelytáv alapján a nagyobb is lesz, mint az SX4-es.
A nagy kérdés a modell kihozatala előtt még az volt, hogy megállítja-e a japán márka amerikai zsugorodó piaci jelenlétét. A kérdés már költői, mivel a Suzuki visszavonulót fújt az államokban. Szerencsére a világ piaca manapság Kínát preferálja, ahol az S-Cross már el is nyerte a kantoni autóvásár legígéretesebb autója címet. Mindenesetre a hírek szerint a kocsi 2013 év vége táján már feltűnhet a kereskedésekben, főleg ha Suzuki tartani akarja a maga által tett ígéretét, hogy minden évben egy-egy új modellel jelentkezik az elkövetkező években.
6. Ferrari F150
Minden kétség kizáróan a szupersportkocsi-szegmens legnagyobb durranásának ígérkezik a maranellói gyártó új csúcsragadozója. A korábban F70 néven emlegetett, a hivatalos források szerint azonban már F150-re átkeresztelt modellt 7,3 literes, V12-es, 800 lóerős motor hajtja majd, amit a Forma-1-ben is használt KERS-rendszer rendszer további 120-130 lóerővel told meg, így az újdonság várhatóan a gyár történelmének legerősebb alkotása lesz, méltó az alapító nevét viselő nagy elődhöz, az Enzóhoz. Sokat szerencsére nem kell várni, az autó a január 14-én induló Detroiti Autószalonon mutatkozik be.
7. McLaren P1
Tovább bővül a Forma-1-es istállójáról nevezetes brit gyártó közúti kínálata, a P1-es igazán kifinomult szuperverdának ígérkezik. Noha a hajtóerőre sem lehet panasz, mert az MP4-12C-ben használt 3,8 literes, V8-as erőforrásból állítólag 800 lóerőt préselnek ki a wokingi mérnökök, amihez további 160 lóerőt tesz majd hozzá a KERS, a P1-es valódi erőssége az aerodinamika lesz.
Nem titkolt célja a versenypályák után a közúton is a Ferrari babérjaira törő szigetországi márkának, hogy – mint Anthony Sheriff ügyvezető igazgató leszögezte – ’a leggyorsabb és a legjobb sorozatban gyártott utcai autót’ alkossák meg. A kémfotókon- és videókon már számtalanszor látott modell végleges változatáról előreláthatólag március elején, a Genfi Autószalonon hull le a lepel.
8. Volkswagen Polo W WRC
A világ legnagyobb autógyártója a világ egyik legnagyobb autóverseny szériájába készül: aligha lehet kétséges, hogy ez lesz a jövő évi autósport-idény egyik legnagyobb durranása. A tesztekről készült fotókról, videókról a Polo R WRC-t a legtöbb rajongó már megcsodálhatta, január 16-19-én, a Monte-Carlo-ralin pedig kiderül, hogy mire lesz képes Sebastien Ogier és Jari-Matti Latvala az évek óta domináló, de a korona ékkövének számító Sebastien Loeböt elveszítő gyári Citroen, valamint a gyár támogatását hosszú évek után elveszítő, de a Ford Fiesta RS WRC-k mellett kitartó M-Sport ellen.
Külön öröm, hogy a VW rali-vb-s szereplésének magyar kötődése is lesz: a gyártó úgy döntött, hogy szereplését a rali-vb hivatalos évkönyveit is készítő kiváló magyar fotós, Bálint Richárd képein keresztül kívánja megmutatni a nagyvilágnak.
9. Bentley Continental GT
Az idei év végének egyik legörvendetesebb fejleménye volt versenyzés frontján, hogy a Bentley eldöntötte: a Le Mans-i 24 óráson aratott 2003-as győzelem után először visszatér az autósport világába. A versenygép a Continental GT leggyorsabb, Speed változatának alapjaira épített GT3-as specifikációjú modell lesz, amelyet a rali-vb-ről ismert M-Sport szakmai közreműködésével fejlesztenek.
Már a prototípusról közzétett első fotók is elárulják, hogy az autó egy igazi fenevad lesz, s ismerve a Bentley hagyományait, biztosak lehetünk abban, hogy eredmények tekintetében is magasra teszik a mércét. Azt egyelőre nem lehet pontosan tudni, hogy az ügyfelek kiszolgálása mellett a gyári csapat milyen összeállítású lesz, s mely futamokon indul majd, az viszont a gazdasági nehézségek közepette mindenképpen örvendetes, hogy egy ilyen patinás gyártóval gyarapodik a motorsport színes kavalkádja.
10. Chevrolet C7
A reklámipar legdrágább pillanataiban az amerikai profi futballiga döntőjének félidei show-jában fog feltűnni az amerikai autóipar egyik legismertebb modelljének hetedik generációja. A Corvette C7-vel a hírek szerint Beyonce fog előadni valamit. Az azért nem valószínű, hogy az énekesnő a pálya gyepét fogja kiforgatni a 6,2 literes V8-as motor 470 lóerős, 610 Nm-es nyomatékú géppel.
A képek alapján a vörös színben feltűnt C7 egyébként igencsak Ferrarisra sikeredett, mégha igyekeztek az eredeti formajegyeket is megőrizni. A végtelenül hosszú motorteret, amelyben középen lakik a V8-as, hátsókerék-hajtással párosítva. A 60. születésnapját ünneplő modell a Super Bowl előtt is feltűnik már, a detroiti autószalonon januárban.
+ 1. A Ferrari új Forma-1-es autója
Ugyan idén kissé későn mutatkozott meg a Newey-faktor a Red Bullnál, ami végül meghozta az energiaitalosok zsinórban harmadik vb-címeit, így sincs semmi kétségünk afelől, hogy a hagyományos körző-vonalzó-tervezőasztal kombót preferáló brit mester 2013-ra is nagyot alkot. Komolyan az elvárások a McLarennel szemben is, a legérdekesebbnek azonban a Ferrari ígérkezik: az idei autó, a főként a kvalifikáción botladozó F2012-es megkeserítette Fernando Alonso életét, a pályafutása legjobb formáját produkáló spanyol kétségkívül emiatt bukta el a bajnokságot. Luca di Montezemolo azóta az asztalra csapott, így a sportosztály vállán minden korábbinál nagyobb a nyomás. Január végén, a tesztelések február 5-i kezdetén meglátjuk, mit alkottak az alig változó technikai szabályrendszer mellett, igaz, a teljesítményről a márciusi szezonkezdetig biztosan csak találgatni lehet majd.