2010. január. 12. 04:44 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. január. 11. 22:39 Autó

33 tipp, hogy rendben elinduljon az autó télen

33 tanács a téli közlekedésben felmerülő napi problémák megoldásához.

1. Hogyan könnyítsem meg a dízel autóm indítását a hidegben?
Az érzékeny dízelekben érdemes a motorolajat alacsony viszkozitású olajra cserélni, ezzel megkönnyítjük a motor átforgatását az indításkor. Aki még az elhasznált gyertyát is kicseréli és az akkumulátort is ápolja, azt nem fogják megtréfálni a hideg napok.

2. Mi a teendő akkor, ha növényi olajat szeretnék tankolni?
Ha a motort nem optimalizálták erre az üzemmódra, akkor a növényi olaj csak nagyon alacsony arányban keverve használható hideg időben. Az olaj besűrűsödik és a reggeli hidegindításkor nehezen gyullad be.

3. Mire ügyeljünk, ha E85-öt tankolunk?
A bioetanol hideg hőmérsékleten kevésbé gyúlékony, mint a benzin, ezért az E85-ös hajtású autók módosított hidegindító automatikával vannak felszerelve. Átépítés hiánya esetén indítási problémák léphetnek fel.

4. Hogyan reagál az autógáz a hidegre?
Az autógáz üzemű motorok benzinnel indulnak. Mivel a porlasztó a befagyás veszélyének van kitéve, a hűtővíznek legalább 50 fokosnak kell lennie, míg újra autógáz üzemmódra lehet kapcsolni. Alacsony kinti hőmérséklet esetén ehhez néhány kilométer megtétele szükséges.

5. Miért nő az üzemanyag-fogyasztás hidegindításkor?
Az üzemanyag-keveréket dúsítják, hogy például a motorindítás könnyebb legyen, vagy hogy a katalizátort gyorsabban üzemi hőmérsékletre lehessen melegíteni. A keverékképzés és ezzel együtt az égés a hideg motortérben nem optimális. Ehhez még az is társul, hogy a motorolaj besűrűsödik, így a motornak nagyobb ellenállással kell megküzdenie.

6. Mire ügyeljünk, ha még hideg a motor?
A magas fordulatszám tabu hideg motor esetén. A görgők és a kenőfelületek röviddel az indulás után még nem elég olajozottak, így jobban igénybe vannak véve, nagyobb a kopásveszély. Aki folyamatosan rövid távon autózik, annak ajánlatos gyakrabban cserélnie az olajat. Ok: a felgyülemlett üzemanyag és a kondenzvíz kárt okozhat a motorban.

7. Miért nem áll le a motor a start-stop rendszer ellenére?
Ha a hőmérséklet nulla fok körül alakul, a start-stop funkció kikapcsol. A legtöbb autónál 12,4 voltos akkumulátorfeszültség alatt sem áll le a motor.

8. Miért jön ki fehér füst a kipufogón, noha részecskefilterrel és katalizátorral is fel van szerelve az autóm?
A fehér füst nem tartalmaz sem finomport, s nem vezethető vissza károsanyag-tartalomra sem. Kondenzvízből, illetve vízgőzből keletkezik.

9. Hány fok mínuszig védjen a hűtőfolyadék a hideg ellen?
Ezt az autógyártó adja meg. Általában a fagyvédelem mínusz 25 fokig ajánlott. A mi szélességi fokunkon ez elegendő. Ha a hőmérséklet éjjel mínusz 25 fok alá hűlne, több időre van szükség ahhoz, hogy a motor hűtővízrendszere befagyjon.

10. Mi a teendő, ha a hűtővíz befagy?
Semmi esetre se indítsa el a motort. Valószínűleg a vízpumpa befagyott, ami motorkárosodást okozhat. A vízcsövek sérülés nélkül vészelik át a fagyást. A legtöbb motorban van fagycsepegtető, a megfagyott vizet itt nyomja ki. Az új dugó visszaszerelése és az esetleges károk ellenőrzése már a szakszerviz feladata.

11. Sérülhet az indító a hosszas indítózástól?
Igen. Ha a motor öt másodperc alatt nem indul el, fokozódik az igénybevétel. Ezért soha ne indítózzunk öt másodpercnél hosszabb ideig. Minden indítás után legalább harminc másodpercet várjunk a következő indításig. Vigyázat: amellett, hogy az önindító erős igénybevételnek van kitéve, el nem égetett üzemanyag kerülhet a katalizátorba, ami károsíthatja a kipufogórendszert.

22 további tanács az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés