2010. április. 09. 16:55 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2010. április. 09. 16:09 Autó

Óvatosan a dugóban - tanácsok

Az első lépés, hogy az ember megtervezze az indulást.

Az első lépés, hogy az ember megtervezze az indulást. Német felmérések szerint kedden és szerdán van a legkisebb forgalom az utakon. Aki tehát nem feltétlenül hétvégén akar utazni, annak érdemesebb ezt a két napot választani.

Előfordul, hogy a leggondosabb tervezés ellenére is dugóba kerül az ember. Mit lehet ilyenkor tenni? A biztonság érdekében mindenképpen vezessen előrelátóan, vagyis, amikor meglátja a kocsisor végét, óvatosan lépjen a fékpedálra, majd szép lassan guruljon az utolsó autó mögé. A dugóban ugyanis a legnagyobb veszélyt a figyelmetlen autósok jelentik, akik későn fékeznek, és hátulról beleszaladnak az előttük állóba. Nem véletlen tehát, hogy a legtöbb szakember a megfelelő követési távolság megválasztását hangsúlyozza leginkább. Az sem jó, ha valaki túl nagy távolságot hagy, így ugyanis helyet pazarol, és a mögötte jövőt arra kényszeríti, hogy a szükségesnél előbb fékezzen. Amikor viszont valaki túl kevés helyet hagy, akkor a hátulról jövő gyorsabb jármű előzésénél, veszélyes helyzet alakulhat ki. Az ajánlott távolság: egy-két autónyi helyet kihagyva kell követni az előttünk haladót.

Manapság nagyon sokan használják a vészvillogót, ha forgalmi akadályt észlelnek, vagy bent állnak a dugóban. Ennek azonban csak akkor van értelme, ha előre nem látható helyen, pl. kanyarban van, és csak a sorban az utolsó autó jelzi azt. Fontos továbbá, hogy nem szabad a vészvillogót túl korán bekapcsolni, pl. akkor sem célszerű, ha csak lassul a forgalom, de még nincs dugó, vagyis nem áll a kocsisor. Amennyiben dugóban áll, és előreláthatólag hosszabb ideig fog egy helyben maradni, érdemes lekapcsolni a motort. 

Fontos, hogy az autóval ne álljon a felezővonalhoz. Inkább hagyjon ott helyet, hogy szükség esetén a mentő-, tűzoltó-, vagy rendőrautó elférjen. Többsávos utaknál pedig értelemszerűen szintén a két sáv között kell helyet hagyni a mentőknek. Amennyiben odaér a baleset helyszínéhez, ami miatt a dugó kialakult, fékezés nélkül, lassan hajtson tovább, a bámészkodó autósok ugyanis még jobban lassítják a forgalmat, ráadásul a mentőknek is útban lehetnek.

Bár sokan nem tartják be, de lényeges szabály, hogy dugóban sem szabad használni a leállósávot. Azt kizárólag akkor használhatja, ha mondjuk a rendőrség, vagy tábla odairányítja a forgalmat. Amennyiben már kialakult a dugó, általában nem érdemes az elkerülő utakat sem választani, mert addigra már ott is rengeteg autó lesz a közutakon. Ilyenkor csak a türelem segíthet.

 

Hirdetés
Gazdaság Ballai Vince 2025. május. 02. 13:30

A klímaváltozás buszán ülünk, féktávolságon belül van a fal, mindenki előtt van gáz- és fékpedál – ön épp melyiket nyomja?

A címben kissé átdolgozva idézett metaforát Zlinszky János biológus, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanára hozta egy minapi beszélgetésen, amin Gelencsér András kémikussal és Ürge-Vorsatz Diána fizikussal beszélte át a klímaválság helyzetét. Szó esett a polikrízisről, a fogyasztás szent tehenéről, a zöld diktátorokról és a nemnövekedésről. Mit tehetnek a politikusok, a társadalom, az egyének és a kutatók? Sokféle kérdésre sokféle válasz jött a keresztény tanításból kiinduló biológustól, a borúlátó levegőkémikustól és az optimista fizikustól.