Az utóbbi időben sok Volvo tesztautót átengedtem, így elfelejtettem, hogy milyen egy jó Volvót vezetni.
Az utóbbi időben sok Volvo tesztautót átengedtem, így elfelejtettem, hogy milyen egy jó Volvót vezetni. A most kipróbált S60 után bánom ezt a nagyvonalúságot, a Volvo megérdemli, hogy vezessék.
Nem győzzük dicsérni a Volvót, ha dizájnról van szó, az S60 ebben is kiverte a biztosítékot, mind külső formájának szépsége, mind belsőépítészete lenyűgözött. Igaz, tesztautónk bőséges ellátmányt kapott, sőt a hírhedt R-Design csomaggal is felvértezték. Nem olcsó mulatság a különcködés, de megértem azokat, akik nem adják lejjebb. A T4 R-Design Kinetic felszereltségű modellért 10,32 millió forintot kér a kereskedő (a kéttónusú ülés miatt hibrid a kocsi felszereltsége, a T4 Kinetic alapára 9,44 millió, a T4 R-Design alapára 9,87 millió forint). Aki itt esetleg megijedne, ne fusson el, a Volvo S60 drága autó, a 150 lovas T3-as verzió indulóára 7,89 millió forint, a 305 lovas összkerékhajtású T6 csúcsmodellért extrák nélkül Summum felszereltséggel 15,29 milliót is elkérhetnek. Hogy jogosan, vagy nem, ez jó kérdés, nekem tetszett az autó, megfizetni nem tudnám, de még a negyedét sem.
A 10,32 millió forintos alapárra aztán szépen rakódnak rá a finomabbnál finomabb extrák: elektromos napfénytető (290 ezer forint), elektromosan állítható vezetőülés (195 ezer forint), napfényvédő roló hátul (40 000 forint), elektromosan behajtható külső tükrök talajmegvilágítással (75 000 forint), automatikusan elsötétedő belső visszapillantó tükör (50 000 forint), sebességfüggő szervokormány (menüből vezérelhető a keménysége, 60 ezer forint), esőérzékelős ablaktörlő (30 000 forint), fűthető hátsó ülések (85 ezer forint), duplakuplungos automatikus váltó (520 ezer forint), biztonsági csomag (tartalmazza a ráfutásra figyelmeztető rendszert adaptív tempomattal, automatikus fékezéssel és gyalogos felismeréssel; sávelhagyásra és elalvásra figyelmeztető rendszert; BLIS holttérfigyelő rendszert – 590 ezer forint), vagyonbiztonsági csomag (tartalmazza: riasztó; nagy szilárdságú oldalüvegek; Volvo kommunikátor, külön zárható csomagtér – 290 ezer forintért), business csomag (navigáció, hifi, tolatóradar – 620 ezer forintért), téli csomag (fűthető első ülések; fényszórómosó; Aktív Dual-Xenon fényszórók – 270 000 forint), metálfény (205 ezer forint). Néhány aprósággal az extrák ára 3,36 millió forintra rúg, a tesztautó végső ára pedig a 13,7 milliós összeget verdesi.
De nézzük, mitől ilyen dögös a svéd mácsó. Az R-Design csomag a középső szintnek számító Kinetichez képest tartalmaz polírozott kipufogócső végeket, hátsó spoilert, 18 hüvelykes könnyűfém kerekeket, krómkeretes ablakokat, alubetétes bőrkormányt, R-Design bőr váltógombot, R-Design hűtőmaszkot, krómkeretes műszereket, matt króm külső tükröket, sport pedálokat, R-Design textilszőnyeg garnitúrát, 15 milliméterrel süllyesztett sportfutóművet, többfunkciós kormányt.
A nagyobb első légbeömlő nyílások, a dupla kipufogócső-végek és a hátsó légterelő határozott és magabiztos megjelenést kölcsönöznek a Volvo S60 R-design modellnek, a sportos hangolású kanyarstabilizátorok és hátsó lengéscsillapítók, a 15 százalékkal merevebb rugók és a nagyobb kormányáttétel is szerepet játszik a mókában. Mindez nem üt vissza, a keményre hangolt futómű nem ráz, rossz úton is vállalható, a kocsi fordulóköre viszont óriási, rengeteget kell kormányozni, hogy beférjünk szűk parkolókba, és megfordulni sem könnyű. Az állítható keménységű kormány legsportosabb állásában sem elég közvetlen, ahogy az ültetés ellenére sem tapad tökéletesen az autó a nagy tempóval bevett kanyarokban. Ilyenkor dolgoztatjuk az elektronikus menetstabilizátort. Bármennyire is tolakodóak a sportos jellemzők, azt le kell szögeznünk, hogy bár a látszat erre enged következtetni, a T4-es nem sportkocsi. Ennek megfelelően ne is közlekedjünk úgy vele. Bár a 180 lóerő sokat feltételez, az automatikus váltóval kombinálva nem leszünk vele streetfighterek. Egy-egy odamondásra, csikorgós elindulásra jók vagyunk, de ennyi legyen elég nekünk és az ágaskodó egónknak is.
A lebegő középkonzollal díszített izgalmas beltér a piacon kapható egyik legszebb interiőr. Bravó, Jonathan Disley és Tony Hunter! Letisztult, kifinomult, prémium. Finom a műanyagok tapintása, csak az ajtó kárpitja kopogósabb a kelleténél. Jó végigsimítani a tetőt – de jaj! Kár volt ezért a mozdulatért. Kiderült, hogy a tetőkárpit nincs eldolgozva a két szélvédőnél, egyszerűen úgy hagyták, semmi gumi leszorító, semmi elvarrás. Be lehet nyúlni a tető alá, akár le is lehet tépni a teljes kárpitot.
Kényelmesen elférünk a vezetőülésben, minden kézre esik, de nem mondhatjuk az S60-ról, hogy nagy autó. Körbejárva is az az érzésünk, hogy a kocsi az S40-es egy szexibb, kupésabb lejtésű értelmezése. Ugyancsak nem a bőség jut eszünkbe, amikor beülünk a hátsó ülésre, ahol jól érezzük magunkat a kagylósított ülésekben. Az övvonal nagyon magas, kissé elveszett, börtönhangulat lett úrrá rajtam – persze ez a biztonságot szolgálja. Fejtérrel, lábtérrel nincs gond, és ha nem bakancsban vagyunk, még a lábfejünk sem szorong az első ülés alatt. A csomagtartónál azonban hátrahőkölünk, nem nagyon van ugyanis poggyásztér. A nyílás szája szűk, nehezen pakolhatunk a kocsiba, kicsi az űrtartalma. Fedele sem úgy csukódik, mint egy 10 milliós autóé. Pótkerék helyett defekttűrőek az abroncsok.
Vezetéstámogató rendszerekről előadást lehetne tartani, korábbi cikkeinkben ezekről bővebben beszámoltunk, mostani tesztünkben csak felsoroljuk őket. A mindennapi használatban az ütközésre való figyelmeztetést, a holttérfigyelőt, a sávtartót és az automatikusan a távot tartó tempomatot emelném ki, de ugyanúgy hasznos az elalvást megelőző figyelmeztető funkció is.
A világ első gyalogos-felismerő rendszere akkor is képes megelőzni a balesetet, ha a figyelmetlen gyalogos az autó elé lép. A rendszer digitális kamerája és radarja folyamatosan pásztázza az autó előtti útszakaszt, és ha gyalogosként is értelmezhető akadályt érzékel, azonnal figyelmezteti a vezetőt. Ha azonban a sofőr nem lép időben a fékre, ezt maga az elektronika teszi meg helyette, és maximális fékerőt alkalmazva a lehető legrövidebb időn belül megállítja az autót. A rendszer hivatalos neve: „ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer teljes körű automatikus fékezéssel és gyalogos-felismeréssel”. Ehhez kapcsolódik az intelligens sebességtartó. Figyeli az autó előtti útszakaszt, és ha másik járművet észlel, önműködően úgy csökkenti a sebességet, hogy tartsa a biztonságos követési távolságot. Ha pedig ismét szabaddá válik az út, az elektronika újra a beállított sebességre gyorsítja az autót. És teszi ezt bármilyen sebességnél – akár a városban araszol, akár a német autópályán teszi próbára az autót (a rendszer a 0–200 km/h sebességtartományban működik).
A Volvo City Safety koccanásgátló rendszer 30 km/h sebességhatárig működik, lézersugarakkal pásztázza az autó előtti útszakaszt, és ha itt lassabban haladó vagy álló járművet észlel, felkészíti a fékrendszert a vészfékezésre. Ha a vezető még ekkor sem reagál, a robotpilóta önműködően megállítja az autót.
Ha az ütközést sehogy sem lehet elkerülni, a megerősített karosszéria és a passzív biztonsági rendszerek egész sora siet az utasok védelmére. Minden Volvo modellben megtalálható például az ostorcsapás-nyaksérülés védelmi rendszer (WHIPS), amely ráfutásos ütközéseknél segít megakadályozni a fej hátracsapódását.
Az elektromosan behajtható külső tükrökhöz rendelhető holttérfigyelő rendszer (BLIS) szintén kamerákkal figyeli a szomszédos sávokban haladó autókat – de nem képpel, hanem diszkrét fényjelzéssel figyelmeztet a potenciális veszélyre. És ezt a sok különböző rendszert a Volvo sensus járművezérlő rendszere fogja össze, amellyel néhány gombnyomással kiválaszthatjuk a szimpatikus beállításokat. Minden információ a nagyfelbontású, 5 hüvelykes színes képernyőn jelenik meg. A középkonzolon elhelyezett my car gomb lenyomására az összes rendszerbe-állítás – köztük az IDIS (intelligens vezetőinformáló rendszer), a city safety, az adaptív tempomat, a ráfutásra figyelmeztető rendszer, a gyalogosészlelés, az elalvásra figyelmeztető rendszer, a BLIS, a világítás, a visszapillantó tükrök, a klíma, a központi zár és az audiorendszer beállításai – elérhető, illetve módosítható. Hozzá tartozik a kormányon is egy görgető gomb, ami azért nem olyan ergonomikus, mint ahogy azt a Volvo elképzelte, de adott funkción belül görgetni lehet vele.
A Volvo kommunikátor (PCC) nem egy telefon, hanem intelligens kulcs, amivel később is ellenőrizhetjük, hogy bezártuk-e az ajtókat, az autóhoz visszatérve pedig már akár 100 méterről tudomást szerezhetünk arról, ha távollétünkben beindult a riasztó. Az ajtók nyitásához ki sem kell venni a kulcsot a zsebből, csak meghúzzuk az ajtókilincset, és ha a kulcs a közelben van, máris nyílik a központi zár, és a motor is kulcs nélkül indítható.
A turbómotor partner a pajkos pajzán játékban és a megfontolt cégvezetős stílus kimutatásában is, így eldönthetjük, hogy gumit csikorgatva feltűnősködünk, vagy visszafogott eleganciánkkal nyűgözzük le a többi autóst. A duplakuplungos Powershift váltó munkájával elégedett voltam.
A 300 kilométeres tesztelés során vegyes (városi és elővárosi) használatban 10,5 literes átlagfogyasztást mértünk, ami soknak tűnhet 1,6 literes autótól, de vegyük figyelembe, hogy sportosra hangolt, automatikus váltóval szerelt, turbós kocsit vezettünk.
Biró Csongor
Volvo S60 T4 R-Design | |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 1596 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 180 lóerő 5700-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 240 /270) Nm 1600-5000-es fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2776 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4628/1865/1484 |
Csomagtér | 380 liter |
Saját tömeg (kg) | 1432 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 225 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 9 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Vegyes | 7,2 |
Tesztfogyasztás | 10,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 166 |
ÁRA | Az autó listaára 9,87 millió forinttól indul, |