Gumibotot, bilincset kapnának a matricaellenőrök
Felállíthatja saját rendőrségét az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. - közölte a Népszabadság. Az útdíjtörvény tervezete szerint jövő nyártól a díjellenőrök gumibotot, könnygázt és bilincset használhatnak.
Attól függetlenül, hogy a közutakon közlekedők ellenőrzésére ott a rendőrség, a tehergépkocsikat pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kommandói is vizsgálhatják, az állami sztrádatársaság az útdíjtörvény 2013. július 1-jei hatálybalépésekor lehetőséget kap saját autópálya-rendőrsége létrehozására - írta a Népszabadság.
Az ÁAK saját egyenruhájában feszítő díjellenőröknek nemcsak ellenőrző autójuk, sötétben látó kamerájuk, de az úthasználati jogosultságot 50 kilométeres sebességkülönbség mellett menet közben is ellenőrizni képes műszerük és biztonsági elemekkel ellátott igazolványuk lesz. Kelléktáruk a rendőrökéhez hasonló, egyedi azonosítót tartalmazó jelvénnyel és kényszerítő eszközökkel egészül ki.
A kamionosok ellenőrzésére felhatalmazott, a díjköteles utakon kívül az ország egész területén intézkedésre jogosult díjellenőröknek lőfegyverük nem lehet - tette hozzá a lap.
A „finomabb” kényszerítő eszközök bevetése a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) egyeztetésre küldött tervezete szerint indokolt is lehet. Például akkor, ha a vétkesnek talált gépkocsivezető megtagadná járműve forgalmi engedélyének átadását, erőszakos fellépése miatt és a karhatalom segítsége híján szükségessé válhat a testi erő vagy a könnygáz használata. Ha pedig ez nem használ, jöhet a bilincs és a gumibot.
A tervezett útdíjtörvény szerint az ÁAK köteles lesz „együttműködni a titkos információgyűjtésre, illetve titkos adatszerzésre” felhatalmazott szervezetekkel. Mi több, a rendőrség, a nemzetbiztonsági szolgálatok, a terrorizmus ellen harcoló szervezetek „beléphetnek” a sztrádatársaság adatbázisába, és minden jármű adatát, fényképét, illetve úthasználata helyét, idejét egyaránt rögzíthetik majd.
A használatarányos útdíjrendszer a 2013. július 1-re tervezett bekapcsolása után hiába termeli meg a nemzetgazdasági tárcánál remélt évi 150 milliárd forint bevételt, a közlekedők pénzét nem lehet majd szokás szerint ötletszerűen elkölteni - tette hozzá a lap.
A költségvetésen tátongó lyukak foltozgatására például a lap szerint egy forint sem mehet. Az NFM tervezete szerint a költségvetésbe érkező milliárdokból elsőként a díjszedés és a díjellenőrzés működtetésére, fenntartására lehet kivenni.
Ha ez megtörtént, jöhetnek a közúti közlekedés infrastruktúrájához kötődő állami feladatok, majd a 3,5 tonnánál kisebb járművek, személygépkocsik, motorkerékpárok által az e-matricás konstrukcióban használt utak fenntartásának feladatai. A 3,5 tonnánál nagyobb teherautók üzemben tartói által összeadott pénzből csak ezt követően költhetnek az Európai Unió követelményeinek megfelelő, elektronikus útdíjrendszerbe bekapcsolt útszakaszokra.