Nem titkolt cél, hogy a Tourerrel a prémium kategória irányába szeretné elmozdítani a Zafirát az Opel, s ez már az első pillantásra szembetűnik.
A Tourer dinamikus, elegáns küllemét Karim Giordimaina főtervező elmondása szerint a nagysebességű gyorsvonatok ihlették, s az autó magán hordozza az Ampera fő stílusjegyének számító bumeráng alakú fényszórót, de visszaköszön az Insigniáról és az Astráról ismert oldalsó ajtódomborítás is. Elődjéhez képest a Zafira Tourer méretei is nagyobbak: 4,658 méteres hosszával a kategória legnagyobbja, a tengelytávot 5,7 centiméterrel növelték, így 2,76 méteres, ráadásul a jobb útfekvés érdekében nagyobb lett a nyomtáv is, elől 9,6, hátul pedig 7,8 centiméterrel.
A méretnövekedéssel létrejött plusz teret jól kihasználták az alkotók, az új Zafira belső tere hatalmas, és a tágasság érzését tovább fokozza az opcionálisan rendelhető panoráma tető-szélvédő kombináció, utóbbi ráadásul a közlekedési lámpák kémlelését is jelentősen megkönnyíti. Említést érdemel a szélvédő két oldalsó kisablaka, amelyek szintén érdemben javítják a kilátást a vezető számára.
Az autó egyik erőssége a továbbfejlesztett flex7 – a flex szót érdemes megjegyezni a Zafira Tourerrel kapcsolatban - ülésrendszer, amely nem volt olcsó mulatság, ugyanis a fejlesztési költségvetés 20 százalékát ez tette ki, de megvan az eredménye is. Az első ülések hátratolhatósága kategória-rekord, s ugyanilyen mértékben lehet hátracsúsztatni az ülések második sorát is. A variálhatóság szinte verhetetlen: a második sorban a középső ülés – hasonlóan Merivához – könyöktámasszá alakítható, így a két szélső ülés beljebb tolható az utastér közepe felé, s mivel a flexrail fantázianevű sínben van egy hajlat is, egészen 28 centiméterrel lehet hátrébb tolni az üléseket, ami hatalmas lábteret eredményez. A harmadik sor már nem ennyire optimális, ott ugyanis meglehetősen kicsi a fej- és a lábtér, cserébe azonban így is marad 152 liternyi csomagtér: öt üléses konfigurációban egyébként a csomagtér 710 literes (az előző Zafira-verziónál 65 literrel több), ami lehajtott második üléssorral 1860 literre nő. Flexconsole névre hallgat a két első ülés között található, könyöktámaszként is funkcionáló tárolódoboz, amely egy a belső térben található összesen 30 tárolóhely közül. Található egy flex-megoldás kívül is: ez a hátsó lökhárítóból kihúzható flexfix kerékpártartó, amely 100 kilogramm súlyig akár 4 bringa szállítására is alkalmas. A rendszer hátrabillenthető a csomagtér nyitásához, de mivel az autó rendszámtáblája is ezen az ajtón kapott helyet, a hazai előírásoknak megfelelően a kerékpártartóra is kell majd rendszámtáblát szerelnie a majdani tulajdonosoknak.
Visszatérve a belső térre: a formavilág az Opel modern arculatának megfelelő, kiváló minőségű anyagokat használtak és különleges hangulatot kölcsönöz a járműnek a hangulatvilágítás, amire a tervezők bevallottan nagy hangsúlyt fektettek. Az ajtókon és a flexrail oldalán is található egy LED-es megoldás.
Újdonság a színes kijelzős tolatókamera, amely előrejelzi a jármű várható útját, de a Zafira Tourert ezen túlmenően is vezetést segítő elektronikus rendszerek egész garmadájával vértezték fel. Az egyterű-szegmensben egyedülálló távolságtartó tempomat mellett az Opel eye továbbfejlesztett kamera- és szenzorrendszernek köszönhetően a korábbinál jóval hatékonyabban működő táblafelismerő, valamint sávváltás-asszisztens, holttér-figyelő rendszer is segíti a sofőrt. Érdekes újítás a követési távolság mérő, valamint a balesetmegelőző rendszer is: ha az autó kritikus távolságon belülre kerül az előtte haladóhoz képest, a vezető hang- és grafikai jelzés formájában figyelmeztetést kap, s ezzel párhuzamosan a jármű automatikusan lassítani kezd.
Az elektromechanikus kormányművel szerelt autó felfüggesztése tökéletes: előre az Insigniából ismert MacPherson, hátulra pedig az új Astrában is használt csatolt lengőkaros, Watt-rudas megoldás került. Felárért rendelhető a flexride adaptív lengéscsillapító rendszer, amely standard, tour és sport üzemmódok használhatát teszi lehetővé.
Bajorországi rövid menetpróbánkon a Zafira Tourer legerősebb verzióját, a 165 lóerős 2.0 CDTI-t nyúzhattuk, ami jól gyorsul (papíron álló helyzetből 9,8 másodperc alatt éri el a százat) és kiváló menetdinamikával bír. A festői szépségű vidék apró falucskáinak kanyargós útjain is élvezetes volt vezetni a Tourert, amelynek a legendás autobahn sebességkorlátozás nélküli szakaszain a 180-190 kilométer/órás sebesség sem kottyant meg: irányíthatósága ilyen tempónál is kifogástalan. A gyári adatok szerint a vegyes fogyasztás – részben a könnyedén működő start-stop rendszernek köszönhetően - 5,2 liter, ami hajsza esetén akár 6,5-7 literre is felszökhet, de a teljesítmény fényében ez sem tekinthető túlságosan vészesnek.
A motorkínálat egyébként bőséges. Dízelfronton a 165 lovas CDTI mellett lesz 110, valamint 130 lóerős kivitel is, míg a benzines változatban a beugró, 1,8-as, 115 lóerős mellett két 1,4-es turbós készül, 120 és 140 lóerővel. Miután a jövő év elején elindul a piaci bevezetés, az Opel CNG és LPG üzemű Zafira Tourerekkel is szeretne előrukkolni, továbbá a 130 lóerős dízelre alapozva készítenek egy hipertakarékos ecoflex változatot is, amely az előzetes tájékoztatás szerint 4,5 literes fogyasztással is beéri majd.
Nagy kérdés az ár, ami alapjaiban határozza majd meg a bochumi Opel-létesítményben készülő Zafira Tourer sikerét. A hazai árakról egyelőre nem tudni, arról viszont igen, hogy Németországban a beugró modellért 22 950 eurót, azaz nagyjából 7 millió forintot kérnek.
Mészáros Sándor
Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.