Autó 2012. október. 11. 13:30

Feltámad egy elfeledett olasz sportautó-manufaktúra

Öt évtized után támad fel egy elfeledett olasz sportautó-manufaktúra, az ATS: az annak idején egy Ferrari-ellenes lázadásként létrejött márkát egy olasz vállalkozó porolja le, aki mindárt két modellt is csatasorba kíván állítani.

Automobili Turismo e Sport, azaz ATS: a feledés homályába vesző márkát két ex-ferraris szakember, Carlo Chiti és Giotto Bizzarrini hívta életre 1963-ban, miután összerúgták a port a zsarnoknak tartott Enzo Ferrarival. Az új gyártó mind a közúti autók terén, mind a Forma-1-ben konkurenciát kívánt teremteni a maraellóiaknak, de kísérletüket nem koronázta siker.

A 2500 GT típusjelű sportkocsiból mindössze 12 darabot dobtak piacra, míg az ATS 100-as F1-es autóval Phil Hill és Giancarlo Baghetti összesen öt futamon álltak rajthoz az 1963-as évadban, ám erőfeszítéseiket nem koronázta siker. Az ATS 1965-ben fulladt ki, a kudarcba fulladt kísérlet után Bizzarrini a Lamborghininél vállalt munkát, míg Chitti életre hívta a később évtizedeken át az Alfa Romeóval szorosan együttműködő Autodeltát.

ATS 2500 GT
ATS

Most egy olasz vállalkozó, Gianluca Gregis próbálja meg feltámasztani az ATS-t, az új tulajdonos mindjárt két modellel is készül. Az egyik a Sport 1000 fantázianevet kapta: a Radical SR3-as által inspirált modell ugyan közúton is használható lesz, mégis igazi versenyautó, amelyet motorkerékpár-szív hajt majd. Az allcarindex.com szerint még nincs eldöntve, hogy a Honda CBR, a Yamaha R1 vagy a Suzuki Hayabusa erőforrása fogja repíteni, de hallani híreket arról is, hogy a Gregis kacérkodik az MV Augusta 200 lóerős hajtóművével is.

A másik modell a múltidézés szellemében készül: akárcsak az ATS eredeti zászlóshajóját, ezt is 2500 GT névre keresztelik. Míg az 1963-as modellt 2,5 literes, V8-as, 210 lóerps motor hajtotta, addig az újat – amelyről már látványtervet is közzétettek – 2,5 literes, soros négyhengeres, 500 lóerős motor fogja repíteni. A csővázas-szénszálas autó egyébként küllemre a Ford GT és a Lotus Evora keresztezésének tűnik, s meggyőző a gyorsulási mutatója is: a gyártó közlése szerint álló helyzetből százra 3,3 másodperc alatt tud majd felgyorsulni. Azt egyelőre nem közölte az ATS, hogy új termékeiket mikortól lehet megvásárolni.

Hirdetés