Autó 2012. október. 11. 13:30

Feltámad egy elfeledett olasz sportautó-manufaktúra

Öt évtized után támad fel egy elfeledett olasz sportautó-manufaktúra, az ATS: az annak idején egy Ferrari-ellenes lázadásként létrejött márkát egy olasz vállalkozó porolja le, aki mindárt két modellt is csatasorba kíván állítani.

Automobili Turismo e Sport, azaz ATS: a feledés homályába vesző márkát két ex-ferraris szakember, Carlo Chiti és Giotto Bizzarrini hívta életre 1963-ban, miután összerúgták a port a zsarnoknak tartott Enzo Ferrarival. Az új gyártó mind a közúti autók terén, mind a Forma-1-ben konkurenciát kívánt teremteni a maraellóiaknak, de kísérletüket nem koronázta siker.

A 2500 GT típusjelű sportkocsiból mindössze 12 darabot dobtak piacra, míg az ATS 100-as F1-es autóval Phil Hill és Giancarlo Baghetti összesen öt futamon álltak rajthoz az 1963-as évadban, ám erőfeszítéseiket nem koronázta siker. Az ATS 1965-ben fulladt ki, a kudarcba fulladt kísérlet után Bizzarrini a Lamborghininél vállalt munkát, míg Chitti életre hívta a később évtizedeken át az Alfa Romeóval szorosan együttműködő Autodeltát.

ATS 2500 GT
ATS

Most egy olasz vállalkozó, Gianluca Gregis próbálja meg feltámasztani az ATS-t, az új tulajdonos mindjárt két modellel is készül. Az egyik a Sport 1000 fantázianevet kapta: a Radical SR3-as által inspirált modell ugyan közúton is használható lesz, mégis igazi versenyautó, amelyet motorkerékpár-szív hajt majd. Az allcarindex.com szerint még nincs eldöntve, hogy a Honda CBR, a Yamaha R1 vagy a Suzuki Hayabusa erőforrása fogja repíteni, de hallani híreket arról is, hogy a Gregis kacérkodik az MV Augusta 200 lóerős hajtóművével is.

A másik modell a múltidézés szellemében készül: akárcsak az ATS eredeti zászlóshajóját, ezt is 2500 GT névre keresztelik. Míg az 1963-as modellt 2,5 literes, V8-as, 210 lóerps motor hajtotta, addig az újat – amelyről már látványtervet is közzétettek – 2,5 literes, soros négyhengeres, 500 lóerős motor fogja repíteni. A csővázas-szénszálas autó egyébként küllemre a Ford GT és a Lotus Evora keresztezésének tűnik, s meggyőző a gyorsulási mutatója is: a gyártó közlése szerint álló helyzetből százra 3,3 másodperc alatt tud majd felgyorsulni. Azt egyelőre nem közölte az ATS, hogy új termékeiket mikortól lehet megvásárolni.

Hirdetés
EUrologus Folk György (EUrologus) 2025. január. 09. 17:00

Elon Musk beszól az európai államfőknek és élvezi

Szünet nélkül folyik az adok-kapok a Trump-adminisztrációban befolyásos szerepre készülő Elon Musk és az európai politikusok között. A németországi választások előtt kellene dűlőre jutni.