Melyik a legjobb navigációs rendszer?
Manapság senkinek nem okozhat gondot, hogy megtalálja a legjobb utat, amely A-ból B-be vezet.
Manapság senkinek nem okozhat gondot, hogy megtalálja a legjobb utat, amely A-ból B-be vezet. Ha valaki bizonytalan, nincs más dolga, mint valamilyen navigációs rendszer segítségét kérni. Számtalan ajánlat közül lehet választani, és már nem is olyan drágák ezek a berendezések, mint néhány évvel ezelőtt, így bárki megtalálhatja a pénztárcájának megfelelő modellt.
Mobiltelefonos navigáció
A Bitkom szerint minden negyedik német háztartásban van egy hordozható útvonaltervező. 2009-ben csak Németországban négy millió terméket vásároltak. A fogyasztási lendületnek gátat vet, hogy egyre több mobiltelefonban is működik a tervező funkció. A vevők nagy örömére itt is egyre nagyobb a verseny a cégek között. Nagyon sok cég kínál ingyen szoftvert (a Nokia nemrég nyitotta meg a letöltést), vagy pár ezer forintos havidíjért. Ezek az eszközök azoknak ideálisak, akik gyors útvonaltervet akarnak, és nem támasztanak nagyobb elvárást a berendezéssel szemben.
A megbízhatatlan, lassú kiszolgálás és a túl kicsi kijelző nem teszi túl biztonságossá a telefonos navigációt. De ezek a hiányosságok már hamarosan a múlt problémái lesznek. Az okostelefonok legújabb generációi 2,8-3,5 hüvelykes kijelzővel készülnek. Ezek ára (150-200 ezer forint) igen borsos, ráadásul nehéz beszerelni az autóba. A hordozható GPS-eknél nincs ilyen probléma, azok ugyanis könnyen a szélvédőre szerelhetők, és a szivargyújtóról könnyen tölthetők.
Hordozható navigációs rendszerek extra szolgáltatásai
A hordozható navigációs egységek igen elterjedtek Magyarországon, szinte minden harmadik autóban látni a szélvédőre, vagy a műszerfalra szerelt kütyüt. Akár már 15 ezer forintért is elérhetők, a minőségi precíz termékek ára ennek legalább a duplája. A szolgáltatás tekintetében vannak olyan berendezések, amelyek nem megbízhatók. Az alagutakban rendszerint megszakad a kapcsolat. Ezzel azonban együtt lehet élni. Főleg, mert a hiányosságokat néhány extra szolgáltatás feledtetni. A legújabb modellek például már a napot és az időpontot is figyelembe veszik az útvonal tervezéskor, így nagyobb biztonsággal tudjuk kikerülni a dugókat.
Európa térkép, valamint 4,3 hüvelykes érintőképernyő már mindegyik mobil GPS modellben alap. Sőt, ma már az automatikus dugókat jelző rendszer a TMC és TMC pro – amely az utcaneveket is kiolvassa és a dugókra is figyelmeztet - sem számít luxusnak. MP3- és videolejátszó, fényképező, valamint wifi bővíti a szolgáltatások sorát. Jobb termékeket már 30-35 ezer forintért is meg lehet venni – ennyit pedig néhány kutatás szerint, hajlandók is vagyunk a GPS-re áldozni. Ettől az összegtől azonban igen messze van az, amit az autógyárak kínálnak. Aki azt akarja, hogy az új autójában már eredetileg beszereljék a navigációs rendszert, az gyakran nem ússza meg félmillió forint alatt.
A beépített rendszerek drágák
Általában DVD-lejátszóval, hifivel, merevlemezes zenetárral, tévévevővel együtt kínálják navigációs termékeiket a prémiumgyártók. Gyakori a megosztható képernyő, az érintőképernyő, a háromdimenziós, madártávlati kép, a Google-térképes megjelenítés, az útikönyv funkció, és a könnyű frissítés lehetősége. A beépített navigációnak vannak előnyei: nincs zavaró kábel az utastérben, tökéletesen illeszkedik a fedélzeti számítógépbe, nagy kijelzője van, egyszerűen és biztonságosan használható még vezetés közben is. A legújabb generációs készülékeket hanggal is vezérelhetjük, így nem kell levennünk a szemünket az útról. Ami az ár-érték arányt illeti, lassan az autógyárak is kezdik belátni, hogy túllőttek a célon. Csökkentik az árat, illetve megállapodást kötnek a navigációs rendszereket gyártó cégekkel. Ennek köszönhetően, például a Fiat piktogramos navit Bluetooth-os telefonkapcsolattal 120 ezerért kínál, a Renault pedig 145 ezer forintért színes TomTom GPS-t a kombi Mégane-hoz.