Új autóra mostanság ritkán futja, azt pedig régóta tudjuk, hogy használt jármű vásárlásakor észnél kell lenni: ebben az esetben érdemes garanciát kínáló kereskedésekben körbenézni, ha viszont máshol sikerült választani, nincs értelme megspórolni a márkaszervizben történő átvizsgálást.
Használtautó vásárlásakor nem érdemes, hanem kötelező óvatosnak lenni, máskülönben a kaland könnyen kedvezőtlen fordulatot vehet. Hasznos ugyanakkor átismételni, hogy hol érdemes szemlélődni, vásárolni, s az üzlet lebonyolítása előtt milyen óvintézkedéseket tehetünk.
A legcélszerűbb módszer a gyanús kereskedések, nepperek elkerülése: mindenképpen érdemes garanciát kínáló kereskedésekben vadászni jármű után, ezzel ugyanis jelentősen csökken a kockázat. Egy több éve működő vállalkozás számára nem üzlet a vásárlók lehúzása: az ismertebb használtautó-kereskedések hosszú távra vannak berendezkedve, a nehéz gazdasági helyzet közepette is fontos céljuk a jó hírnév és az ügyfélkör megtartása, így nem próbálkoznak a jól ismert átverésekkel. Mindenképpen az ilyen forgalmazók mellett szól az is, hogy amennyiben rejtett hibára derül fény, valószínűleg a korrekt rendezésben érdekeltek, ami a „nevenincs” kereskedőkre már nem biztos, hogy igaz.
Amennyiben a hőn áhított használt járgányt más forrásból, mondjuk hirdetés útján szereznénk be, abban az esetben is kínálkozik lehetőség az önvédelemre. Aki úgy érzi, hogy eléggé otthonosan mozog műszaki fronton és ismeri a használt autók minden csínját-bínját, az próbálkozhat saját szakállára, de mivel az eladók köztudottan dörzsöltek és egyetlen apró hibával is könnyen súlyos veszteségekbe sodorhatja magát az ember, erősen ajánlott igénybe venni a márkaszervizekben kínált állapotfelméréseket, lehetőleg még a vásárlás előtt. A körülbelül egyórás folyamat átfogó képet ad az autó műszaki állapotáról, ráadásul a díja sem annyira vészes, 5-15 ezer forintból megvan, így semmiképp nincs értelme kihagyni.
Az állapotfelmérés során lehetőség kínálkozik az autó hibatárolójának kiolvasására, ami sok érdekességre fényt deríthet, ráadásul a szervizben az adott márka adatbázisából is hasznos információk nyerhetőek: mikor és milyen célból járt szervizben az autó, milyen futásteljesítménnyel könyvelték be legutóbb. Ennek köszönhetően hamar kiderülhetnek olyan népszerű csalások, mint például a nepperek által előszeretettel alkalmazott, szinte nemzeti sportnak számító kilométeróra-visszapörgetés, vagy épp a javítások eltitkolása. Rendkívül hasznos a próbapad is, ahol a motorról, a futóműről és a fékekről tudhatjuk meg a legfontosabbakat: milyen állapotban vannak a gömbfejek, a szilentek, a csapágyak, a lengéscsillapító.
Az autót felemelve láthatóvá válnak az autó alján keletkezett esetleges sérülések is. Kiemelten fontos része az állapotfelmérésnek a karosszéria vizsgálata: a szakemberek a sérülésekre szemrevételezéssel, valamint a festékréteg vastagságát mérő műszerrel vadásznak.
Sérülésmentesen egy elemen lévő festékréteg általában 150 mikronnál (0,15mm) nem vastagabb. Ha a mért érték magasabb, akkor valószínűsíthető, hogy fényezve volt az elem: bizonyosságot szemügyre vétellel lehet nyerni, csiszolás-nyomok, szennyeződött fényezés, megfolyás formájában. Kiderülhet turpisság a hézagok vizsgálata során is: ha nem egyformák, akkor valószínűleg a vizsgált elem le volt szerelve, sérült volt és javították vagy cserélték.
Az autó alvázának vizsgálata során oda kell figyelni a hossznyúlványokra, hogy nincsenek-e rogyva, sérülve. Az ajtók kinyitásával érdemes tanulmányozni az A, B, C oszlopokat és az oszlopok illesztéseit, ponthegesztéseit, amelyek szintén felfedhetik egy-egy korábbi sérülés javításának nyomait.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy aki nem megbízható forrásból szerzi be használt autóját, legyen gyanakvó, vizsgálja vagy vizsgáltassa át minél alaposabban a kiszemelt járgányt és lehetőleg törekedjen a minél hosszabb távú próbaútra is. Ennek során roppant hasznos információkra derülhet fény, s az is könnyen előfordulhat, hogy a vásárlójelölt épp a menetpróbán szerzett vezetési tapasztalatok alapján jön rá, hogy valójában nem is fekszik neki az a típus.