Már csak az átlag vevő hiányzik az autópiacról
Júliusban is húsz százalékkal több autót helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban. A cégek már vásárolnak, de ami arra utalna, hogy tényleg gyógyul a piac még hiányzik. A magán vásárlók.
A Data House autóipari staisztikai elemző cég adatai szerint a július is az év elmúlt hat hónapjának megfelelő eladásokat produkálta. Júliusban 4449 személygépkocsit helyeztek Magyarországon forgalomba, amely 19,6 százalékos bővülés az elmúlt év azonos hónapjához képest. A márkasorrendben nem történt változás az Opel, Skoda, Volkswagen, Ford, Renault márkák vezetik a listát.
A válság előtti helyzettel összevetve azonban még mindig komoly lemaradás mutatkozik. 2008 hasonló időszakában például közel 16 ezer autó talált gazdára (ebben benne vannak a haszonjárművek is) és és ennél is erősebb volt a 2004-es csúcs év, amikor majdnem 20 ezer új autót helyeztek forgalomba csak júliusban.
Mozgáskorlátozottak is segítenek
Úgy tűnik, kezd magára találni azért néhány márka: szinte a sírból jön vissza a Suzuki. Az elmúlt évben sokat szenvedett „Mi autónk” a Data House adatai szerint visszatornázta magát a hetedik helyre a márkák rangsorában. Júliusban 232 darabot értékesítettek belőle, amely 84 százalékos pozitív eredmény a tavalyi júliushoz képest.
Az eredmény mögött erős akciók álnak, az utcáról beesve is 800 ezer forintos kedvezménnyekkel csábítanak a márka kereskedői, ami a kis autók kategóriájában nagy jónak számít. Egy listaáron 3,39 millió forintért kiírt kocsit használtautó beszámítással akár 2,59 millióért is el lehet vinni. És egy másik érv is van a Suzukik mellett mostanság, kizárólag erre a márka Swift modelljére alkalmazható a mozgáskorlátozottaknak adható állami kedvezmény.
Ami a Suzuki esetében még meglepőbb, hogy a céges vásárlások is komolyan szereplenek az eladásaikban. Míg korábban a Suzuki igazán a magánszektor márkája volt, mára az eladott Swiftek két harmada céges vásárlás.
A céges vásárlásokon kívül pedig továbbra is befagyott a piac. A júliusban forgalomba került kocsik 72 százaléka céges eladásban történt, a fennmaradó 1200-as magán vásárlói számnál pedig keresve is nehéz rosszabbat találni – mondja Róbert Gábor, a Data House cég elemzője. Még a sokat emlegetett reexport sem sokat segít. A reexport korábban is létezett – mondja Róbert Gábor – csak most a szinte kilátástalanul alacsony számok miatt egy-egy ilyen sztorinak sokkal nagyobb a füstje. Minden olyan európai országba, annak megfelelően, hogy a nemzeti valutája milyen passzban van az euróval szemben erősebb vagy gyengébb a reexport.
Nem mennek a buszok
A személygépkocsik mellet az más kategóriákban sem törént komoly fordulat. Az idén új motorkerékpárok száma 10,3 százalékkal 218-ra csökkent, január-júliusban pedig 9,2 százalékkal 1296-ra mérséklődött.
Júliusban 926 új kishaszon-gépjárművet helyeztek forgalomba, 22,5 százalékkal többet, mint 2011 júliusában. Az első hét hónapban 13,4 százalékkal nőtt az új forgalomba helyezett kishaszon-járművek száma, elérte a 6307-et.
A Datahouse adatai szerint júliusban 3 új buszt helyeztek forgalomba, az egy évvel korábbi 26-tal szemben. Eddig 2012-ben 32 új buszt helyeztek forgalomba, ami 70,6 százalékos csökkenés 2011 január-júliusi 109-hez képest. A forgalomba helyezett új nagyhaszon-gépjárművek száma júliusban 11 százalékkal, 395-re nőtt. Az első hét hónapban 10,2 százalékkal 2509-re emelkedett.