2009. május. 01. 09:45
automenedzser.hu
Utolsó frissítés: 2009. május. 01. 08:54
Autó
Megváltoztak a gyorshajtásért kiróható bírság szabályai
A Magyar Közlönyben megjelent jogszabály-módosítás melléklete szerint...
A Magyar Közlönyben megjelent jogszabály-módosítás melléklete szerint május elsejétől óránkénti 50 kilométeres megengedett sebességig 15-25 kilométeres túllépés után kell fizetni 30 ezer forintot. Így akkor, ha az adott útszakaszon óránként 50 kilométeres a megengedett sebesség, csekket a 65-tel vagy annál gyorsabban haladók kapnak.
Ha a megengedett sebesség óránként 50 és 100 kilométer közötti, szintén 15 km/óra a tűréshatár, tehát 90-es táblánál a 105 km/óra sebességgel vagy annál gyorsabban hajtókat büntetik. A 100 km/óra sebességhatár fölötti kategóriában 20 km/órára nő a tűréshatár. Autópályán, ahol óránként 130 kilométeres a megengedett legnagyobb sebesség, 150-től büntetnek; 300 ezer forintról szóló csekket a 240-nel vagy annál gyorsabban közlekedők kapnak.
Az eddigi rendelet szerint 50 km/óra sebességig 30 százalékos túllépés után (vagyis 65 km/óra felett) kellett fizetni 30 ezer forintot, 300 ezer forintot pedig a 126 km/óra sebességet meghaladóknak számláztak ki. Az 51 és 100 kilométeres sebességhatár között 20 százalékos túllépéstől büntették a gyorshajtást, tehát 90-es táblánál 108-tól szabtak ki büntetést. 100 kilométer/óra megengedett sebesség fölött a tűréshatár 10 százalék volt; autópályán a 130 helyett 143-mal vagy annál gyorsabban hajtók kaptak csekket, a 300 ezer forintos bírságot pedig 261 kilométeres óránkénti sebesség esetén rótták ki.
Komáromi Endre, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője keddi sajtótájékoztatóján fontos változásként említette azt is: a jövőben nincs lehetőség arra, hogy a bírságot kiszabó határozatot méltányosságból módosítsák vagy visszavonják.
Az ezredes az MTI kérdésére elmondta, hogy tavaly 40-50 ezer ilyen kérelmet nyújtottak be, és összességében 400 ezer, az objektív felelősség hatálya alá tartozó ügyben jártak el. Hozzátette: fontos, hogy mindenki tartsa be a szabályokat, s ha ezt mégsem teszi, legyen tisztában azzal, hogy még méltányosságból sem engedhető el a bírság.
A módosításokat május 2-ától indult eljárásokban kell alkalmazni, ezért előfordulhat, hogy egy áprilisban elkövetett cselekményt - a májusban indult eljárásban - már az új szabályok szerint bírálnak el.
Szintén új elem, hogy a "korlátozott sebességű övezet" esetében ugyanazok a szabályok érvényesek, így az ilyen területeken nem kell minden sarokra jelzőtáblát helyezni, a sebességkorlátozás a teljes övezetre érvényes.
Komáromi Endre emlékeztetett arra: az idén 50 új mobil és legalább 200 új telepített sebességmérő beszerzésére írt ki közbeszerzési pályázatot a rendőrség. Az autópályákon 31 újabb mérőhelyet alakítanak ki, és ez a program az év végén sem áll le. A tervek szerint három éven belül 700 új berendezéssel fogják a sebességtúllépést mérni.
Ha a megengedett sebesség óránként 50 és 100 kilométer közötti, szintén 15 km/óra a tűréshatár, tehát 90-es táblánál a 105 km/óra sebességgel vagy annál gyorsabban hajtókat büntetik. A 100 km/óra sebességhatár fölötti kategóriában 20 km/órára nő a tűréshatár. Autópályán, ahol óránként 130 kilométeres a megengedett legnagyobb sebesség, 150-től büntetnek; 300 ezer forintról szóló csekket a 240-nel vagy annál gyorsabban közlekedők kapnak.
Az eddigi rendelet szerint 50 km/óra sebességig 30 százalékos túllépés után (vagyis 65 km/óra felett) kellett fizetni 30 ezer forintot, 300 ezer forintot pedig a 126 km/óra sebességet meghaladóknak számláztak ki. Az 51 és 100 kilométeres sebességhatár között 20 százalékos túllépéstől büntették a gyorshajtást, tehát 90-es táblánál 108-tól szabtak ki büntetést. 100 kilométer/óra megengedett sebesség fölött a tűréshatár 10 százalék volt; autópályán a 130 helyett 143-mal vagy annál gyorsabban hajtók kaptak csekket, a 300 ezer forintos bírságot pedig 261 kilométeres óránkénti sebesség esetén rótták ki.
Komáromi Endre, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője keddi sajtótájékoztatóján fontos változásként említette azt is: a jövőben nincs lehetőség arra, hogy a bírságot kiszabó határozatot méltányosságból módosítsák vagy visszavonják.
Az ezredes az MTI kérdésére elmondta, hogy tavaly 40-50 ezer ilyen kérelmet nyújtottak be, és összességében 400 ezer, az objektív felelősség hatálya alá tartozó ügyben jártak el. Hozzátette: fontos, hogy mindenki tartsa be a szabályokat, s ha ezt mégsem teszi, legyen tisztában azzal, hogy még méltányosságból sem engedhető el a bírság.
A módosításokat május 2-ától indult eljárásokban kell alkalmazni, ezért előfordulhat, hogy egy áprilisban elkövetett cselekményt - a májusban indult eljárásban - már az új szabályok szerint bírálnak el.
Szintén új elem, hogy a "korlátozott sebességű övezet" esetében ugyanazok a szabályok érvényesek, így az ilyen területeken nem kell minden sarokra jelzőtáblát helyezni, a sebességkorlátozás a teljes övezetre érvényes.
Komáromi Endre emlékeztetett arra: az idén 50 új mobil és legalább 200 új telepített sebességmérő beszerzésére írt ki közbeszerzési pályázatot a rendőrség. Az autópályákon 31 újabb mérőhelyet alakítanak ki, és ez a program az év végén sem áll le. A tervek szerint három éven belül 700 új berendezéssel fogják a sebességtúllépést mérni.