Külföldi rendszámok: időkorlátot vezetnek be?
A külföldi rendszámú autók magyarországi használatának szabályai is változhatnak a közlekedési tárgyú törvények módosítása révén, amelynek általános vitáját kedden kezdte meg a Ház.
Változhatnak a külföldi rendszámú autók magyarországi használatának szabályai a közlekedési tárgyú törvények módosítása által: a jövőben hat hónapon belül összesen 30 napig lehet ezekkel közlekedni az országban – mondta expozéjában Fónagy János államtitkár.
Az öt, közlekedési szempontból meghatározó jelentőségű jogszabály módosítását tartalmazó előterjesztés a közlekedés biztonságosabbá tételét is célozza, emellett uniós jogharmonizációs kötelezettségeknek is eleget tesz – közölte. A közutak kezelői már január óta ellenőrizhetik, hogy a járművek túlsúlyosak-e, a módosítás nyomán a jövőben ezt a tevékenységet egységes elvek mentén végezhetik.
A kamionok pihenőhelyre terelése segít megelőzni a forgalmi dugók kialakulását hirtelen jött csapadék esetén – számolt be egy másik módosításról az államtitkár. A javaslat aktualizálja a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztését, de módosít a vasúti közlekedés törvényi szabályozásán is.
Az európai uniós irányelveknek megfelelően elkészülnek azok az úgynevezett referenciadokumentumok, amelyek a vasúti járművek üzembe helyezésével és üzemeltetésével kapcsolatos szabályokat tartalmazzák, a tevékenység ellenőrzését pedig a közlekedési hatóság látja el a jövőben.
A szocialista Józsa István szerint a salátatörvény elfogadható részei mellé lobbiérdekeket szolgáló fejezetek is kerültek; bár a hangoztatott célok elfogadhatóak, a javaslat azonban ezekről szól a legkevésbé. Bírálta például azt, hogy bár a kerékpárút-építés hangsúlyosan szerepel az előterjesztésben, az önkormányzatok ehhez nem kapnak forrásokat, így kérdéses, miből valósulhatnának meg ezek a fejlesztések.
Úgy vélte: a módosítás a pénzbeszedésről szól, hiszen bővíti a bírságolás lehetőségét és törvénybe kerül az is, hogy 1 millió forinttal sújthatók a műszakivizsga-állomások.
A szintén MSZP-s Göndör István indokolatlannak nevezte, hogy egy szabálysértés miatt hat hónapig őrizzék az autós adatait, és kifogásolta azt is, hogy két évig kell megőrizni az autópálya-matricát. A képviselő pozitívnak tartja a járműbontással kapcsolatos szigorúbb szabályozást, ugyanakkor a reklámtáblák korlátozásával kapcsolatban pontosításokat javasolt.
Nyitrai Zsolt (Fidesz) azt mondta: az élet megkönnyítését szolgáló praktikus módosításokat is tartalmaz a javaslat. Üdvözölte a külföldi rendszámú autók használatával kapcsolatos szabályok változását és fontos momentumnak minősítette, hogy lehetőség lesz a tehergépjármű-forgalom korlátozására a rendkívüli időjárási körülmények között.
Közölte azt is: a vasúttársaságok adminisztratív és pénzügyi terheit csökkenti a járművek üzembe helyezésével kapcsolatos szabályok változása. Frakciótársa, Manninger Jenő vitába keveredett ellenzéki képviselőkkel arról, hányszor szabható ki egy napon belül parkolási bírság egy autósra. A politikus azt hangsúlyozta, ez csak egyszer lehetséges, míg a szocialista felszólalók ezt vitatták.
Bödecs Barna és Korondi Miklós, a Jobbik politikusai egyaránt támogatandónak tartották a pótdíj egyszeri kiszabásával kapcsolatos javaslatot. Korondi Miklós a zavaró és figyelemelvonó reklámtáblák korlátozásáról szóló résszel is egyetértett, míg párttársa ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a törvényjavaslat indoklása ellentétes a jogszabályban foglaltakkal.
Bödecs Barna és Kiss Sándor egyaránt aggályosnak nevezték, hogy a javaslat a vasúti átjárók esetében a helyi önkormányzatok feladatául szabja a gyalogos és kerékpáros átkelőhelyek kialakítását, hiszen ennek komoly anyagi vonzata van. A Jobbik a közúti ellenőrök szerepét is kifogásolta. Korondi Miklós hangsúlyozta: közúti ellenőrzésnél csak állami szerveket tartanak elfogadhatónak.
Kovács Tibor (MSZP) elismerte, utólag nehezen védhető több, a szocialista kormányzatok alatt felhúzott autópálya-felüljáró, például az M7-es viaduktjának megépítése, ugyanakkor – bár a viadukt és egy az M3-ason álló felüljáró esetében is – más megoldások sorozatát ajánlotta fel a beruházó, azokat az érintett önkormányzatok annak idején elutasították.
Kitért arra is, hogy a szocialisták a közúti közlekedés ellenőrzése kapcsán adott jogszabályi felhatalmazásokat meglehetősen túlzónak és az adatkezelés szempontjából is aggályosnak tartják. Ezt követően Balczó Zoltán levezető elnök elnapolta az általános vitát, amelyet a keddi ülésnap végén zárnak majd le.