A használatarányos útdíj tervezett 2013-as bevezetésének egyelőre semmi jele, pedig a magyarországi közbeszerzési gyakorlat szükségessé tenné a fejlesztés elindítását – írta hétfői számában a Napi Gazdaság.
A Napi Gazdaság szakemberekre hivatkozva azt írta: az új rendszer – amelyet Románia kivételével a környező országok mindegyike alkalmaz – igazságosabb lesz, ám a tehergépjárművek útdíjköltségeit növeli.
Mint írták: nemzetközi összehasonlításban is indokolt lehet a díjnövelés, mert Magyarországon viszonylag alacsony ez a tarifa. Például az egynapos matrica 3000 forintba került, ezért teljes sztrádahasználat jár, miközben Szlovákiában vagy Svájcban kilométerenként 0,08 eurót (275 forint/euró árfolyam mellett 22 forintot) fizetnek. Így számítva a Hegyeshalom-Szeged közötti útvonal 7480 forintba kerülne.
Van, ahol még ennél is magasabb az útdíj. Ausztriában például legalább 0,145 eurót kell fizetni a tehergépjárművek után. Körülbelül ilyen mértékű a tarifa Németországban és Franciaországban is – olvasható a cikkben.
Az európai országok felében idő-, máshol kilométer-alapú a díjszámítás, ahogy a környező országokban is. Romániában nemcsak az autópályák és a kiemelt főútvonalak díjkötelesek, hanem más utak is.