Biztonságosak Európa alagútjai - teszt
Az ADAC német autóklub legutóbbi alagút tesztjében 13 európai országot vizsgált. Az eredmény egyrészről igen pozitív: az alagutak üzemeltetői a legutóbbi vizsgálat óta jelentős erőfeszítéseket tettek azért, hogy az építmények minél biztonságosabbak legyenek. Másrészről viszont kiderült, hogy a tökéletesen biztonságos alagútakra még jó darabig várni kell.
Az ADAC és további 15 partnerklubja megtartotta az elmúlt évben tett ígéretét. Így idén – immár 12. alkalommal – megint vizsgálat alá vont Európa legjelentősebb 26 alagútját. 16 esetben nagyon jó minősítést kaptak, négy esetben jó, és két alkalommal a kielégítő minősítést érdemelték ki az alagutak. Ugyanakkor még mindig három alagút kapta az aggályos, és további egy a hiányos minősítést. Az alagutak szerencsére egyre biztonságosabbak, az új építmények kivétel nélkül jó minősítést kaptak. A vizsgált alagutak harmadában hiányoztak a hangosbemondók, a negyedükben pedig sötétek a falak, kevés a segélyhívó, és a menekülő útvonalak nincsenek megfelelően kitáblázva.
A lista élére ezúttal egy francia alagút került: a párizsi A86-s úton lévő Duplex. Az építmény különlegessége, a két szint: alul és fölül külön, két irányban haladnak az autók. Ez a megoldás szerencsére csak a magasság rovására megy, nem pedig a biztonságéra. A 2009-ben megnyitott alagút 4530 méter hosszú és a biztonság tekintetében követendő példa lehet minden ország számára.
Sokkal komorabban néz ki a lista másik vége, vagyis a teszt vesztese. Ide az izlandi 1. főúton Akranesnél található Hvalfjörður alagút került. 1998-ban építették az 5770 méter hosszú építményt, amelynél számtalan hiányosságot fedeztek fel a szakértők. Először is, nagyon hézagosan helyeztek el benne kamerákat. A segélyhívók igen távol vannak egymástól, nincs benne automatikus tűzjelző berendezés, a tűzoltóknak fenntartott út nagyon hosszú. A szellőzés nem akadályozza meg, hogy az alagút mennyezetéről beáramló füst leszálljon. Életveszélyes továbbá, hogy hiányoznak a vészkijáratok és a menekülőútvonalat sem mutatják jelzőfények. A hiányos minősítést kapta az alagút, és a tesztelők figyelmeztették az izlandiakat.
A vizsgált három német alagút közül, az A 44-es úton Velbertnél található 25 éves műtárgy nem teljesítette a kívánt követelményeket. Sötét az úttest, hiányzik a videorendszerm kevés a menekülési útvonalakat jelző tábla. Emiatt az építmény az aggályos minősítést kapta. A másik két vizsgált német alagút, a Lohberg Darmstadtnál, és a Richard Strauss alagút Münchennél ugyanakkor a nagyon jó minősítést kapott a tesztben.
Az ADAC és partnerklubjai célul tűzték ki, hogy 2019-re Európa minden alagútja biztonságos legyen. Éppen ezért rendszeresen vizsgálják az építményeket, és tapasztalataikat megosztják az üzemeltetőkkel. Nyár elején a szakemberek fogták a bőröndjeiket és útnak indultak. 13 ország 26 alagútját vették górcső alá: négyet Spanyolországban, hármat-hármat Németországban, Olaszországban, Ausztriában és Svájcban, kettőt-kettőt Franciaországban, Norvégiában, egyet-egyet pedig Belgiumban, Horvátországban, Hollandiában, Szlovéniában, Csehországban és a tesztek történetében először Izlandon.
A vizsgálat kritériumai: az alagút hossza, fekvése, jelentősége az utazások során. Kiemelten figyelték a biztonságot, illetve azt, mi vár az utazókra az alagútban baleset, tűz, vagy egyéb vészhelyzet esetén.
További részletek a cikk folytatásában.
Itt az elmúlt 30 év legdurvább alagút-baleseteit soroljuk fel.