Kevesebb baleset az országban, sokkal több az M7-esen
Az első félévben 9 százalékkal kevesebb közúti baleset történt, mint tavaly ugyanebben az időszakban, és a kimenetelük is kedvezőbben alakult, a halálos balesetek száma 4, a súlyos sérüléssel járóké 13 százalékkal lett alacsonyabb - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hétfői, az MTI-hez eljuttatott tájékoztatójából.
A közlés szerint a balesetek száma 2000-2007 között emelkedett, azóta csökken. Az elmúlt félévben több mint 8100 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, ennek 67 százaléka lakott területen belül. A legnagyobb mértékben a lakott területen belül történt balesetek száma mérséklődött: 2008 első félévéhez képest 12 százalékkal, míg a lakott területen kívül okozott baleseteké 6 százalékkal. A halálos balesetek száma a féléven belül erőteljes ingadozást mutat: 2008 azonos hónapjaihoz viszonyítva februárban volt a legalacsonyabb, márciusban és júniusban viszont 7 és 6 százalékkal több halálos kimenetelű baleset történt.
Az első hat hónapban közel 11 ezren szenvedtek közúti balesetet, közülük 403-an életüket vesztették (13-mal kevesebben, mint egy évvel korábban), és több mint 2.900-an súlyosan, mintegy 7.600-an könnyebben sérültek meg. A balesetekben meghaltak 43 százaléka vétlen volt. Az életüket vesztett személygépkocsi-vezetők 59 százaléka, az áldozatul esett elöl ülő utasok 47 százaléka, a hátul ülő utasok 82 százaléka nem használta a biztonsági övet.
2009 első felében azoknál a baleseteknél, amelyekben több jármű volt részese, minden balesettípusban csökkenés volt tapasztalható, a legnagyobb mértékben a közúti-vasúti kereszteződésben történt baleseteknél, ahol az előző év azonos időszakához képest több mint harmadával kevesebb baleset történt. A magányos (egyjárműves) járműbalesetek kategóriájába tartozó balesetek száma nőtt, leginkább a több megcsúszás, farolás, felborulás, pályaelhagyás következtében.
A balesetek 64 százalékát személygépkocsik okozták, 10 százalékát kerékpárosok, 9 százalékát segédmotoros kerékpárosok és motorkerékpárosok, 8 százalékát teherszállító járművek, 6 százalékát gyalogosok, 3 százalékát egyéb járművek, utasok.
A balesetek 92 százaléka a járművezetők hibájából történt, a leggyakrabban nem megfelelően választották meg a sebességet. 2008 első félévének adataihoz viszonyítva a gyalogosok okozta balesetek csökkentek a leginkább (30 százalék), illetve a segédmotoros kerékpáros-balesetek nőttek a legnagyobb mértékben (csaknem 8 százalék). A külföldi állampolgárok 4 százalékban voltak okozói a baleseteknek; az általuk okozott balesetek 35 százalékában az érintett külföldi személy román nemzetiségű volt.
Az autópályákon közlekedők 2009 első félévében 7 százalékkal kevesebb balesetet okoztak, mint egy évvel korábban. A balesetek száma azonban autópályánként eltérően alakult: az M7-esen 26 százalékkal nőtt, az M30-ason az előző évivel azonos számú baleset történt, az M5-ösön 47 százalékkal csökkent a 2008 azonos időszakihoz képest. A relatív baleseti mutató az M1-es autópályán volt a legmagasabb, itt 100 kilométerre 27 baleset jutott, az M30-ason pedig a legalacsonyabb, itt 14. A megsérült személyek 29 százaléka külföldi állampolgár volt.
A KSH statisztikája szerint a balesetek 13 százalékának szerepelt a háttérben alkohol. Az ittasan okozott balesetek száma az előző év azonos időszakihoz képest minden kategóriában csökkent, kivéve a kerékpárosokat, akik esetében 8 százalékkal nőtt. Az ittasan okozott balesetek aránya a segédmotoroskerékpár-vezetők által okozott balesetek között a legmagasabb, 26 százalék.
Régiós bontásban 2008 első félévének adataihoz viszonyítva a balesetek száma mindenütt csökkent, a legnagyobb mértékben Közép-Magyarországon (12 százalék). Az ittasan okozott balesetek száma országosan az előző évivel közel azonosan alakult, régiónként viszont eltérő képet mutat: Észak-Alföldön emelkedett a legnagyobb mértében (23 százalék), és Közép-Dunántúlon csökkent a leginkább (44 százalék).